Shettis-bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MisterLillen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 200
M

MisterLillen

Vilken storlek har ni på bett till era shettisar?
Finns det någon modell som ni tycker fungerar bättre än andra?

Sv: Shettis-bett?

9,5 på tränsbetten och 10,5 på körbetten (har inte hittat dom in nån mindre storlek...) Min shettis skulle ju helst av allt slippa ha nåt i munnen men kör man måste man ju det...Men då gillar han nog bäst de tredelade jag köpte på lillhästen. Det är smalt och något bättre anpassat till en shettismun än postkandaret tex.

10,5, egentligen hade väl en hel 10 passat bättre,men har inte hittat nått än.

jag läste nånstans att tvådelade bett oftast låg bättre än tredelade bett i en så liten mun då "lederna" på det tredelade kan hamna mitt på lanerna om man har otur. Nån som har märkt det?

på vanlga tränsbettet 9,5 och på tävlingsbettet 10,5 (travbett). Tycker att han är är lugnare med det vanliga men det kan ju bero på käken på det andra

Sant, men å andra sidan ger en liten shettismun inte speciellt mycket utrymme i gommen för ett tvådelat som viker sig.

Det är alltid viktigt, på alla hästar, att bettet är av rätt längd, men till vissa shettisar kan det nog vara svårt att hitta rätt storlek. Man får då prova sig fram och se vad hästen verkar acceptera. :) Bettlöst finns ju alltid...

Ja min shettis har då inte en mun som endast är 2-3 cm bred så jag tror den risken är ganska liten. Men det beror ju på hur lång mittendelen är...

Det beror ju även på bettets totala längd.
Är de långa delarna för långa så tar det ju aldrig stopp, och mittdelens leder hamnar på lanerna hur kort själva mittdelen än är...

Och en hästmun är inte speciellt bred mellan lanerna, underkäken är väldigt smal där bettet ligger. Det är läpparna/nosen som gör att munnen ser bred ut, men det är ju bara på utsidan. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka