Sidnummer i Word

Magiana

Trådstartare
Jag håller på att arbeta med ett word-dokument som är över 300 sidor långt. Innehållet är kopierat från en hel hög med andra word-dokument. I början av dokumentet har jag en innehållsförteckning som är skapad automatiskt med word. Haken är att sidnumreringen inte blir rätt. Ungefär i mitten av dokumentet så börjar sidnumren om på 1. I själva dokumentet har jag tagit bort alla sidnummer (för tillfället) men troligen ligger det någon avsnittsbrytning efter en sida som skapar oredan.

Hur gör jag för att sidnumreringen (plus sidhuvud och sidfot) ska fungera genom hela dokumentet utan en massa extra meck?

Spårar lite.
Först lite frågor.
Ska alla sidor se likadana ut om man tänker på ex. Marginalerna.
Ska sidan 1 börja på förstasidan?

Det kanske finns någon funktion " remove all sectionbreaks"? Och att du därefter kan lägga in sidnumrering i sidhuvud eller sidfot.

Säg gärna till om du kommer på hur man gör och varför det blev så med sidorna.

Jag håller på att arbeta med ett word-dokument som är över 300 sidor långt. Innehållet är kopierat från en hel hög med andra word-dokument. I början av dokumentet har jag en innehållsförteckning som är skapad automatiskt med word. Haken är att sidnumreringen inte blir rätt. Ungefär i mitten av dokumentet så börjar sidnumren om på 1. I själva dokumentet har jag tagit bort alla sidnummer (för tillfället) men troligen ligger det någon avsnittsbrytning efter en sida som skapar oredan.

Hur gör jag för att sidnumreringen (plus sidhuvud och sidfot) ska fungera genom hela dokumentet utan en massa extra meck?
Har du prövat att bara gå in på sidfoten med omstartat sidnummer, formatera sidnummer och valt 'fortsätt från föregående avsnitt'?
Då borde sidnumret följa varann trots avsnittbrytning, men du får göra det vid varje plats numret börjar om.
Och sen uppdatera innehållsförteckningen förstås. :)

Spårar lite.
Först lite frågor.
Ska alla sidor se likadana ut om man tänker på ex. Marginalerna.
Ska sidan 1 börja på förstasidan?

Det kanske finns någon funktion " remove all sectionbreaks"? Och att du därefter kan lägga in sidnumrering i sidhuvud eller sidfot.

Säg gärna till om du kommer på hur man gör och varför det blev så med sidorna.
Alla sidor ska se likadana ut. Sidan 1 kan med fördel börja efter innehållsförteckningen som sträcker sig över några sidor.

Jag har letat efter en funktion som tar bort avsnitt men inte hittat det.

Har du prövat att bara gå in på sidfoten med omstartat sidnummer, formatera sidnummer och valt 'fortsätt från föregående avsnitt'?
Då borde sidnumret följa varann trots avsnittbrytning, men du får göra det vid varje plats numret börjar om.
Och sen uppdatera innehållsförteckningen förstås. :)
Det har jag inte provat. Jag ska se om jag kan komma på hur man gör och testa det.

Alla sidor ska se likadana ut. Sidan 1 kan med fördel börja efter innehållsförteckningen som sträcker sig över några sidor.

Jag har letat efter en funktion som tar bort avsnitt men inte hittat det.

Det har jag inte provat. Jag ska se om jag kan komma på hur man gör och testa det.
Placera sidnummer som vanligt i sidfoten, högerklicka på sidnumret och välj formatera. Där går det att välja 'fortsätt' eller att börja på ny siffra som man då väljer där. :up:

En liten info som kanske - eller kanske inte - kan ge ledtrådar när man kliar sig i huvudet.

Sista stycketecknet i en text innehåller formateringen för dokumentet.

Så om man klistrar ihop flera dokument så är det klokt att inte ta med sista stycketecknet när man kopierar.
(uttryckte jag mig begripligt?)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka