ShoeSecure

Lydia

Trådstartare
Är det någon som provat "ShoeSecure" mot tappskor? (ni får googla, man får ju inte länka här..).
Kan man ha de på dygnet runt?

Sv: ShoeSecure

Har aldrig sett eller provat.

Har jag dock så mycket problem med tappskor skulle jag börja fundera över hästen - är den verkligen helt ok? Mina omgivningar - är hage och så vidare optimalt, ridningen - går hästen i balans eller rider jag runt i en obalans så hästen störs och hovslagaren - går det att göra någon förändring eller är hästen verkad i obalans eller behöver den en annan balans att gå på?

Tycker att man tar tag i detta innan man börjar mecka med en massa annat. En häst ska inte trampa av sig skor i tid och otid, då är nåt galet.

Har man ändå en häst som gör det och man inte kan lösa det så får man ju kolla på allternativ. Boots, andra hovbeslag och kanske de där som du nämnde. Har dock aldrig provat eller ens sett liknande så jag kan inte uttala mig om dem. Man kan aldrig tänka mig att de ska sitta på någon längre tid, för det lär kilas ner en del skräp mellan ballarna och plasten.

Han är unghäst, stoor Nordsvensk bruks som växer och är lite "valpig", har liksom inte växt i kroppen.
Hagen har en brant backe på ett ställe, med ett litet dike längst ner.
Han och hagkompisarna är relativt busiga, och det är 1-2 hästar i hagen som ska "flytta" på de andra en del men inte extremt.

Han har varit barfota nästan hela tiden men skoddes 2 skoningar i sensomras/höstas pga premiering, men drog av sig skorna mot slutet.

Nu skoddes han för 2-3 veckor sen av annan (mer utbildad) hovslagare, pga en hovböld. Skoddes med "easy rollover"-skor, sulor (plats-lädersulor), med solepak i sidostrålfårorna. Skoningen såg trevlig ut med "harmoniska" fötter.

Han fastnade i slowfoodhönätet förra veckan tydligen, men skorna såg helt bra ut efter (stallägaren som sett honom fastna). I måndags såg jag att en som hade krypit ut en bit, och sen hade han vikt sömmen (vid "huvudänden"), så den behövde bytas ut.
Tyvärr hade jag varken saker eller kunskap att sömma om (sånt där man har tänkt ta tag i jämnt men aldrig blivit av). Dagen efter kunde jag inte åka till stallet, och igår när hovslagaren (min vanliga, inte den som skodde sist) skulle komma hade hästen tagit av skon..
Eftersom hovis bara hade vägarna förbi för att sömma om sömmen, så hade han inte med sig skor i rätt storlek.. Så han skulle komma några dagar senare.
Idag när jag kom så hade hästen dragit av den andra skon också (obalans och ojämnt fäste med bara en sko).

Han har rätt så platta sulor, inte så skålade på framhovarna, så han kommer nog behöva skor fram även när det inte är vinter och halt.
Ska han ha skor i vinter så lär han behöva snösulor eller vanliga sulor.

Han vilar januari ut (vintervila pga att han är unghäst), sen ska han sättas igång under februari. I mars och april är han på inkörning.

Hej!
Blev det några ShoeSecure? Funkar dom bra?

Funderar oxå på sådana till mitt fullblod som har dåliga, platta hovar och ben som studsar runt helt utan kontroll ibland:crazy: Kan du rekommendera dem?

Rent instinktivt känner jag att det är inget jag hade satt på min häst. Om man bortser ifrån den uppenbara skav risken så är det ju också så att jag hellre tar en tappsko än att hästen inte får av sig skon "lätt" och därmed trasar sönder hoven.

Min häst trampade av sig skor i parti och minut tidigare men med hjälp av en duktig hovslagare och i takt med att hon fick kontroll på sina ben genom balanserad ridning så kom vi tillrätta med problemet.

Det min hovslagare bland annat gjorde var att fasa av skon på traktarmarna så att hon när hon trampade bara gled av istället för att trampa av sig skon. Hon skoddes också med skor som snabbar på överrullningen i fram. Vi red mycket i skogen så att hon fick kontroll på sina ben.
Nu kan hon fara runt i värsta rodeostil i hagen utan att trampa av sig skorna hela tiden. Hon har haft en enda tappsko på de senaste två-tre åren mot tidigare när hon hade två-tre tappskor/skoperiod.

Tack för infon!
Jag hoppar nog oxå över ShoeSecure, för tillfället iaf. Man kanske får vara nöjd när hästen ändå har gått från tappsko varje vecka till att den senaste tiden faktiskt behållt alla skor 5v åt gången... Kämpar vidare med att rida så balanserat jag kan och hoppas på att hästen får bättre koll på benen och lugnar sej ju mer hon utbildas ist...:idea:

Rent instinktivt känner jag att det är inget jag hade satt på min häst. Om man bortser ifrån den uppenbara skav risken så är det ju också så att jag hellre tar en tappsko än att hästen inte får av sig skon "lätt" och därmed trasar sönder hoven.

Jag skulle bara vilja korrigera en missuppfattning här: det är INGEN risk för skav, eftersom ShoeSecure följer med hoven (till skillnad från t ex en boot som dels ligger direkt an mot huden och dels rör sig = då blir det skav). ShoeSecure ska inte ligga direkt mot huden utan med lite luft emellan. Höjden i bakkant korrigeras så att skyddet inte når karleden när den böjs.

Alla andra åsikter är såklart en smaksak, men det är helt fel att det kan bli skavsår.:)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
200
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
164
Senast: clusia
·
Utrustning Är det någon som vet vad hjälpmedlet heter som man kan sätta på släpets kulhandske (eller ev att man sätter det någon annanstans i...
Svar
4
· Visningar
240
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka