Bukefalos 28 år!

Senskada - konvalescens

L

Lilltufsan

Ni som har erfarenhet av senskador (sträckning), hur länge och på vilket sätt fick hästen vila? Behandling? Hur satt skadan, i ytliga senan eller i båda? Igångsättning?

Min häst är inne på sensträckning nr 2 :crazy: och även om den första läkte ut väl (2 år sen) vill jag gärna höra vad ERA veterinärer rekommenderat. Jag vill veta så mycket som möjligt.

Min står nu på boxvila med gips. Det är tre veckor sen ca hon sträckte sig, vet trodde på minst 7v boxvila (total vila). Vid skadan fick hon 10 dgr Finadyne. Skadan är i ett framben, främst i ytliga böjsenan men även delvis i den djupa. Hon är högdräktig och tung :crazy: vilket gör det hela svårare.
 
vi hade ett halvblodssto för flera år sedan som först fick en senskada i höger fram när hon "studsade" omkring i hagen. hon åkte till ATG och blev röntgad där de konstaterades att hon hade en senskada, ingen aning om det var på böjsenan eller ej. i varje fall blev hon skrittad i typ ett halv år, sen blev hon igångsatt väldigt försiktigt. under den tiden blev hon även inseminerad, men de blev inget föl. hon blev igångsatt som sagt och sedan kom NÄSTA senskada! nu på vänster fram, hon röntgades igen. samma sak igen. bara att denna gång sålde vi henne som avelssto och sällskap pga... ja, de känns ganska uppenbart varför vi sålde henne. hon är väldigt nära släkt med marcus ehnings for pleasure så de kändes väldigt enkelt vad hon skulle användas till :) lycka till med sto + blivande föl! även om denna beskrivning blev rätt flummig...
 
:) lycka till med sto + blivande föl! även om denna beskrivning blev rätt flummig...
Tackar :bow: både för lyckönskning och flummig :smirk: beskrivning, det låter ungefär som förra senskadan på min häst, jag skrittade runt ett halvår och kunde sedan öka på ridningen försiktigt, det gick bra.

Men det jag undrar mest är hurdan vila de ordinerade från början och på vilket sätt, om du kommer ihåg? Före att hon skrittades alltså, eller skrittades hon direkt skadan konstaterades? :confused: Eller boxvila först? Hur länge? Promenader utan ryttare? Sjukhage? :confused: Var hon gipsad eller lindad? :confused:

Huruvida hästen ska vara så stilla som möjligt eller ej första veckorna verkar det nämligen råda lite olika uppfattning om. Min vet. rekommenderar att hon är så stilla som möjligt, alltså boxvila, inga promenader eller så.
 
efter röntgen (både första och andra gången) vilade hon helt i ca 1-1½ vecka, varken ATG el veterinär sa nånting om det så vi trodde det skulle vara okej.

sen reds hon/promenad för hand de första två veckorna en kvart var, ca sex dar i veckan. efter de veckorna byggdes det på tio min per vecka, tills "promenaderna" var uppe i en timme.

de sa att de va viktigt att rida på hårt underlag, asfalt, hård grusväg etc för senans skull (vet inte exakt varför).

ingen sjukhage, gips eller lindor hade våran fd häst, jag tror hennes senskador var av de "lättare" slaget och att det var god prognos pga att vi upptäckte den såpass fort som vi gjorde (svullnad några dar, vila ---> veterinär!). hon reds alltid med heltäckande damasker fram, för att slippa en förvärring av skadan. uppdatera mej gärna hur det gått med sto och föl senare! :)
 
Jag har haft en häst som fick en senskada. Jag började med två dagar i boxen med zinkaband på. Sen red jag 6 dagar i veckan i skritt ca. 20 min. Detta gjorde jag i 2 mån. Sen la jag in trav i 2 min x 2 i 1 mån. Efter det så ökade jag försiktigt med 1 min var 3:vecka. Efter ca. 5mån. började jag försiktigt galoppera. All ökning måste ske försiktig annars får hästen ont i den uttöjda senan och börjar att avlasta och får då en ny på den andra.
Det är viktigt att hästen får gå på fast och hårt underlag nu i början.
Försök att få en equiterapeut att köra laser på den, så går läkningen mycket snabbare.
Jag hade också använt Back on track bandage på, så du slipper att hålla på med liniment.
Det är viktigt att du kommer igång och skrittar så fort som möjligt. Sjukhage är nog bäst nu när hon är dräktig och kanske tung om magen dvs. högre belastning på senan.
Boxvila är absolut det sämsta för en senkada. :o
 
måste bara påpeka att den hästen vi hade, red inte jag överhuvudtaget, vet inte säkert nånting om detta, mer än det vi diskuterat i efterhand.

total boxvila för henne blev de egentligen aldrig, sommarhagen ligger två km härifrån (räknas de som boxvila då?) så hon fick en promenad på fyra km varje dag de somrarna hon spenderade som senskadad :)
 
Tack, tack för svaren. :bow: De senskador som ni beskriver verkar dock vara mycket lättare än hennes, hon är alltså KRAFTIGT halt i skritt fortfarande (4 veckor efter skada i morgon). Så något annat än boxvila känns inte aktuellt just nu men frågan är hur länge? Eqi, du som skrev att boxvila är dåligt för senskador, menar du att det är bättre att gå med henne fast hon är jättehalt? :confused:

Att de ska gå på hårt underlag kommer jag ihåg sen förra skadan, detta är väl för att inte senan ska sträckas "gungas ut" tror jag.

Laserbehandling, var kan man hitta information om det?
 
Jag har för mig att de ska röra på sig för att få igång lite blodcirkulation i benet och i kroppen så skadan får fräscht blod som hjälper till med läkningen, på hårt underlag.

Sen måste man ju stimulera själen också och då kan ju en boxhage eller minihage var trevligt några timmar/dag.
 
Hon står förvisso i en fölbox som är 24 kvm, om jag minns rätt, den är stor i alla fall. Så hon rör sig ju lite i boxen. Men PROMENERAR gör vi inte, bara till annan box för mockning & till stallgången för borstning... Men hon är alltså VÄLDIGT halt, det är ett steg i taget, sakta.

Läkningen är dock påbörjad i senan, den är ultraljudad strax efter skada och sen efter 2 veckor, då syntes det att det börjat läka på ett bra sätt. Men nu är hon ju ännu tyngre. :crazy:

Fler som erfaren av kraftiga sensträckning? :confused: Travfolk, någon? Trodde det var vanliga skador på travhästar?

En gubbe i stallet hade hört talas om någon sorts operation, någon här som VET? :confused:
 
Är det verkligen bara senan som spökar, det låter lite underligt att hästen är kraftigt halt efter 4 vackor :confused:
Normala senskador skall inte stå på box, utan rörelse är viktigt för läkningen då senor har så dålig blodcirkulation.Men jag skulle ju inte råda till det om hästen visar så kraftig hälta fortfarande..

Jag brukar ha magnetskydd på senhästar för att sätta sprutt på cirkulationen.
 
Min häst hade oxå en kraftig senskada som du beskriver.
Han va halt läänge.
Han blev ordinerad boxvila, få se nu runt 2 månader tror jag de va. (har förträngt lite tror jag) Efter några veckors boxvila blev de återbesök till vet o ultraljud. Bättre va de men långt ifrån bra. Vet. hade typ inget hopp om att de skulle bli bra, men vi ville försöka iaf.
Efter 2 månaders boxvila var det mycket bättre! Han haltade inte alls i skritt men traven var inte ren ännu. Vid det här laget började min annars ganska lugna o snälla häst bli hysterisk o hoppa omkring.. :angel:

Då blev det återbesök igen.. vet ordinerade fortsatt boxvila.. :eek: Vi försökte ställa han i en sjukhage men de gick inte, han bara hoppade omkring.. :bump: Så vi bestämde oss för att släppa ut han i hagen ändå. :o Han börnade en hel del när vi släppte han men sen lugnade han sig. Återbesök hos vet igen efter 2 månader eller nå.. senan hade blivit ännu bättre (trots hagvistelsen). Till vet. sa vi att han stått i en *harkel* liten hage.. :angel: Nåja, de man inte vet lider man inte av. Kan ju inte ha en häst instängd hur länge som helst. :devil:
Började gå promenader med han då o efter nån månad började vi skritta uppsuttet.. o de gick fint! :cool:
Nu (1 1/2 år efter skadan) så rider vi lugnt i skritt o trav dagligen o har hittills inte haft några problem. Ska öka arbetet ännu mer oxå men just nu håller vi på o spar till en sadel. ;)
 
Glömde.. under hela konvalecenstiden så kom en hästfysioterapeut ut o gjorde ultraljud på senan, i början 1 gång i veckan o allteftersom senan läkte allt mer sällan.

Det var väl oxå hon som fick mig att hålla hoppet uppe, :bow: för hon trodde på att det skulle bli bra! O de blev de ju.
 
Är det verkligen bara senan som spökar, det låter lite underligt att hästen är kraftigt halt efter 4 vackor :confused:
Normala senskador skall inte stå på box, utan rörelse är viktigt för läkningen då senor har så dålig blodcirkulation.Men jag skulle ju inte råda till det om hästen visar så kraftig hälta fortfarande..

Jag brukar ha magnetskydd på senhästar för att sätta sprutt på cirkulationen.

Pja, hon var ju helt OK före sträckningen (halkade omkull i hagen) och blockhalt med en sena som en telefonstolpe efter... har svårt att tro att det skulle vara något annat? :confused: Hon kan ju förstås ha vrickat sig också, eventuellt. Hon är ju väldigt tung, 3.5 vecka till fölningen.

Hältan har ju gått ned, hon är ju inte blockhalt nu utan går när man leder henne men hon haltar ju så att även en total icke-häst människa ser det, så att säga.

Magnetskydd är förstås en idé, ska kolla detta. Det är väl i så fall aktuellt först när hon blir av med gipset så det lär dröja ett tag.
 
OK, han fick alltså total boxvila 2 månader? Det är ungefär vad vet sa om min häst, minst 7 veckor.

Var han gipsad? Eller bara lindad?
 
Jaa, 2 månaders boxvila blev det. Men om vet. hade fått bestämma så hade det blivit lika länge till.. :crazy:

Vi hade honom lindad bara. :)
 
Uppdatering

Liten uppdatering om någon är intresserad... i morgon är det 6 veckor efter skadan.

Detta har hänt:

Vid skadetillfället: näst intill blockhalt. Lindad med blå linda ner över hela kotan, boxvila.

2 dgr efter skada: Ultraljudad. Skadan "färdigsvullnad". Blödning i främst yttre böjsenan, även lite i djupa. Senan gipsad ner till kotan men ej över kotan.

20 dgr efter skada: ultraljud. Rör sig bättre, läkning påbörjad enligt u-ljud. Litet skavsår efter gipset, blev lindad med blå klibblinda ner över hela kotan. Fortsatt boxvila.

24 dgr efter skada: blockhalt :crazy: Hästen stod med benet i luften :eek: kraftig svullnad över och under blå lindan som då togs bort. Lindad med padd + vanlig elastisk linda.

25 dagar: gipsad igen, ned till kotan, ej över. Rör sig bättre direkt gipset är på plats.

29 dagar: Hästen biter/drar sönder gipset :eek: fråga mig inte hur :crazy: Lindad med padd+elastisk binda. Rör sig ändå hyfsat.

31 dagar: nästan blockhalt IGEN - vill inte belasta :( gipsar om igen, rör sig lite bättre med gipset på.

35 dgr: Gipsar ner över hela kotan och åker till klinik för röntgen - vet. misstänker ytterligare skada, benspricka :crazy: eller fraktur :crazy: :eek:. Inte roligt att lasta en högdräktig :crazy: (3v kvar) nästan blockhalt :crazy: häst men vad gör man? Allt gick bra, både resa (med boggi) och röntgen som visade att allt var OK :) Veterinären tittar på skadan och hur hon rör sig, suckar lite, klappar lite och säger "vila, inga bandage :eek:, låt henne föla och bli en lycklig mor, ring mig vid midsommar och berätta hur det gått."

Idag är det en vecka efter klinikbesöket - häststackaren rör sig bättre :smirk: hon går på benet mycket, mycket bättre, även om hon fortfarande "svajar" (trampar ur) synbart i senan när hon belastar.

Senan ser fortfarande ut som en katastrof :crazy: verkligen svullen men det tycks läka, det blir bättre och bättre. :)

Så vi håller tummarna för fortsatt läkning, lycklig nedkomst (15 dgr till 330 dygn..) och fortsatt BRA läkning av senan när hon blir lättare i kroppen efter fölningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 753
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 077
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: ll.96
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp