Se kön på kanin?

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare BillyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 6 145
B

BillyBus

Det är så att min syster ska skaffa en kanin till sin dotter och saken är den att hon vill ha en hona.. Hon har redan en hane.
Jag känner en person som har kaninungar hemma men hon kan inte avgöra vilket kön det är på dem.. kaninungarna är 7 veckor nu..
Är det svårt att se kön på kaninungar? Blir det lättare om vi vänta ngn vecka till?

Sv: Se kön på kanin?

Varför ska hon ha en hona när dom redan har en hane?
Ska dom gå i samma bur osv?
Ska dom syssla med avel, isf kan dom något om avel?

det kan vara ganska svårt att avgöra kön.
Jag var på en utställning här för ett par veckor sedan, och en gammal- etablerad kaninuppfödare hade sett fel kön på en kanin som till och med var vuxen....! Det uppstod en dispyt mellan domaren och kaninägaren/Uppfödaren huruvida det var en hona eller en hane, men efter att domarna konfererat kom de fram till att det inte var det kön som den var anmäld som.
Så det KAN vara svårt, men är inte omöjligt. Många skaffar ju kaninungar utan att egentligen veta hur man ser kön, jag tex. hade ingen aning när jag började föda upp kaniner.

Om man trycker lätt på var sida om könet så har honan en springa och hanar en prick, men för ett otränat öga kan det som sagt vara svårt att se skillnad.

Om man trycker lätt på var sida om könet så har honan en springa och hanar en prick, men för ett otränat öga kan det som sagt vara svårt att se skillnad.

jag brukar mera tänka att honan har ett streck och hanen en rund ring, men det är som sagt var lätt att ta fel.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
160
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: TantAgda
·
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 551
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 380
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Bästa kloslipen?