Sidepull vs Bettlöst träns

Mirraya

Trådstartare
Ni som ridit på både sidepull samt bettlöst träns. Vad tycker ni att det är för skillnad? Vilket tycker ni bäst om och varför?

Jag rider med bett men tänkte skaffa ett sidepull att ha som omväxling eller att ha på vintern så vi slipper kalla bett.
Sambon har testat sidepull och trivs med det men vill testa att rida med bettlöst också innan han bestämmer sig för vad han vill ha till hästen. Jag känner ingen som har ett bettlöst jag kan låna och testa, men.. tänkte man kan ju höra här vad för erfarenheter ni har :D ?

Sv: Sidepull vs Bettlöst träns

Nu får du nog förtydliga dig lite.

Exakt vilket bettlöst träns tänker du på? Sidepull är ju också en variant av bettlöst "träns"...;)

Oj, jag var nog borta lite för länge innan jag tryckte på "skicka"... :o

Med bettlöst träns så menar jag det som heter just "bettlöst träns" som det här:

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1600

Och med sidepull så menar jag sidepull :D

Bettlöst träns är ju mer som ett klassiskt engelskt träns, fast utan bett då ;) Där det går remmar i kors under hakan på hästen så remmen ska väl "putta" eller "trycka" på sidan av huvudet snarare än runt näsan. Det ska också om man tar i båda tyglarna likt t ex ett pessoabett ge tryck i nacken också.
Men jag har inte ridit på dem så jag har ingen aning, jag använder ju inte nosgrimma så det ser jag ju som en lite trist detalj(även om man ju kan ha den löst spänd så ser den ju betydligt tightare ut än ett sidepull t ex).

Länken funkade inte riktigt som jag tänkt, men om man skriver "bettlöst träns" och klickar på sök så kommer det upp!

Senast ändrad:

Undrar också om det där "bettlösa tränset" kan fastna.. Tänkte då om det regnar när man är ute och rider så lädret blir lite osmidigt, så måste man av någon anledning ta tag i hästen och sedan släpperman efter och då kanske det inte blir någon eftergift i alla fall...? Hmm.. om ni förstår vad jag menar? Att lädret skulle suga sig fast i ringarna som de löper igenom.

Ett sidepull kan ju lixom inte göra så..... hm...

Jag tycker mest att det tränset verkar krångligt och förvirrande. Vet inte hur hästen reagerar på det men jag hade ju valt sidepull eller ponnyhack framför det...

Däremot hade det varit kul att höra folks åsikter kring den typen av huvudlag, har aldrig mött någon som använt det.

Sedan är det ju som så att alla huvudlag som man inte använder bett till kallas bettlösa. Det är ingen speciell modell utan helt enkelt en kategori där sidepull, hackamore, ridkapson och då den modellen du syftade på ingår.

Jag har ridit i något liknande, och jo, det fastnade hela tiden och gav ingen eftergift.

Det enda positiva med det bettlösa tränset är att de ledande tygeltagen blir mycket tydliga eftersom de trycker på "fel sida" av huvudet. Stoppsignalen uppfattar jag som otydlig, likaså eftergiften.

Jag trivs bättre med sidepull.

Jag föredrar helt klart sidepull av alla bettlösa varianter.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 181
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 468
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka