Scorrier snaffle

OJOJ

Trådstartare
Har precis fått en irländsk import 147cm hög för tillridning direkt från en hästhandlare, denna ponny har haft Scorrier snaffle i munnen och går bra med det enl handlaren. kollade lite på nätet, hittade Scorrier Snaffle, verkar vara ett ganska skarpt bett men vissa inom eliten för stora hästar använder det, finns det att köpa i sverige, är det tillåtet på ponny?

Sv: Scorrier snaffle

Vad är det bra för? Vad gör det för inverkan?

Tycker inte det ser ut att vara bra utformat.. för att kunna anpassa de ringarna som sitter i skåran på mundelen måste ju bettet sticka ut en del. Då måste det ju trycka rätt rejält i gommen?

Eller tänker jag fel? Jag skulle inte använda det.

bit079-large.jpg

Senast ändrad:

Vad är det bra för? Vad gör det för inverkan?

Tycker inte det ser ut att vara bra utformat.. för att kunna anpassa de ringarna som sitter i skåran på mundelen måste ju bettet sticka ut en del. Då måste det ju trycka rätt rejält i gommen?

Eller tänker jag fel? Jag skulle inte använda det.

bit079-large.jpg

Vad jag vet finns det de med två bettringar precis som bilden men där det är nästan inget mellanrum mellan de olika bettringarna så det inte sticker ut.

Men vad är det för handlare som använder sådana bett på en ponny? Måste vara någon gammaldags som inte riktigt är med i matchen. Ett sådant bett får ju inte användas på tävling på Irland heller på ponny så varför utbilda ponnyn med det bettet i munnen!

Mitt råd är att testa andra bett tills du hittar ett annat som fungerar.

Scorrier snaffle är egentligen ett körbett. Det sägs vara bra för lättare tygeltag och minimerar att bettet åker igenom när man tar ledande tygeltag. Det ska också vara bra för framtunga hästar sägs det, då de inte vill luta sig på bettet.

Själv hade jag aldrig använt ett liknande bett.

Men alltså jag kan förstå vitsen med bettet, men skulle aldrig för mitt liv använda ett som är ett vanligt tvådelat :crazy: med den långa hävstången man får med tygeltaget måste det vika upp i gommen nåt så fruktansvärt. om jag skulle använt ett sådant skulle det vart rakt! Jag vet inte ditt pessoa kanske har ett stopp, eller funkar det som ett vanligt delat?

Det måste ju ha samma effekt som travets entömsbett. Det har man för att man blir nåt djävulusiskt stark med hävstången om hästen försöker bryta ut åt ett håll. Då orkar man hålla kvar den.

30011.jpg

Dessa finns också delade men skulle aldrig använda dem nu när man vet hur delade bett lägger sig i munnen..

Vad jag vet finns det de med två bettringar precis som bilden men där det är nästan inget mellanrum mellan de olika bettringarna så det inte sticker ut.

Du menar ett Wilson snaffle??

bit157.jpg

Det är en helt annan sak. Den får du ingen hävstång åt sidan med som du får på entömsbett och scorrier. Wilson ger bara stabilt läge och som inte går att dra genom munnen och ger ett mottryckande stöd på motsatt sida vid tygeltag. Samma effekt som fullcheek enligt mig. Ett kanonbett :)

*kl*

Kanske inte syns jättebra men här rider jag min kille på ett cornish/scorrier snaffle:
4653_107428695711_582615711_2655852_5248072_n.jpg

Detta är det bett som jag har kunnat rida honom på längst utan att han har börjat stå emot det. Pelham, kimblewick, waterford bara struntar han i tillslut och springer ändå. Han är nu 20 år och är fd körhäst och tyvärr väldigt hård i munnen och blir för stark för mig i hoppningen. Detta bett är mer rörligt så det blir aldrig helt stilla i munnen på honom vilket gör att han hela tiden är med på vad jag vill på ett annat sätt. Jag har satt bettplattor på eftersom hästen har ganska liten mun och betten fanns bara i one size när jag köpte men det funkar alldeles utmärkt! :)

Jag har "låst" leden ännu mer än det icke vikbara lösningen som fanns från början.
Har testat det några gånger på den häst jag har bett"problem" med. Första gången fungerade det men andra gången brydde han sej inte utan tvärtom han inte bara ogillade det utan HATADE det.
Fungerar säkert alldeles utmärkt på f.d. körhästar, vet flera som använder det och det gillas av både hästar och ryttare, men min häst gillade det INTE.......

Jag kör efter principen: Det hästen gillar, det använder jag :D

En bra princip, den håller jag också mig till! Och min kille visar tydligt vad han gillar och inte. Ibland kan det ta lite tid för honom att bestämma sig bara vilket har resulterat i att jag numer har en ganska så diger bettsamling :D

Maria Gretzer tävlade Feliciano på Scorrier många år, och har sett flera ur eliten som rider på det på internationella tävlingar. I min ungdom när jag jobbade i england gick massor av hunters på scorrier när dom reds på jakt och vanligt tränsbett under motioneringen. (naturligtvis alltid med fast martingal)

Du menar ett Wilson snaffle??

Det är en helt annan sak. Den får du ingen hävstång åt sidan med som du får på entömsbett och scorrier. Wilson ger bara stabilt läge och som inte går att dra genom munnen och ger ett mottryckande stöd på motsatt sida vid tygeltag. Samma effekt som fullcheek enligt mig. Ett kanonbett :)

Ah precis ett sådant jag menade.

Du har möjligtvis ingen bild på när hästen har det i munnen? Skulle vara kul att se hur det ser ut. Har aldrig just den modellen av bett förut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 137
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 049
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 237
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår