Silverfärg och ögonfransfärg

Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

p1010682_502b8de89606ee25f800041d.jpg


Här är en bild på min silversvarting. Han ögonfransar är jätte ljusa =)
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Och han är ganska typisk vad jag tänker när jag tänker isis och silverfärg :-) I alla fall i sommarfärg.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Väldigt OT, men ändå ..
Den där har jag ridit in ;)

Fast han var rätt mkt sutten på när han åkte :p Han var dock lite knepig i början så de tog det rätt lugnt med honom. Hur blev han sen? Det var min kompis som jobbade med honom så hon vill säkert veta allt! ;)
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Jag tycker att detta var en väldigt intressant tråd. Jag tycker att det är väldigt spännande med färggenetik hos hästar och har kunnat lära mig mycket härifrån.

Jag kom först i kontakt med silvergenen när jag började med islandshästar 2006 och har därför alltid trott att silverhästar har nästintill helt vit man och svans. För visst är väl man/svans ljusare hos islandshästar?

Jag har i alla fall en liten silverhäst som jag har haft sen hon var föl. Hon föddes med helt vita ögonfransar och nu är de snarare gråbruna.

Mamma köpte en korsning i våras som vi lät registrera som silversvart, men efter som min syn på silversvarta har varit med den väldigt vita manen så tycker jag inte att hon ser lika "silvrig" ut. Men efter att ha läst denna tråden så känner jag mig lite säkrare. Men om jag har fel så rätta mig!

Nu blir det kanske många bilder, men de är i alla fall inte extremt stora.

Här min lilla Silfra nyfödd samt en dag gammal.
Silfra1.jpg


4,5 år och ögonfransarna är inte längre vita.
IMG_6728.jpg


Detta är färgen Silfra har när hon är i slutstadiet av en fällning, sen bleks hon fort.
IMG_7528.jpg


Mammas häst Vilma.
IMG_7501.jpg


En bonusbild på båda två.
IMG_7481.jpg
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Men...
Är verkligen allt "silver" Silver då??

Jag tänker på shetlandsponny! Det finns en mörk variant på fux som entusiasterna kallar för "mushroom". Jag vet att man för några år sedan när Furugrens bok höll på och gentestade de för silver, men det är inte silver. Men det ser då förbannat Silver ut! och fint är det!

Vad är det som "lovar" att allt som glimmar är silver om man inte testat med säkerhet? Eller det är galet uppenbart...?

Ex. på "silver-shettisar":

Ett sto... http://www.lindebys.com/tigra_springer.jpg-for-web-normal.jpg

och hennes avkommor:
http://www.lindebys.com/tibast_.jpg

http://www.lindebys.com/troja_koping1.jpg-for-web-normal.jpg

Fölfärg på en av ovanstående:

http://www.lindebys.com/tigra_2_m1.jpg

Här är en annan, undan ett annat sto än ovansteånde:

Fölfärg:
http://www.lindebys.com/DSC00101.JPG-for-web-normal.jpg

också stor:

http://www.lindebys.com/DSC00031.JPG-for-web-normal.jpg

Bilderna länkas till Stuteri Lindeby: www.lindebys.com

Jag jobbade på ett ställe där det fanns ett tjugotal haflingerhästar för några år sedan. Där såg jag också hästar som såg väldigt silver ut - mörka fuxar (bruna) med mörka ben, randiga hovar, you name it ... - likförbaskat inte silver. :D

Visst finns det en NF hingst också som har den här häftiga färgen?
och en shettis hingst som jag tyvärr inte hittar igen, importerad från Holland.

Det är ju inte mindre fint för att det inte är silver, det kanske till och med är bra med tanke på synskadorna som blir om man dubblar generna, men allt är nog inte silver som glimmar ...

Hoppas länkarna fungerar.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

På fölbilden, den som är näst längst ner, tycker jag man ser att den är mer röd än vad silverfölen är. Silversvarta föl är ju gråa, ofta med ljusa ögonfransar och randiga hovar..
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Det man kommit fram till om mushroom är väl att de har röd bas och att anlaget verkar bleka röd bas på ett liknande vis som silver bleker svart bas. Silver har ingen verkan på röd bas, som ni vet. På samma sätt verkar mushroom inte ha verkan på svart bas.

Har själv en shettis som är misstänkt mushroom, men garanterat röd bas trots randiga hovar, vita ögonfransar och mörka ben. Så det är inte alls att jämföra med silver egentligen, mer än att fenotyperna kan likna varandra. Genotypen är totalt annan.
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Jag ville inte jämföra, jag tänker att allt som glimmar på Islandshästar kanske inte heller är silver. ;)
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Nej, verkligen inte! :D Och jag skrattade åt din vits, den stämmer alarmerande väl in på "hysterin" som har varit kring silveranlaget. :angel: Jag tycker dock att hysterin har lagt sig och gemene man har blivit duktigare på att avgöra vad som är just silver och vad som bara är en fux med ljus man och svans. Anlaget är väl i det närmaste att klassa som vanligt i Sverige numera och folk är även medvetna om vilka sjukdomar anlaget ger/kan ge i homozygot form. :laugh:
 
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Färgen börjar väl bli vanligare inom islandshästen - det finns ju få övriga raser där den finns i Sverige. Det kan säkert finnas andra förklaringar ibland, jag blir mest förvånad över de som inte alls ser silver ut i mina ögon och som ändå är testade som bärare av silveranlaget. Vad siljer dem från de som är "typiska" så att säga.

Dessutom är det kul hur olika färganlag påverkar varandra...

och färg på hästar är intressantm, särskilt genetiskt - men inte vad som avgör hur bra hästen är. När jag hade sett silversvarta hela tiden i en vecka blev jag tom ganska less på färgen och det blev lite "wow" när det kom en vanlig brun...

och efter den insikten är jag än mer intresserad av genetiken bakom snarare än vilken som är min favoritfärg - jag gillar så många.
 
Senast ändrad:
Sv: Silverfärg och ögonfransfärg

Och när det gäller icke silver, dessa hästar är tydligen testade att inte bära silver utan vara fuxar:
743px-schwarzwaelder-hengst.jpg


800px-pferdeschlitten.jpg


De tillhör alla "Black forrest horse" där färgen är vanlig. Hittade det hela i ett blogginlägg om just hur det ser ut vs genetiken.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska kanske ut på islandshäst-tävlingsbana i sommar, och hästen jag ska rida är en ganska mörk, nästan lite "gråbrunaktig" fux med...
2
Svar
24
· Visningar
5 028
Senast: mily
·
  • Låst
Islandshäst Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 006
Senast: Boj
·
R
  • Låst
Islandshäst Är själv delvis islänningsryttare och älskar denna ras, men jag blir lite fundersam när jag sitter och läser annonser om islänningar och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 041
Senast: Zannaah
·
J
Islandshäst Har en fråga angående färg: Vad kallas det när en häst är brun, men inte har svart man utan ljus. Har sett bilder på hästar som kallas...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp