• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pzyhr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 153
P

pzyhr

Jag är väldigt intresserad av att satsa hårt på lydnad med en framtida hund. Det innebär att jag kommer att träna på brukshundklubb minst två gånger i veckan och såklart tävla (om allt går bra). Självklart kommer hunden även att få mental stimulans hemma, t.ex. genom att den dagligen får leta efter saker/godis, lära sig något trick, träna lite lydnad på promenaderna o.s.v. Min fråga är helt enkelt om detta räcker "rent generellt" (förstår att det är väldigt individuellt) för en schäfer, eller om den kräver mer mentalt? T.ex. att man tränar spår och sök i skog och mark (vilket jag inte är intresserad av tyvärr). Lydnad och agility är de hundgrenar jag fastnat för och har tränat tidigare.
Rent fysiskt kommer hunden att få följa med på dagliga joggingturer och långpromenader (utöver vanliga kortare promenader).

Det skulle även vara roligt att ställa ut, men samtidigt vill jag absolut inte ha någon hund med en rygg som en "räkstjärt". Är inte det vad dagens domare vill se i dag, eller kan man få bra resultat om man ställer ut en rakryggad bruksschäfer?

Finns det kanske någon annan ras som fungerar bättre till mina ändamål?

Sv: Schäfer?

Om du verkligen vill satsa på tävlingslydnaden men inte är speciellt intresserad av bruksgrenarna, så skulle jag inte välja schäfer som ras.

Om du tänkt träna mycket lydnad så visst räcker det som stimulering. För mig spelar det inte så stor roll vad man gör med hunden, utan bara att man gör något. Alla former av arbete är ju bra aktivitet.

Men som sagt, har du fastnat för lydnad och agility skulle jag inte rekomendera schäfer.

Jag har själv bytt ras från schäfer till jaktgolden för att jag ville satsa mer på lydnaden. Ville ha en hund som var mindre, smidigare och mer alert till sitt sätt. Schäfern som ras ligger mig varmt om hjärtat och jag tror säkert att det kommer bli nån sådan i framtiden, men med mitt intresse just nu så matchar det helt enkelt inte fullt ut.

Jag har själv bytt ras från schäfer till jaktgolden för att jag ville satsa mer på lydnaden. Ville ha en hund som var mindre, smidigare och mer alert till sitt sätt..

Fast det går ju att hitta en alert schäfer också om man vill. (Även om jag ser charmen i din lilla.)

Jo, absolut. Men det är så mycket lättare att välja en ras där egenskapen snarare är regel än undantag än tvärtom. Att hitta en alert schäfer att bara satsa på tävlingslydnad med, det är inte så många som gör, även om det går...

Fast dom Schäfrar jag har träffat på har samtliga varit allerta.
Jag har inte uppfattat det som så att hitta en allert schäfer är att hitta ett undantag, verkligen inte min uppfattning :)

Beror nog på hur man definierar alert. Alert och motor är inte samma sak för mig. Jag jobbar ju med schäfrar och har hanterat oerhört många de senaste åren, men alerta det finns det inte många som är, även om de har arbetsmotor. Jag har träffat ett fåtal, men det räcker fortfarande inte för mig om jag ska satsa på tävlingslydnad, då vill jag ha en ras där det är en egenskap som snarare finns hos alla.

För mig är alert kvick, snabb både mentalt och fysiskt, smidig och fartfylld. Sen vet inte jag om det är den korrekta definitionen, men då vet du iaf vad för egenskaper jag syftar på.

Pirus hanne är en av de få alerta schäfrar jag mött, men den varianten är inte speciellt vanlig.

Okej, då förstod jag lite mer hur du tänker :)

Håller med dig om att det finns andra raser som per definition är ännu mer alert( reaktionssnabba syftar jag nu på ) och passande om det är lydnad och (defintivt) agility om det är vad man är intresserad av att hålla på med.

Jag missuppfattade ditt inlägg som om du menar att Schäfern är seg ( felformulerat )

Jag tror absolut att det räcker som mental träning för en schäfer. Du kan komma långt med en schäfer inom dom grenarna, men vill du ligga högt upp på listan så skulle jag nog satsa på en lite mer smidigare ras, kanske en border collie?:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 609
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 676
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 982
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
829
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka