Corax

Trådstartare
Jag har tidigare gett Lantmännens E-selen i flytande form men nu verkar den stört omöjlig att få tag på.
Den finns även i pulverform, någon som ger/gett av den och kan berätta mer?

Men förutom de ovan nämnda, vad ger ni och vad finns det för bra och prisvärda alternativ?
 
Mina hästar hatar den i flytande form så har gett Lantmännens E-selen i pulverform i flera år. Har inte sett något negativt med den och hästarna äter upp den.
Förut gav jag Selvitan 1 gång i månaden. Men jag tyckte det var lättare att komma ihåg att ge varje dag än en gång i månaden plus lättare att handla när jag ändå är på /passerar granngården än att komma ihåg att åka på ett speciellt apotek på fel sida stan för att köpa selvitan, eller beställa och hämta ut.
 
Mina hästar hatar den i flytande form så har gett Lantmännens E-selen i pulverform i flera år. Har inte sett något negativt med den och hästarna äter upp den.
Förut gav jag Selvitan 1 gång i månaden. Men jag tyckte det var lättare att komma ihåg att ge varje dag än en gång i månaden plus lättare att handla när jag ändå är på /passerar granngården än att komma ihåg att åka på ett speciellt apotek på fel sida stan för att köpa selvitan, eller beställa och hämta ut.
Jag köpte pulverformen men insåg att jag skulle behöva ge väldigt många mått för att komma upp i rätt mängd selen. Och då blev resten av foderstaten helt knas med mineraler...
Så jag 'attack-köpte' Biofarmabs bara för att ha något att ge...
 
Jag ger Selo-E, tycker det funkar bra och hästarna verkar inte märka det i maten eller så tycker dom om det. :)
 
Jag har tidigare gett Lantmännens E-selen i flytande form men nu verkar den stört omöjlig att få tag på.
Den finns även i pulverform, någon som ger/gett av den och kan berätta mer?

Men förutom de ovan nämnda, vad ger ni och vad finns det för bra och prisvärda alternativ?
Saltsten med selen i, den gula. Kostar ca 25 kr/år. 👍🏼
 
Är den verkligen omöjlig att få tag i?
Den finns i lager hos 5 av mina 6 närmaste Granngårdenbutiker.
Jag har beställt men inte fått någon då det tydligen varit slut på centrallagret?
Finns inte i någon butik i närheten heller.
Så Jag har inte lyckats i alla fall.
 
Jag har beställt men inte fått någon då det tydligen varit slut på centrallagret?
Finns inte i någon butik i närheten heller.
Så Jag har inte lyckats i alla fall.
Edit:
Jag kikade igen nu och såg att den fanns i butik igen!! 😠 Högst märkligt av Granngården måste jag säga! Och jag har inte ens fått tillbaka pengarna. *sur*
 
Edit:
Jag kikade igen nu och såg att den fanns i butik igen!! 😠 Högst märkligt av Granngården måste jag säga! Och jag har inte ens fått tillbaka pengarna. *sur*
Granngårdens system är ju jättekonstigt. När man beställer från ”webblagret” så kommer det ju ändå från någon butik sen. Beställer man flera saker kan man ju dessutom få allt i olika paket från olika delar av landet. Jag fattar inte hur något kan vara slut på webben när allt ändå tycks skickas från olika butiker i slutändan.
 
Jag spinner vidare på den här tråden. Eventuellt behöver jag ge tillskott på selen. Googlade och hittade Lantmännen E-selen Protect torr. Den är otroligt mycket bättre i pris än selentillskott riktade just mot häst!
I informationen står utfodringsanvisning till häst så jag antar att det funkar.

Någon som har provat? :)
 
Jag spinner vidare på den här tråden. Eventuellt behöver jag ge tillskott på selen. Googlade och hittade Lantmännen E-selen Protect torr. Den är otroligt mycket bättre i pris än selentillskott riktade just mot häst!
I informationen står utfodringsanvisning till häst så jag antar att det funkar.

Någon som har provat? :)

Jag ger den sedan ett par år tillbaka, funkar fint!
 
Jag spinner vidare på den här tråden. Eventuellt behöver jag ge tillskott på selen. Googlade och hittade Lantmännen E-selen Protect torr. Den är otroligt mycket bättre i pris än selentillskott riktade just mot häst!
I informationen står utfodringsanvisning till häst så jag antar att det funkar.

Någon som har provat? :)

Har använt det i många år och är jättenöjd. 👍
 
Jag använder samma E-selen preparat till hästarna, som till lantbruksdjuren, ffa får.

Det är högkoncentrerat, flytande preparat med selenjäst, som ges var 4:e vecka.
Det finns doseringsnavisningar för häst på det, och det används av en del uppfödare jag har kontakt med.

Jag ger det med en begagnad metacamspruta, det är sällan hästarna behöver tillskottsfoder, så jag har oftast inget att hälla det på.

Det här lantbrukspreparatet är mycket billigare än egentligen vad som helst som marknadförs till hästar.
http://www.ggisweden.se/produkt/pardevit-flytande-selen-kobolt-och-vitaminer-1-liter


Det största "problemet" är att det krävs att många djur delar på förpackningen, för annars hinner man inte förbruka den innan sista förbrukningsdag.
 
Jag använder samma E-selen preparat till hästarna, som till lantbruksdjuren, ffa får.

Det är högkoncentrerat, flytande preparat med selenjäst, som ges var 4:e vecka.
Det finns doseringsnavisningar för häst på det, och det används av en del uppfödare jag har kontakt med.

Jag ger det med en begagnad metacamspruta, det är sällan hästarna behöver tillskottsfoder, så jag har oftast inget att hälla det på.

Det här lantbrukspreparatet är mycket billigare än egentligen vad som helst som marknadförs till hästar.
http://www.ggisweden.se/produkt/pardevit-flytande-selen-kobolt-och-vitaminer-1-liter


Det största "problemet" är att det krävs att många djur delar på förpackningen, för annars hinner man inte förbruka den innan sista förbrukningsdag.

Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
602
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Efwa
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp