Sidokappa in i hoven

parfymflaska

Trådstartare
Igår hade mitt vilddjur dragit av ena framskon ett kvarts varv, så att sidokappan gått in i lamellranden eller strax innanför. När jag fått av skon och spolat rent ordentligt var hälta och värme borta men hon hade ff förstärkt digital puls på det benet. Samma några timmar senare. Jag sköljde ur hålet med kutan jodopax och på ett bandage för att skydda mot smuts.

Om hon idag fortsatt är ohalt, kall och pulsen har lagt sig borde det väl bara va att slå på skon igen? Ev. verka upp hålet för självdränering (vilket givetvis min hovis får bedöma), eller kan man fylla det med något som skydd (Det kommer hamna under skon)?. Om det blir en hovböld av detta, hur snabbt märker man det? Något annat jag bör tänka på?
 
Låt hovslagaren bedöma det - det hade jag gjort! Tror att min hovslagare hade satt på skon utan att tveka. Ett eventuellt hålrum under skon kan fyllas med sole pack (en tjärdoftande massa som är lätt bakteriedödande). Hovböld brukar märkas inom 3-4 dagar, och oftast blir de ju rejält halta av hovböld, så det är inget man missar!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min ena ponny lyckades trampa in sidokappan i strålen i våras. Det gick oförskämt bra med tanke på omständigheterna. Hovslagarn putsade till hovarna och la ett bandage, någon vecka senare syntes det ingenting längre.
Låt hovslagarn titta på det och håll lite koll
 
Det kan ju gjort väldigt liten skada eller väldigt stor skada, svårt att säga såhär. Din hovis kan nog bedöma det.
Vår ponny fick skos med gjuten sula och vila helt i typ 1,5v efter att ha trampat in en sidokappa.
Vår storhäst drog jag av skon och kunde rida som vanligt, ingen skada skedd.
 
@parfymflaska beror nog helt på var sidokappan gått in, hur mkt och om bakterier kommit in samt hur känslig häst...
jag har haft sidokappa intrampad i lamellen flera gånger under åren men ”klarat mig” varje gång. Hästen i fråga är heller inte hovböldsbenägen alls - aldrig nånsin haft hovböld på 12 år i min ägo, trots tunna känsliga sulor (fullblod)

Du har ju skött det enl konstens alla regler ang att spola ur och desinficera osv. Om du inte märker problem första 2-3 dygnen att det verkar blivit infektion/hästen är ofräsch/har puls osv, skulle jag gissa att du klarat dig :)

Visst finns möjligheten att det kan bli en böld ändå senare men då vet du vad det lär vara....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 744
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp