shettisagility?!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tokmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 072
T

Tokmaja

Vad är det??
Vad går det ut på?
Finns det tävlingar?
Hur hoppas det över hinder? Springer "ryttaren" brevid, eller hoppar den också?
Har man grimskaft eller vad??
Vad kan det finnas för hinder??

Vill veta det mesta om det är någon som vet något om det :bump:.
Har hört talas lite om det, men är jättenyfiken!! Skulle vara nått för mig och min shettis om det är som jag tror!!!

finns det sånt???? aldrig hört talas om!! men om det gör det så hade det varit kul att titta på!!
kör håst tjejjen!!!!
annars kan du ju göra något i din lokala klubb vetja!! ;)

JO de säger att det ska finnas sådant, har för mig att jag har läst om det...

*agility med shettisar är stört roligt, man har skoj helt enkelt och det behövs lite lydnad och att hästen också tycker att det är skoj..
* vad det går ut på? pjaa kanske att ha kul med sin häst på ett anurlunda sätt..
* ja det finns tävlingar, Shettlandsklubben med sina olika lokal avdelningar anordnar agility, oftas i samband med utställningarna men även lokala träffar finns.
* vad som krävs är; en häst som är samarbetsvillig, ork av er båda, sen ett grimskaft att hålla hästen i, sen springer man en bana med olika hinder, hopp, slalom, drapperi som man ska igenom, vipbrädda, osv.. man kan hitta på nästan vad som helst.. det går ut på att springa fort och göra alla grejerna utan några missar, bäst tid och minst fel vinner. ibland händer det att man kan få tävla på skoj mot hundagility ;)

gör som vi, vi har byggt upp en liten hinderbana, drapperiet gör du som en port och hänger plast remsor uppefrån och ner och det ska du öva hästen på att gå igenom, vippbrädan gör du typ som en gungbrädda fast lägre och bredare (strax under knähöjd), man låter hästen gå på den sakta framåt tills den börjar väga över och går sen fram och av.
slalombanan gör du av 10 pinnar antingen sätter du ner dom i marken eller gör en av en lång brädda som du borrar håll till att sätta ner pinnarna i, använd gärna pinnar som är lite böjbara.. som sagt använd fantasin och ta gärna kontakt med shettlandsklubben eller gå in och titta på hemsidan.. vet att östra avd har träffar enbart för agility träning utan för Bro...(stockholm-Uppsala)

Lycka till och vem vet vi kanske ses på banan framöver ;)

MIn shettis har ju ingen stam, och på en hemsida (rid o körklubben) står det att det är för shettisar som är stamboksberättigade... är vi alltså inte ens välkomna på sådana tävlingar??

Nej det är du inte. Rid- och körklubben Shetland verkar för att främja användandet av den stamboksberättigade shetlandsponnyer står det i Shetlandsponnyn (tidningen). Kanske kan du delta utom tävlan, det har jag ingen aning om.

Vist är du välkommen till både träningar och tävlingar med din häst fast den inte har en stam.
Har nu inte läst körklubbens sida, men dom kanske menar om man vill "tävla" oficiellt? Men på kontakt träffar eller inoficiella utställningar är du välkommen om dom nu har anordnat agility..

Nu vet jag inte vart du bor, men om du går in på shetlandponny.com och tittar på vem som är ansvarig för din landsdel och kontakta personen (eller klubben)för information om agility träffar i ditt område, och man behöver inte vara medlem för att fråga eller vara med på en sån träff.. så ge dig INTE nu, för det är roligt att "leka" tillsammans med sin häst..

Gå in på Shetland syd sida dom har lite info och bilder..

lycka till,,,,,,

med risk att bli totalt sågad. MEN jag tycker att shettisagility är rätt så fjantigt o jag har inte sett en shettis som verkar tycka det är skoj, mest att ägarna springer o drar dem i munnen o fladdrar på .. ser inte så harmonsikt ut ..

Måste tyvärr hålla med. Tycker inte hästarna ser specielt roade ut.... :crazy:

Det beror väl helt på hästen.
Personligen gillar jag inte att man måste ha bett på tävlingen, eller träns då.
För det måste ju onekligen bli så att man drar hästen i munnen!!
Hoppar mycket med min, men då med longerlina och grimma och hon älskar att hoppa och hitta på saker, men som sagt, blir nog lätt att folk "drar fram" små bortskämda ponnisar :smirk:.

jo risken blir att de som springer med blir för upphetsade o riktigt drar med sig ponnyn o rycker o sliter :(
varför inte införa att man skall ha grimma eller tömkörningsagillity så man uppmunrar körningen med shettisar plus att hästen måste gå själv utan att nån drar dem igenom plastbanden eller dylikt ..

Då borde du komma och kolla när jag och pållarna tävliar Den ena blir så ivrig och vill bara springa banan runt att hon vid start nästan drar omkull mig.. Dom tycker att det är skitkul!

Du har redan fått förklaringar hur shettisagility går till. RKS har tävlingar där oreggade ponnyer kan vara med. Och i bland så får dom vara med utan tävlan tror jag..

undantag finns det nog :) .. men det lilla jag har sett så har det tyvärr inte fallit mig i smaken alls

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 329
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka