E

Egonson

Borde det inte gå att göra ett enkelt sidepull av en sån här spärrgrimma?
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6119.jpg

Ser ju ut att kunna funka, man kan ju sätta dit pannband och ett sånt här (typ "nosludd" i sympatex-material) under nosdelen som fördelar trycket bättre.

Vad tror ni?

Ska bara användas till lätt ridning i inhägnad i vilket fall så jag behöver ingen dunderkvalitet direkt.
 
Sv: Sidepull

Problemet kan vara att den snurrar och sidostycket åker upp i ögat på hästen, men sätter du den tillräckligt långt ner och kanske sätter en rem under underkäken på nåt sätt så kanske det kan gå.

Själv har jag knytit ett sidepull själv, köpte lämpligt rep på en byggaffär och knöt i ringarna av en pullargrimma. Blev jättestabilt.
 
Sv: Sidepull

Just det ja.. Tänkte inte på det.. Hm. Lite dumt kanske.
Får spåna vidare på mina idéer :D
 
Sv: Sidepull

Då tycker jag en remontgrimma som man sätter ringar i brukar funka bättre. Och angående nos"luddet" sätter du för mjukt ludd, så kan ditt huvudlag bli så milt att hästen får svårt att uppfatta dina hjälper :D Och då kan du ju lika gärna rida i grimma, om du förstår...
(Hade själv samma ludd till näsan på min först, men då blev hon lite väl ångvält :p Satte luddet i nacken istället och vanligt nosludd över nosen. I nacken blir en nosgrimma oftast lite smal och då är sympatexen super)
 
Sv: Sidepull

Jo jag fattar hur du menar :bow:
Jag har nog funderat på att prova rida i grimma.. Men jag vet inte om jag vågar för min häst är inte alltid så foglig som hon ser ut :rofl:

Jag tänkte göra om mitt "gamla" remontträns till en sorts sidepull, men det sket sig för jag hittade inget nytt träns, och mamma brukar använda det tränset.. Så jag kan inte disikera det än :p
Fast jag hoppas på att hitta ett nytt remontträns på Eurohorse nästa lördag, då kan jag ju använda det gamla som jag vill :banana:
 
Sv: Sidepull

En enkel remontgrimma funkar ypperligt! Kostar inte många kr om man inte redan har en, sedan sätter man bara tyglarna i de små ringarna och rider :D
 
Sv: Sidepull

Jag rider nästan alltid med enbart remontgrimma. Den ligger stadigt som den är, man behöver inga pannband och grejer - det gör ingen nytta och halkar bara ner i ögonen!
Den där från Börjes borde också funka. (Men vad är en spärrgrimma för något..?)

tygel1.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Någon här på Buke som har erfarenhet av att använda Freemaxpaden under Pfiffs bomlösa sadel? Passar den bra och ger den en bra...
Svar
2
· Visningar
1 548
Senast: fetange
·
Western Hej! Jag har länge letat runt efter ett snyggt westernträns, men de flesta som var fina har skrämt innehållet i plånboken lite väl...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: MoCa
·
Trav Ska göra om min gamla speedcart. Satt och funderade på vilket som ska vara fram och bak. Man monterar fästerna UNDER skalmen va?
Svar
10
· Visningar
978
Senast: tinafinis
·
E
Utrustning Ja, som rubriken lyder, vad är detta fför bett? Vad används det till och vad har det för funktion/syfte? :)
Svar
2
· Visningar
880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp