Monifa

Trådstartare
Åh gud säg att någon här är bra på blockprogrammering och gärna är van vid scratch?

Jag sitter med ett ordspel där spelaren ska lista ut ett engelskt ord (book) och trycka på rätt bokstäver på tangentbordet för att få poäng. Problemet är att det är två satans O i book (och jag är för envis för att vilja byta ord :angel: Är ju i uppförsbacke man lär sig och det borde rimligtvis gå bara att jag inte vet hur) vilket gör att när spelaren klickar på O flyttas båda O:na och två poäng delas ut. Men jag vill att ett poäng ska delas ut och att bara det ena O:et ska flytta sig så man måste klicka en gång till på O :cautious:

Idag ser kodningen ut på första O:et såhär:
När o trycks ned
Ändra poäng med 1
Gå till x:-62 y:-103

Och andra O:ets kodning såhär
När o trycks ned
Vänta 5 sekunder
Ändra poäng med 1
Gå till x:33 y:-102

Vilket inte blir rätt, nu är det ju bara en fördröjning mellan flyttande av O:na inte att spelaren klickar på O igen som gör att spelaren får poäng :cool:

HJÄLP!

Hmmm... Nu var det bra länge sen jag kollade på Scratch. Men hur fungerar det om du lägger till att den ska vänta vid första o:et? Eller något annat som får den att inte genast hoppa till nästa. Alltså:

Idag ser kodningen ut på första O:et såhär:
När o trycks ned
Ändra poäng med 1
Gå till x:-62 y:-103
*Vänta 5 sekunder*

Och andra O:ets kodning såhär
När o trycks ned
Vänta 5 sekunder
Ändra poäng med 1
Gå till x:33 y:-102

Hmmm... Nu var det bra länge sen jag kollade på Scratch. Men hur fungerar det om du lägger till att den ska vänta vid första o:et? Eller något annat som får den att inte genast hoppa till nästa. Alltså:

Lyckades lösa det (innan datan for ut genom fönstret). Det behövdes ett "om" block och en ny variabel. Så då fick jag till det.

Lyckan är total :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka