senskada? vad skulle du göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Buppisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 151
B

Buppisen

Om ni hade en häst som under en månads tid av och till fått svag värme över en sena, med tillhörande pytteliten svullnad och IBLAND oren gång utan direkt hälta, skulle ni åka till klinik då för undersökning? :confused:

Första gången svullnaden uppstod var den lite mer märkbar. Nu måste man "veta om den" för att reagera, men alla känner den om man känner efter ordentligt.

Jag är supernojig mot skador och behandlar hästen (som är min medryttar-/halvfoderhäst) som om den är gjord av porslin. Vill inget annat än att kolla upp den men ytterst är det ägarens ansvar. Skrittar just nu, travar lite ibland. Törs inget mer. Vad ska jag/vi göra tycker ni?

Sv: senskada? vad skulle du göra?

Har du ringt till en vet och frågat?Det skulle jag börja med.Om vet tycker att man ska åka in för det,så gör det.Annars kanske du kan få tips om hur du kan behandla hästen hemma-och om det inte blir bättre med det, åka in.

Men kolla alltid med vet när du har frågetecken,vänta inte så länge!

Lycka till!

Är det senan ska hästen inte ridas, utan stå på boxvila och max skrittas vid hand 2x15 min efter några veckor.

Givetvis hade min häst varit på klinik för UL-undersökning senast ett par dagar efter misstanke om senskada.

Absolut åka till klinik. Veterinär kan känna igenom men ett UL är att rekommendera. Då får man ett pålitligt svar på vad det är o hur man ska rehabilitera hästen.

Antingen fortsätta som nu- ha sten koll på senan och bara rida mycket, mycket lugnt om alls... Låt hästen gå ute med kompisar om det går lugnt till i hagen och den inte blir jagad. Ofta håller senskadorna bättre om hästen får röra på sig.

Innan ni sätter igång med mer träning kan det vara ide att åka och kolla senan så hästen inte blir igångsatt för tidigt...

Eller så åker du in nu för att kolla hur pass skadad senan är- vissa veterinärer ordinerar alltid boxvila för säkerhetsskull med promenader. Fordel är att senan läker snabbare nackdel är att det inte blir lika hållbart...

Om ni hade en häst som under en månads tid av och till fått svag värme över en sena, med tillhörande pytteliten svullnad och IBLAND oren gång utan direkt hälta, skulle ni åka till klinik då för undersökning? :confused:

Första gången svullnaden uppstod var den lite mer märkbar. Nu måste man "veta om den" för att reagera, men alla känner den om man känner efter ordentligt.

Jag är supernojig mot skador och behandlar hästen (som är min medryttar-/halvfoderhäst) som om den är gjord av porslin. Vill inget annat än att kolla upp den men ytterst är det ägarens ansvar. Skrittar just nu, travar lite ibland. Törs inget mer. Vad ska jag/vi göra tycker ni?
Åka till klinik.

Åk till klinik, säger jag med. Om det är en senskada så är det viktigt att få veterinärs hjälp med planering av konvalecens/uppläggning av igångsättning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 081
Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte... 2
Svar
24
· Visningar
4 074
Senast: Ejakob
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 812
Hästvård Börjar med att skriva att hovis kommer imorgon och kollar igenom hoven med visitertång och kliniktid är bokad till måndagmorgon kl 8... 2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka