Sv: ShoeSecure
Han är unghäst, stoor Nordsvensk bruks som växer och är lite "valpig", har liksom inte växt i kroppen.
Hagen har en brant backe på ett ställe, med ett litet dike längst ner.
Han och hagkompisarna är relativt busiga, och det är 1-2 hästar i hagen som ska "flytta" på de andra en del men inte extremt.
Han har varit barfota nästan hela tiden men skoddes 2 skoningar i sensomras/höstas pga premiering, men drog av sig skorna mot slutet.
Nu skoddes han för 2-3 veckor sen av annan (mer utbildad) hovslagare, pga en hovböld. Skoddes med "easy rollover"-skor, sulor (plats-lädersulor), med solepak i sidostrålfårorna. Skoningen såg trevlig ut med "harmoniska" fötter.
Han fastnade i slowfoodhönätet förra veckan tydligen, men skorna såg helt bra ut efter (stallägaren som sett honom fastna). I måndags såg jag att en som hade krypit ut en bit, och sen hade han vikt sömmen (vid "huvudänden"), så den behövde bytas ut.
Tyvärr hade jag varken saker eller kunskap att sömma om (sånt där man har tänkt ta tag i jämnt men aldrig blivit av). Dagen efter kunde jag inte åka till stallet, och igår när hovslagaren (min vanliga, inte den som skodde sist) skulle komma hade hästen tagit av skon..
Eftersom hovis bara hade vägarna förbi för att sömma om sömmen, så hade han inte med sig skor i rätt storlek.. Så han skulle komma några dagar senare.
Idag när jag kom så hade hästen dragit av den andra skon också (obalans och ojämnt fäste med bara en sko).
Han har rätt så platta sulor, inte så skålade på framhovarna, så han kommer nog behöva skor fram även när det inte är vinter och halt.
Ska han ha skor i vinter så lär han behöva snösulor eller vanliga sulor.
Han vilar januari ut (vintervila pga att han är unghäst), sen ska han sättas igång under februari. I mars och april är han på inkörning.