schabrak/vojlockar med karborre på banden!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 179
B

BeastieBabe

Bojkotta dessa! jag har precis suttit å sprättat bort sånt sk*t från 15 av ridklubbens schabrak och sytt ihop banden, jag är helt sluuuuuuut i ena tumleden efter att ha bråkat med symaskinen 2-3 timmar.. :crazy:
kardborrebitarna sitter skitdåligt och lossnar jättefort.. så att köpa schabrak/vojlockar med karborre är en dålig idé!

förresten, nån som vet exakt vad funktionen kan tänkas vara? är det att man ska kunna byta schabrak utan att behäva spänna upp sadelgjorden? (hur det nu ska gå till liksom) :confused:

Sv: schabrak/vojlockar med karborre på banden!

mina funkar klockrent... men det blir väl mer slitage på en ridskola än privat

jao, kanske dubbla slitaget.. dessa schabrak är använda sedan i höstas..

men vet du funktionen ännu då?

funktionen är just den att man ska kunna byta utan att behöva knäppa bort sadelgjorden = sparar tid.

sen kan man väl knappast dra alla över en kam och säga att det är dålig kvalitet, släpper etc. jag har bara schabrak med kardborre, användes till min häst, dagligen i 1,5 år och på medryttarhästen i ytterligare ett år, kardborren är hel på allihop.

jag tycker inte att det verkar spara tid, sadelgjorden är väl inte svår att knäppa loss när man ändå inte har sadeln fastspänd på hästen..

de schabrak jag sprättat idag är 3 olika tillverkare..

jag tycker iaf att det är en otrolig tidssparare, men det är ju olika från person till person.

sen som sagt, det är olika kvalitet på olika schabrak. det lär ju finnas fler än tre schabraktillverkare i landet, och hur ofta har egentligen ridskolor dyra kvalitetsgrejer? jag vet inte om någon ridskola som köper dyra schabrak faktiskt.

Jag har en vojlock (om nu ngn kommer ihåg vad det är :p ) med kardborrknäppning både uppe och nere, och ekonomiklass till på köpet. Minst 8 år gammalt, fungera ff super.

det märke som är mest representerat i högen jag sprättat är ett bra märke, schabrakena i sig är jättefint och håller formen bra, ligger bra mellan häst och sadel även efter 2 lektioner på rad (dåliga vojlockar plattar ut sig efter 10 min)
men kardborrefästena är skitdåliga..

tycker iallafall inte att du kan säga att alla schabrak med kardborre är dåliga, men nu orkar jag inte tjata längre :p

varför lossnar dom då?

varför har i princip ALLA karborrar havrerat på schabraken som köptes in i höstas?

kanske är det den som öppnar/stänger kardborren som sliter och drar för mycket, vad vad vet jag?

för:
varför lossnade inte mina?

varför är mizz nöjd med sin vojlock?
varför har mina kompisar i princip bara schabrak med kardborre, och jag har inte sett någon kardborre som lossnat, förutom på ett som var säkert lika gammalt som det mizz berättade om, och det var av billig modell?

sluta generalisera..

BeastieBabe skrev:
varför lossnar dom då?

varför har i princip ALLA karborrar havrerat på schabraken som köptes in i höstas?

*måste skratta* HUR lossnar det? Hux flux fladdrar något till bakom hästen - ryttaren vänder sig om samtidigt som hästen börjar skena - ååh f*an - det var schabraket som lossnade från sadeln pga de där fördömda kardborrefästena...!!!

Fattar liksom inte problemet..? Jag är väl stendum, eller så gillar jag mina schabrak med kardborrfästen, men kan du förklara vad det är som kan hända..? :bow: ;)

PS: Man MÅSTE ju inte använda kardborrarna varje gång man tar av schabraket från sadeln, det är faktiskt jag ibland för LAT för att göra, gillar liksom inte ljudet...

Jag kan inte använda något annat än schabrak med kardborrefästen pga stropparnas utformning, iaf där uppe.. tycker det är himla bekvämt på dressyrsadeln också så man slipper lirka ner dom långa stropparna i fästet. Kan förstå det onödiga med en hopp- eller allroundsadel.

Har bara schabrak med kardborre, likaså min chef (som har säkert över 20 st med kardborre) och har aldrig sett ett som gått sönder just i kardborren. men så används dom inte lika flitigt som på ridskola, däremot tvättas dom garanterat oftare :smirk:

Jag har aldrig varit med om att kardborren lossnat, och jag köper bara billiga schabrak från tex Hööks och Börjes.

Det är knappast någon tid jag oroar mig över i så fall. Jag tar alltid av sadelgjorden från sadeln i vilket fall som helst, gjordarna håller sig snyggare då och man slipper få smuts/lera på sadeln när man av gammal vana slänger upp gjorden upp o ned.

Jag vet precis vad du menar.. har flera sånna shabrak i stallet där jag rider. Mycket bättre utan!
Men som du sa, så är nog slitaget större på en ridskola och i mitt stall som är ett handelsstall där vojlockarna och gjordarna byter sadlar hej vilt...
Tycker i alla fall synd om dig som fått sitta och sy ihop allt!:smirk:

Kardborre = perfekt för mig

Hur har det blivit med dem på ridskolan
öppnar de sig pga att de är utslitna eller ?

tillägg:
Ojdå jag såg inte inläg nr 10
OK de är alltså utslitna.
Ja det blir väl ett annat slitage på en ridskola.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
jag annvänder bara med karborre och det har funkat alledes utmärkt! den är bra för man kan ställa in presis hur mycket man ska spänna den.. om man har typ såna som bara är "fack" som man ska sätta stropparna i så brukar dom ibland inte räcka till.... dock brukar jag inte annvända slita och dra i karborren då jag ALLTID efter varje ridtur tar bort sadelgjord, padd och trär av karborren från stropparna... sen lägger jag allt på sadlen så det inte blir så mkt slitage på grejerna

På vissa sadlar e stropparna utformade så att du måste ha kardborre för att sätta fast voljocken/shabraket. Jag har det så på min dressyrsadel. Stropparna e som ett Y o e det inte kardborr så kan jag inte sätta fast vojlocken. Har många vojlockar med kardborr, någon har väl lossnat lite grann i ena änden men det påverkar ju inte funktionen. Tycker det är jättebra med kardborr för man kan ju ställa in precis hur hårt man vill att det ska sitta o som sagt till vissa sadlar e det ett måste. Jag har bara vanliga billiga från hööks och gk´s.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka