Sheltievalp med knasig mage

Lillebjörn

Trådstartare
Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt!

Sheltievalp på nu ganska exakt 6 månader har varit dålig i magen av och an sen han kom till oss. Då åt han Royal Canins valpfoder. P.g.a. krasslig mage blev det foderbyte tillslut. Övergången till den gröna Mush gick kanon, det kändes som vi hittat rätt! Sen övergick vi till deras valpfoder (lila). Det gick också relativt bra, lite strul men inget vi oroade oss för. Han har nu ätit det lila valpfodret i kanske 1.5 månad. Magen är upp och ner, men tills för en vecka sen skulle vi i alla fall sagt att magen är bättre än den var på Royal Canin.

Generellt sett kan han vara riktigt bra i magen i dagar, ibland veckor. Men då och då – alldeles för ofta för min smak – blir han lite hårdare eller lite lösare. Då känns det inte akut, bajset kanske är lite kladdigt/slemmigt men fortfarande fast… eller åt andra hållet, lite hård och han får anstränga sig extra för att trycka ut, men inte förstoppningsnivå. Allmäntillståndet är också bra. Men att det svänger så ofta känns inte bra. Vi ser inte heller något mönster. Ibland ersätter vi en del av maten mot torrfoder, då han får Acana puppy som lågbelöningsgodis. Dock ser vi ingen skillnad på om han får torrfoder eller ej. Samma med godis. Han är lättstressad och kan få lite lösare bajs om han har haft en tuff dag, men magen kan krångla på bra dagar också.

På senaste tiden har det varit värre. Han har varit förstoppad 1 gång (tog ½ dygn innan han bajsade) och diarré vid två tillfällen.
Tankarna går överallt. Vi var i kontakt med veterinär om magen men det kändes ganska ohjälpsamt. Ingen av gångerna har de verkat vidare brydda… lite som att äsch han är en valp – de blir dåliga.
För att sammanfatta mina frågor tänkte jag punkta upp lite.
  • Hade ni försökt kontakta veterinär igen? Tips på veterinär i Linköping som kan magar? Extra skönt om det är en veterinär som kanske är insatt i just färskfoder, då vi egentligen helst ser att han fortsätter äta färskt.
  • Veterinär föreslog probiotika, men gav inga direkta anvisningar. Vilket hade ni gett? Hur ofta? Jag såg när jag googlade att vissa gav vid behov och upplevde att bajset blir magiskt bättre direkt… Men med vår kille blir bajset ALLTID bättre, han bajsar dåligt 1-2 gånger… sen kan det vara bra (undantag senaste veckan nu). Vi upplevde ingen direkt skillnad efter probiotikan.
  • Kanske dum fråga, men hur gör man med hund som inte håller samma ”bajskvalité”? Många tips online och från veterinär känns riktade ex mot hård mage eller lös mage, men generellt sett håller hans dåliga magen inte i sig länge. De flesta dagar bajsar han fint, och när han bajsar dåligt är det ofta endast en gång, sen vänder det. Jag vill inte ge något som ger magen en skjuts bara för att han bajsar hårt en gång, av rädsla att istället få diarré, osv. Hur är det med skonkost, ska man ge det efter en dålig bajs eller ska man vänta och se om det håller i sig?
  • Foderbyte? Till torrfoder eller färskfoder? Jag velar verkligen. När vi bytte från torrfoder till Mush grön gick det bra, men när vi skulle byta till det lila valpfodret gick det sådär. Han fick valpfodret med lax en helg och det gick inte bra…. men där gick vi ganska fort fram. Dessutom ska han väl snart byta från valpfoder till vuxenfoder… jag undrar om det kan stressa hans mage med alla dessa byten.
Just nu tänker jag väl mest på att prova typ Nordic specialfoder, då jag hört att det är mindre benmängd och det kan vara hjälpsamt. Att gå tillbaka till den gröna vaisto kan också vara ett alternativ då han mådde bra på det, men då åt han den en väldigt kort tid. Han har haft bra veckor på sitt nuvarande foder med… Jag är väl lite rädd också att ge honom ett foder som det inte står valp på :o
 
Finns säkert de som kan detta mycket bättre än mig. Men, jag hade kört ett foder och endast ett foder. Är det t.ex. kyckling i fodret (om han nu ska äta mush) så hade jag kokat kycklingfilé och endast gett honom det som godis.
Du säger att han har ätit RC och Mush, men sedan så pratar du om Acana och godis. För en liten valp som är känslig i magen kan det vara mycket.
Sedan är det som veterinärerna säger, han smakar säkert på det ena och andra när han är ute, så håll lite extra uppsikt.
Jag hade personligen kört enligt det första jag skrev i en månad, sedan börjat prova med lite torrfoderkulor av en sort t.ex. och ändrat en sak i taget, med mellanrum.
Att det är lite hårt för att få ut, eller lite slemmigt på avföring med bra konsistens hade jag inte oroat mig för direkt. Om du tycker hunden är lite för hård i magen, så hade jag testar ge lite våm som även mush säljer.
 
Finns säkert de som kan detta mycket bättre än mig. Men, jag hade kört ett foder och endast ett foder. Är det t.ex. kyckling i fodret (om han nu ska äta mush) så hade jag kokat kycklingfilé och endast gett honom det som godis.
Du säger att han har ätit RC och Mush, men sedan så pratar du om Acana och godis. För en liten valp som är känslig i magen kan det vara mycket.
Sedan är det som veterinärerna säger, han smakar säkert på det ena och andra när han är ute, så håll lite extra uppsikt.
Jag hade personligen kört enligt det första jag skrev i en månad, sedan börjat prova med lite torrfoderkulor av en sort t.ex. och ändrat en sak i taget, med mellanrum.
Att det är lite hårt för att få ut, eller lite slemmigt på avföring med bra konsistens hade jag inte oroat mig för direkt. Om du tycker hunden är lite för hård i magen, så hade jag testar ge lite våm som även mush säljer.

Tack för svar!
Ja, det kanske blir för mycket? Godiset han får regelbundet är just torrfodret och torkad kyckling. Finns det någon speciell anledning att du nämner kokt kyckling, är det mildare än torkat? Vi kanske får stryka torrfodret… Vi har redan provat utan, men inte en hel månad, så vi kanske var för snabba med att anta att det ej gör skillnad.
 
Tack för svar!
Ja, det kanske blir för mycket? Godiset han får regelbundet är just torrfodret och torkad kyckling. Finns det någon speciell anledning att du nämner kokt kyckling, är det mildare än torkat? Vi kanske får stryka torrfodret… Vi har redan provat utan, men inte en hel månad, så vi kanske var för snabba med att anta att det ej gör skillnad.
Jag upplever att torkat är fetare än kokt, det var därför jag föreslog kokt. Min hund kan äta mycket kokt utan problem, men med torkat (hemgjord) så blir hon gasig i magen.
Jag tycker egentligen att det är bra att hunden har fått lite olika mat, "normalt" sett så ska ju en hund klara det och jag personligen (utan så mycket belägg för det) tror det är bra för växande individer att få testa det ena och det andra. Men eftersom det inte funkar så hade jag funderat ut en plan.
Funkar han på grön mush och du vill ge färskfoder så kör på det, eller testa bara Acana t.ex. i början.

Jag har inte jätteförtjust i de foder med lax, något av dem, eftersom det har funnits en del skriverier om hur lax avlusas bl.a. och att det inte är jättenyttigt o.s.v.

Hur du än väljer att göra (torrfoder/ färskfoder) så tänker jag att det viktigaste är att köra en sak i taget och försöka se om du ska utesluta det eller om det funkar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 424
Senast: Myrten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
591
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 342
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp