P
pzyhr
Jag är väldigt intresserad av att satsa hårt på lydnad med en framtida hund. Det innebär att jag kommer att träna på brukshundklubb minst två gånger i veckan och såklart tävla (om allt går bra). Självklart kommer hunden även att få mental stimulans hemma, t.ex. genom att den dagligen får leta efter saker/godis, lära sig något trick, träna lite lydnad på promenaderna o.s.v. Min fråga är helt enkelt om detta räcker "rent generellt" (förstår att det är väldigt individuellt) för en schäfer, eller om den kräver mer mentalt? T.ex. att man tränar spår och sök i skog och mark (vilket jag inte är intresserad av tyvärr). Lydnad och agility är de hundgrenar jag fastnat för och har tränat tidigare.
Rent fysiskt kommer hunden att få följa med på dagliga joggingturer och långpromenader (utöver vanliga kortare promenader).
Det skulle även vara roligt att ställa ut, men samtidigt vill jag absolut inte ha någon hund med en rygg som en "räkstjärt". Är inte det vad dagens domare vill se i dag, eller kan man få bra resultat om man ställer ut en rakryggad bruksschäfer?
Finns det kanske någon annan ras som fungerar bättre till mina ändamål?
Rent fysiskt kommer hunden att få följa med på dagliga joggingturer och långpromenader (utöver vanliga kortare promenader).
Det skulle även vara roligt att ställa ut, men samtidigt vill jag absolut inte ha någon hund med en rygg som en "räkstjärt". Är inte det vad dagens domare vill se i dag, eller kan man få bra resultat om man ställer ut en rakryggad bruksschäfer?
Finns det kanske någon annan ras som fungerar bättre till mina ändamål?