se på hästbaken om protein brist?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 721
F

fjordinghanna

hörde av en foderådgivare häromdagen att jag skulle kolla på mitt högdräktiga sto s bak o se om det blir spetsigare "tak" nu när vi bytt hösilage parti, för att på så vis få lite hum om hon behöver mer protein. Har ni hört nåt om denna "metod"? jag har bara hört att hästen ser matt o glanslös i pälsen o torra leder. Ska alltså se nu närmsta veckorna om min häst tappar lite av sin runda form o blir spetsigare eller inte. så jag vet om jag måste köpa proteinfoder som komplettering till hösilaget. Hade analys på förra partit o det va inga problem men nu har vi köpt ett fåtal balar av annan person, o tycker inte så skoj o anlysera ett så litet parti

Sv: se på hästbaken om protein brist?

vid proteinbrist är det inte bara baken som blir toppig, hela överlinjen brukar "sjunka in".
Dvs, det syns även på halsen, runt manken och över ryggen.

Det är dock inte en så jättebra metod att använda om man inte är mycket observant på riktigt små förändringar i hästens muskulatur för när det gått så långt så att baken ser toppig ut så är bristen rätt så stor och kan vara svår att åtgärda...

WHAT?!! Jag kanske är överkänslig men hon låter ju smått galen... :crazy: Ett högdräktigt sto ska inte behöva få någon brist, och att vänta tills hon blir toppig över baken, det är enligt min mening att vänta för länge. Problemet överlag med brister i näringsintag tycker jag är att det syns inte på hästen förrän det egentligen gått för långt. Därav behovet av analysen.

Men lite relevanta frågor;
Får ditt högdräktiga sto inga som helst proteintillskott just nu?
Kommer detta nya partiet grovfoder vara samma fram tills fölning?
Finns det ingen som helst möjlighet, även om det blir mer krångligt för dig, att köpa ett analyserat foder?

Det ska till å vara riktigt höga värden i ett grovfoder för att kunna täcka behovet hos ett högdräktig eller digivande sto...

Lycka till! :bow:

Jag skulle inte låta mitt dräktiga sto falla ur så pass mkt, det är att riskera fölungen! Ge henne ordentligt med mat så att hon behåller hullet, och inte går ner alls. Det är rent av farligt att försöka banta dräktiga ston, det får man göra när man vänjer av fölungen.

fjordinghanna skrev:
hörde av en foderådgivare häromdagen att jag skulle kolla på mitt högdräktiga sto s bak o se om det blir spetsigare "tak" nu när vi bytt hösilage parti, för att på så vis få lite hum om hon behöver mer protein. Har ni hört nåt om denna "metod"? jag har bara hört att hästen ser matt o glanslös i pälsen o torra leder. Ska alltså se nu närmsta veckorna om min häst tappar lite av sin runda form o blir spetsigare eller inte. så jag vet om jag måste köpa proteinfoder som komplettering till hösilaget. Hade analys på förra partit o det va inga problem men nu har vi köpt ett fåtal balar av annan person, o tycker inte så skoj o anlysera ett så litet parti
eftersom du inte vet hur det nya grovfodret är så är mitt tycke att du kan fodra med lusern... med tanke på att hon är dräktig så kan det bli kostsamt för stoet av att exprementera med det där förslaget!!
det kan bli mer kostsamt än att satsa på maten!!
min gamla häst blev så mager hos förra ägaren när hon hade fått föl.
det tog nästan TVÅ år att få henne fin igen!!!!!

I din förra hösilage-tråd skrev du ju att du skulle analysera det nya hösilaget, har du ändrat dig? Det blir betydligt dyrare att försöka fodra upp ditt dräktiga sto om hon faller ur, än att bekosta en analys eller ge extra protein. För att inte tala om att det är oansvarigt och rätt dumsnålt, när det gäller ett högdräktigt sto. Om du kommer att ge samma grovfoder fram till betet handlar det ju ändå om en hel del, inte bara ett fåtal balar.

Hej! I ditt läge, med bara ett mindre parti balar, kommande bete väntar inom rimlig framtid samt ett dräktigt sto och eventuellt liten budget (?) skulle jag skicka in för analys med avseende på protein och energi för att få ett hum om proteinhalten. Det är billigare än en full analys (jag betalar motsv. ca 90 kr för protein/energi analys) och så skulle jag räkna med rätt låga mineralvärden i fodret och ge mineraler efter det. Kostnaden för analysen sparas snabbt in, bara en säck onödigt foder kostar mycket mera än analysen.

Oj, jag missade faktiskt att hon var högdräktig!!:o :o :o :o

Då rekommenderas verkligen inte den metoden!!
Inte ens oanalyserat grovfoder känns speciellt lämpligt... Varför ta såna risker i den viktigaste fasen av dräktigheten? Dålig planering:confused:

Jaja, nu är läget som det är, och det du kan göra är att ge mycket lucern och/eller kanske Krafft Groov, PlussGrön och liknande.:)

har min häst i min mammas stall o hon bryr sig inte om foderstater för 5 öre men hon går med på o köpa ev kraft eller protein foder eller lusern till min häst, men annan leverantör för hösilaget vill hon inte o inte vill hon betala analys. Men vadå jag hade för mig att en analys för bara energi o protein kostade minst 400 kr! o jag är redan skyldig mamma massa pengar för en sadel..Kanske borde tillägga att hösilaget vi köpte innan detta av en leverantör några kilometer bort från denna hade vi analys på o det va toppen 8,32 mj och 82 smbrpg per kg foder så då behövde vi bara ge betfor o mineraler också. ´Men jag kan ju be mamma köpa in lusern. det va det som kraftfoderådgivaren rekomnderade och /eller nya groov. de är ju rätt snälla foder så om det skulle bli överskott blir det inte lika skadligt som o ge en låg dos soja..

förlåt, menar inte alls att vara elak, men måste ändå säga att jag fattar dock inte hur man kan investera i ett föl, dvs betäcka sitt sto om det hänger på 400-500 kr för en analys av foder som leder till att säkra en bra foderstat för stoet under dräktigheten..... är inte din mamma intresserad av det?

vi har faktiskt själva fött upp den hästen jag har o det utan analyser(men det var ju massa år sedan) o hon har fått 40 p på premieringen o AB prem o de skrev även att hon hade stark rygg o välformade hovar o vi hade inte änns gett mineralfoder till stoet då innan. Vart uppfödd på breed (nuvarande pluss) . Mitt sto har även fått ett eget föl o han fick 38 p förra året. Men visst såklart jag vill att mamma ska ta anlalys. Men jag låter henne köpa lusern eller annat dyrt foder om hon hellre har lust med det´, men jag skulle ju helst vilja att vi tar analys. Såg nu häromdagen en person som säljer hö här i närheten 48 smbrp 1,5 kr/kg . Kan ju köpa lite av detta hö o ge det förutom hösilaget. Kan ju ge 2-3 kg hö o det kostar ju ungefär lika mkt som lusern, men jag ger ju hellre hö.

48,7 smbrpg var det visst

Som fler har sagt, du ska inte vänta och se om hon faller ur. Det bästa är ju en analys om man vill va på den säkra sidan. Hästen kan även få liknande symptom som proteinbrist om den får stor mängd för mkt protein, kallas proteinsvält. Så man kan aldrig va helt säker bara genom att titta på hästen om den har proteinbrist...

godishanna skrev:
Som fler har sagt, du ska inte vänta och se om hon faller ur. Det bästa är ju en analys om man vill va på den säkra sidan. Hästen kan även få liknande symptom som proteinbrist om den får stor mängd för mkt protein, kallas proteinsvält. Så man kan aldrig va helt säker bara genom att titta på hästen om den har proteinbrist...

Vad jag vet o hört så är det inte farligt med för mkt preotein i grovfodret. Det har jag lärt mig här på buke och även i cristina planks bok.Är det däremot i kraftfodret så kan det va farligt, just därför jag inte jag vill ge typ soja. bättre med lusern det är snällare.

Tror du inte att det goda hullet kunde beror på att breed, nuvarande pluss grön innehåller mycket av både protein och mineraler?

jaba:

jo visst kan det spela roll, men hö t vi gav då kunde ju va 20 smbrpg eller kanske 80 ?? så det är ju fortfarande riskfyllt i mångas ögon. Och vi gav ju inga störe mängder breed, högst nåt kilo. De flesta här i tarkten kan typ inte mkt om foderstaer o tar inga anlyser. Men se bara på vad fina fjordingar det finns här i östergötland. När min hsät premierades så va det 7 i ringen, varav 5 fick diplom, alltså över 40 poäng. och jag känner ju till de flesta o de är inte änns hälften som tar analyser.(o en del har fått anlyser av leverantören men kollar ej på dem) Visst jag är för att ta anlys för det kan ju va så att det är toppenkvalite å då behöver man ju ej ge massa kraftfoder. men jag tycker ickså att det finns otroligt många som föder upp hästar i mindre skala o även tävlar med bra reslultat utan vidare foderstater.

Nästa år ska jag se till att vi köper ett o samma parti, helst från han vi köpte av nu i början av vintern, han tar analys o kör dessutom hem det till oss o hon har bra pris! det var ju tänkt vi skulle köpa av honom hela stallperioden men vi va kanske inte tillräckligt tydliga med om hur mkt vi behövde så helt plötsligt sa han att han inte ahde mer o sälja, att han hade lovat nån annan resten..Då vart det brått kan jag säga att fixa annat o då när jag fick tag på denna leverantör så sa han att han kunde ta anlys. Men sen när han kollade efter hade han ej så mkt balar så han tyckte det va onödigt med analys..

Nej, det ska inte vara farligt om det kommer från grovfodret har jag oxå hört. Vi har ett hösilage med mkt protein och det är i princip omöjligt att komma under en kvot på 7,5 om man inte ger bara olja som tillskott... men hästarna äv ponnyerna är fina och mår bra av det. Möjligen kanske det inte är så bra för hästar med anlag för fång men det är det säkert nån annan som vet mer om...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka