Bukefalos 28 år!

Selenbrist på lamm

Jamtland

Trådstartare
Ni som har ahft lamm med selenbrist, hur har lammen sett ut och betett sig?

Jag misstänker starkt att ett av årets lamm råkat ut för selenbrist då jag glömde ge tackorna selen i år :o *skäms*

Lammet är litet och svagt och har svårt att resa sig upp och gå. Men diar bra när hon får lite hjälp, så jag har gett lite, lite selen och hjälper henne ofta att dia.

Någon som har en aning?

Jenny
 
Sv: Selenbrist på lamm

det kan vara selenbrist. lammen har en tendens att bli slöa av bristen och precis som du säger få problem med att ställa sig. det syns även ganska tydligt på allmäntillståndet, öronen börjar hänga och dom kan bli kutryggiga (precis som när dom inte fått tillräckligt med mat) Om du får henne att dia ordentligt fortfarande så kan det nog gå bra. Håller tummarna för dig
 
Sv: Selenbrist på lamm

Det går att spruta selen, ring vet o se om dom kan skriva ut lite till dig
 
Sv: Selenbrist på lamm

Går det inte att ge dem tokosel då? Tar väl några timmar längre för dom att tillgodogöra sig, men resultatet blir väl detsamma?

Jenny
 
Sv: Selenbrist på lamm

Jag har inga erfarenheter när det gäller selenbrist och lamm, däremot grisar och kalvar.
Där brukar bristen ge kraftig muskelförsvagning, vilket kan drabba vilken/vilka muskler som helst i kroppen. Symtomen varierar alltså enormt!
I dom fall jag upplevt, har Tokosel upplöst i lite vatten och insprutat i munnen gjort susen. Förbättringarna har varit dramatiska och snabba.

Det varnas för överdosering, men så länge man håller sig till rimliga mängder, är det ingen fara.

LIA
 
Sv: Selenbrist på lamm

Jo självklart kan man ge tokosel - det är väl bara det att en intramuskulärinjektion går görfort.
Har det blivit någon förbättring ? - som LIA sa är det brist så brukar det bli mycket bättre när selenet tillförs.

Men det kostar väl inget att ringa vet o fråga om vad som är bäst.
 
Sv: Selenbrist på lamm

Hon fick lite tokosel för någon dag sedan, men det var så lite att jag inte tror det gjorde någon skillnad. Så idag fick hon lite till (är ju HEMSKT lätt att ge 1/125 mått...) och jag tycker hon börjar se lite stabilare ut.

Det är i bakbenen största problemen sitter, hon "kotar över" i hasleden, ser mest ut som om det härstammar uppifrån höften, att musklerna är för veka för att hålla höftkulan på plats riktigt. Sen är hon lite stel i sina frambensrörelser och går lite "sågbocksaktigt". Men hon kämpar på så då gör jag det också!

Jenny
 
Sv: Selenbrist på lamm

Jag har gett ett mått (det bipackade) till unggrisar, när dom visat på selenbrist. På någon timme har man märkt skillnad.

Jag vet som sagt inte hur det är med lamm, men en tesked borde ge skillnad utan att vara för mycket. Jag tror man måste hiva in dl-vis för att det ska bli riskabelt. Men det står väl något om det i papperen?
Det är skillnad på stötdos och daglig dos.

LIA
 
Sv: Selenbrist på lamm

Det står i Fass att man måste ge 30 gånger dosen för att det ska bli farligt. Står att tacka på 75 kg ska ha 1 mått som stötdos en månad före lamning. Så litet lamm ska ha pyttelite... ;)

Hon verkar dock på bättre idag, så vi hoppas fortfarande!

Jenny
 
Sv: Selenbrist på lamm

Hej igen
Jag kollade lite i fårlitteraturen och sågbocksställningen är ett tecken på rakitis. Alltså brist på kalk o D vitamin. Mycket god prognos om man tillför vit D i tex lammnäring på nappflaska - på 3 veckor kan lammet ha rätat upp sig helt.
Bristen kan uppstå om man fodrar m ensilage, inte har ute tackorna alls på vintern och/eller som under förra sommaren - tråkigt hö.
Hoppas mitt tips kommer i tid.
 
Sv: Selenbrist på lamm

Lammet mår lite bättre, men jag ska testa ditt förslag om Dvitamin så snart jag kan. Vad ska man använda för vitaminer till lamm? Funkar det med hästarnas d-vitamin?

Och ja, mina tackor levde på ensilage i vintras! Så förklaringen finns förmodligen där. Lite konstigt dock, för det är itne första vintern dom får ensilage, men det är första gången jag får "missbildade" lamm.

Jenny
 
Sv: Selenbrist på lamm

Kan ju ha o göra med den risiga sommaren, d-vitamin lagras ju in med solsken och tydligen så innehåller ensilage även ett normalt år lite D-vitamin och framåt våren så har mycket försvunnit. Äter dina får mineraler på vintern så borde det väl egentlligen räcka men ibland är naturen tvär. Det går nog alldeles ypperligt med hästarnas vitaminer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 824
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 117
Senast: Ajda
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 664
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp