Bukefalos 28 år!

Segdragen förkylningshosta

hljomalind

Trådstartare
Jag hostar ofta några veckor efter att jag varit förkyld. Enligt sjukrådgivning lär det vara luftrörskatarr/akut bronkit, som är vanligt och ofarligt och inget att göra åt annat än att vänta tills det går över. När jag tycker att "nu har det varit lite väl länge, nu får jag gå till doktorn" så brukar det gå över.

Nu är det på gång igen, förkylningen börjar släppa, men hostan har precis börjat, jag känner att det är dags för en långkörare, och jag blir så less! Finns det inget man kan göra? Har provat receptrfria mediciner, och nån enstaka gång även receptbelagd med morfin i, men tycker inte det gör nån skillnad. Ingefära och honungsvatten lindrar lite för stunden, men får ont i magen av att dricka det hela dan. Varm choklad med sprit i kan vara gott och effektivt, men inte heller nåt att hålla på med i längden förstås.

Tips, någon?
 
Kan det vara astma även om det bara är i samband med förkylningar hostan kommer? Är helt besvärsfri annars.
 
På 1177 står det att man ska söka hjälp om man ofta får luftrörskatarr så försök den vägen.
 
Jag hostar ofta några veckor efter att jag varit förkyld. Enligt sjukrådgivning lär det vara luftrörskatarr/akut bronkit, som är vanligt och ofarligt och inget att göra åt annat än att vänta tills det går över. När jag tycker att "nu har det varit lite väl länge, nu får jag gå till doktorn" så brukar det gå över.

Nu är det på gång igen, förkylningen börjar släppa, men hostan har precis börjat, jag känner att det är dags för en långkörare, och jag blir så less! Finns det inget man kan göra? Har provat receptrfria mediciner, och nån enstaka gång även receptbelagd med morfin i, men tycker inte det gör nån skillnad. Ingefära och honungsvatten lindrar lite för stunden, men får ont i magen av att dricka det hela dan. Varm choklad med sprit i kan vara gott och effektivt, men inte heller nåt att hålla på med i längden förstås.

Tips, någon?

Du är inte ensam
Känner mig extra gnällig då jag hostar på natten och har väldigt få timmar på sömnkontot, och mitt humör är väll inte på topp så att säga men men
fick tipset om denna bikarbonat kur om du googlar runt lite så hittar du
Har inte själv testat kan funka
Själv kör jag halvsittande sovställning, massor av vatten...
 
Jag hostar ofta några veckor efter att jag varit förkyld. Enligt sjukrådgivning lär det vara luftrörskatarr/akut bronkit, som är vanligt och ofarligt och inget att göra åt annat än att vänta tills det går över. När jag tycker att "nu har det varit lite väl länge, nu får jag gå till doktorn" så brukar det gå över.

Nu är det på gång igen, förkylningen börjar släppa, men hostan har precis börjat, jag känner att det är dags för en långkörare, och jag blir så less! Finns det inget man kan göra? Har provat receptrfria mediciner, och nån enstaka gång även receptbelagd med morfin i, men tycker inte det gör nån skillnad. Ingefära och honungsvatten lindrar lite för stunden, men får ont i magen av att dricka det hela dan. Varm choklad med sprit i kan vara gott och effektivt, men inte heller nåt att hålla på med i längden förstås.

Tips, någon?

Vad är det för sorts hosta? Hostar du slem kan du försöka utesluta alla sorters mjölkprodukter då det är slembildande. Annars är mitt tips att låsa in sig, sova i två dygn och bara dricka vatten oh juice. Inte titta på tv, dator eller ngt annat än ut i luften. Då brukar sjukorna ge med sig för att kroppen bara kan koncentrera sig på att bli frisk.
 
Ska helt klart kolla upp det där med förkylningsastma. Är bara lite orolig att de ska tycka man är fånig som kommer till vårdcentralen med en vanlig förkylningshosta. Men om det nu skulle vara nåt som går att behandla med astmamecicin vore det ju fantastiskt.

Amanda: Det är slemmigt i början (äter inte mjölkprodukter alls) men den jobbiga segdragna perioden som kommer sen när jag i övrigt är helt pigg och frisk från förkylningen är det oftast torrhosta, ett stort obehag i luftrören (men aldrig svårt att andas på något sätt) och en känsla att inte kunna låta bli att hosta. Så fort jag ska prata börjar jag hosta, så jag blir väldigt osocial.

Bra tips att stänga in sig och göra inget! Har också helt klart märkt skillnad i tillfrisknandet beroende på ifall man verkligen tillåter sig vara sjuk eller om man stoppar i sig alvedon och kämpar på som vanligt. Så jag brukar försöka ta det så l lugnt jag kan och sova mycket, tyvärr funkar det dåligt nu med en bäbis hemma, som dessutom också är förkyld, sover oroligt och vill tröstamma hela natten.
 
Här är en till som haft hosta sedan midsommar nu :( Några nätter sovit runt 1 tim. Sjukanmälde mig ett pass på mitt sommarjobb då jag även hade feber. Trodde garanterat att förkylningen skulle vara över tills passet veckan därpå, men inte :devil: Det blev nästan värre :banghead: Så jag ringde dagen före och sjukanmälde mig. AG medd då att jag var tvungen att ha ett sjukintyg. Jag fick tid hos VC. Läkaren sjukskrev mig en vecka efter att ha undersökt mig. Hade väldigt dåligt värde vid ett utandningstest. Hon menade på att jag hade astmasymtom och skrev ut luftrörsvidgande medicin (Ventilastin) som verkar hjälpa. Fick också Cociliana för natten, osäkert om den hjälper lika bra. Så ja, du kan ha astma, värt att kolla upp! :)

Ps jag kände mig oerhört fånig över att gå till VC, men var ju tvungen för intygets skull. Läkaren var dock mycket trevlig och jag fick relevant hjälp Ds
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Huvudfrågan är: När passerar man gränsen för att vara tillräckligt sjuk för att det blir nödvändigt att gå till läkaren? (ringer man...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 532
Senast: Rosett
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 583
Senast: Ninnurur
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 069
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp