Sitsen hos Islandsryttare förbryllar

Jag tycker att det syns tydligt på bilderna att sadlarnas anläggningsyta är för lång. Jag vet att det finns sadlar med kort anläggningsyta och som släpper tidigt men på filmen/print screen så ser man ju att de ligger an för långt bak. Det ser ju ut som att det diffar på ganska många cm jämfört med normalt sadelläge.

Du skrev att ingen av sadlarna ligger på länden men det stämmer ju inte. På båda bilderna jag tog från filmen ser man tydligt att sadlarna ligger på länden.
Fast bara för att sadeln nuddar huden så betyder det inte att den ligger an i normalläge. Det är ju även mycket vanligare med bomlösa sadlar i islandsvärlden och dessa kan som Hedinn säger ha längre sits än anläggningsyta. En bomlös sadel kan vara väldigt flexibel och hindrar då inte hästens rörelser lika mycket som en med bom kan göra.

Videon nedan är en demonstration på hur flexibel en bomlös kan vara.
 
Jag rider inte islandshäst alls och har också undrat varför vissa saker görs så annorlunda från t.ex. dressyren, och många av svaren på det har ju redan nämnts i tråden. Sen är det en annan känsla att rida ponny jmf. med storhäst, inte lika stora marginaler i hjälpgivningen där, och isisar har ju två extra gångarter att hantera som kan kräva andra hjälper än annars. Att det ibland ser konstigt ut tror jag även delvis beror på att ryttaren helt enkelt syns mer än när det är rejäla halvblod en sitter på.

Händernas placering är väl som vissa sagt en del av hjälpgivningen, men sen så finns det ju helt enkelt inte någon direkt plats för att ta fram händerna mer då man antingen måste ha dem på var sida om halsen och/eller fastnar med fingrarna i manen.

Det enda jag stör mig lite på är att ryttarna gärna verkar sitta nästan på bakvalvet, vilket förstärker intrycket att de sitter så långt bak, men där kan nog vara mycket sadlarnas konstruktion som är orsaken.

Ryttaren nedan har vad jag skulle säga en bra sits, men även om han sitter extremt stilla tycker jag inte han ser stelare ut än många dressyrryttare på jämförlig nivå.
Saktar man ned videon lite kan man tydligare se på flera ställen hur lite marginal det är mellan bogblad och sadel. 1:57-2:15 och i videon med skimmeln kan man även se hur hästen rör sig med hela kroppen och hur ryttaren förblir stilla mitt i "gungan" som hästens rörelse skapar. Sadeln verkar inte hindra utan fjädrar med i rörelsen.
 
Apropå sits i gångarten pass. När man pratar om bra pass så är det som att hästarna lägger sig i ett speciellt häng, en viss spänning i vissa muskler som ligger helt stilla och så är det andra muskler som jobbar. De flesta passhästar hjälper man genom att själv spänna höft och rumpa, man ska liksom inte vara följsam. Man kan också behöva spänna ryggen ngt för att få till rätt spänning. Följer man med och är mjuk, stör man ofta balansen och hästarna kan tappa hänget, eller slå upp i galopp. Det går så klart bra att sitta lodrätt i sagda spänning men då känns det som det stör vinddraget, därav att många sitter som ett stelt C över hästen. Jag säger inte att det är snyggt. Jag säger inte att det inte går att göra på annat sätt. Men det är nog sekundärt så länge man ligger i världseliten. De flesta passryttare är faktiskt äldre män. För att komma upp i det där hastigheterna behövs mer feeling och erfarenhet än vad man kan tro. Ofta är hästarna lite äldre också. Det krävs styrka, psyke och erfarenhet hos hästarna, mer än i andra tävlingsformer (med undantag).

Skickliga passryttare måste självklart vara med i varje sekund och sitter de på en häst som inte ligger i pass vad ryttaren än håller på med, så krävs att man verkligen har feeling och kan behöva spänna ena sidan ngt mer än den andra, att man spänner ena vaden ngt mer än den andra i några sekunder eller att man spänner extra mkt i rumpan, eller släpper spänningen ngt osv. Det handlar som sagt om känsla och väldigt mkt om balans.

Jag har själv inte sett det men tydligen ska det finnas ryttare som experimenterar med galopptävlingssits och annat.

Jag red stora bruna förr. det är nog det här med känsla, balans, feeling och den gemensamma dansen som är det som jag älskar med islandsridning. Ibland känns det verkligen som att man är i varandras kroppar och man rider verkligen ihop. Jag kunde få liknande känsla förr också, men islandshästarna är speciella. Kraftfulla, känsliga och mindre.
 
Jag rider inte islandshäst alls och har också undrat varför vissa saker görs så annorlunda från t.ex. dressyren, och många av svaren på det har ju redan nämnts i tråden. Sen är det en annan känsla att rida ponny jmf. med storhäst, inte lika stora marginaler i hjälpgivningen där, och isisar har ju två extra gångarter att hantera som kan kräva andra hjälper än annars. Att det ibland ser konstigt ut tror jag även delvis beror på att ryttaren helt enkelt syns mer än när det är rejäla halvblod en sitter på.

Händernas placering är väl som vissa sagt en del av hjälpgivningen, men sen så finns det ju helt enkelt inte någon direkt plats för att ta fram händerna mer då man antingen måste ha dem på var sida om halsen och/eller fastnar med fingrarna i manen.

Det enda jag stör mig lite på är att ryttarna gärna verkar sitta nästan på bakvalvet, vilket förstärker intrycket att de sitter så långt bak, men där kan nog vara mycket sadlarnas konstruktion som är orsaken.

Ryttaren nedan har vad jag skulle säga en bra sits, men även om han sitter extremt stilla tycker jag inte han ser stelare ut än många dressyrryttare på jämförlig nivå.
Saktar man ned videon lite kan man tydligare se på flera ställen hur lite marginal det är mellan bogblad och sadel. 1:57-2:15 och i videon med skimmeln kan man även se hur hästen rör sig med hela kroppen och hur ryttaren förblir stilla mitt i "gungan" som hästens rörelse skapar. Sadeln verkar inte hindra utan fjädrar med i rörelsen.
Detta är en av topp 5 i Världen som rider på hästar i toppklass. Hästarna är elastiska, extremt välridna med väldigt mycket gång.
 
Även fast han rider bättre än dig, enligt dig, så är betyder det inte att han gör det. Du kanske rider mer balanserat, och din häst kanske är nöjdare med dig på ryggen❤, än vad hans häst är nöjd med att ha honom på ryggen.
De må rida snabbt, långt, men vem vet hur deras hästar ser ut under sadeln och i kroppen. Jag är inte per automatik imponerad av att mongolerna rider superbra, jag vet inte hur länge deras hästar håller. Jag vet för lite om det för att uttala mig.
Jag bara antar att någon som får in väldigt många ridtimmar per dag sedan väldigt unga år har en mer balanserad sits, lite oavsett hur de sitter. Dvs människokroppen lär anpassa sig mot effektivitet om man gör någonting många timmar per dag, speciellt om syftet med ridandet är ett annat mål än ridningen i sig.

Men håller med om att hästhanteringen i övrigt kan ju säkert vara varierad, från mat till utrustning.

Men jag har ju tex blivit undervisad av en man som hade värsta stolssitsen jag skådat, om han bara galopperade för att ge hästen kondition, bara satt där med halvlång tygel i galopp som en del av hästen. Att han red bättre än vad jag gör var bortom allt tvivel. Att han kunde stanna från galopp med mindre tryck i munnen och, märkligare, resa sig i fältsits med bättre balans än jag kunde, byta galopp med mindre ansträngning, att hans häst var nöjd och glad. Så jag kan bara inte se ned på stolssits längre, det är uppenbart att vissa kan rida i det.
 
Håller inte med dig men ok :)
Fast håller du med om att rätt verkar ändras? Det som var helt rätt för några år sedan är inte lika rätt nu, sedan ändras det tillbaka igen?

Dvs nu säger man att man red "fel" förr, med knäslut, och rätt nu med omhållning.

Jag hävdar fortfarande att man kanske red rätt då och rider rätt nu, men förutsättningarna är olika.

Dvs en man på en häst som är 165 hög med en viss, tunn, sadel visst satt helt rätt med knäslut.

Medan en kvinna på en häst som är 175 hög med en helt annan, tjock, sadel sitter rätt med omslutning.

I antiken kanske man satt helt rätt, i stolssits, helt naken barbacka. Vem vet (eller så är de inte så bra på sits de konstnärer som gjorde friser).

Och mongolerna kanske sitter helt rätt, på sina små hästar med sina sadlar.

Och som någon skrev ovan, tölt kanske kräver annan sits än pass och annan sits än galopp.

Och tygeln ska ju gärna ha en viss linje från mun till hand som nog påverkas av hästens halsansättning och en hel del annat.
 
Senast ändrad:
Jag rider inte islandshäst alls och har också undrat varför vissa saker görs så annorlunda från t.ex. dressyren, och många av svaren på det har ju redan nämnts i tråden. Sen är det en annan känsla att rida ponny jmf. med storhäst, inte lika stora marginaler i hjälpgivningen där, och isisar har ju två extra gångarter att hantera som kan kräva andra hjälper än annars. Att det ibland ser konstigt ut tror jag även delvis beror på att ryttaren helt enkelt syns mer än när det är rejäla halvblod en sitter på.

Händernas placering är väl som vissa sagt en del av hjälpgivningen, men sen så finns det ju helt enkelt inte någon direkt plats för att ta fram händerna mer då man antingen måste ha dem på var sida om halsen och/eller fastnar med fingrarna i manen.

Det enda jag stör mig lite på är att ryttarna gärna verkar sitta nästan på bakvalvet, vilket förstärker intrycket att de sitter så långt bak, men där kan nog vara mycket sadlarnas konstruktion som är orsaken.

Ryttaren nedan har vad jag skulle säga en bra sits, men även om han sitter extremt stilla tycker jag inte han ser stelare ut än många dressyrryttare på jämförlig nivå.
Saktar man ned videon lite kan man tydligare se på flera ställen hur lite marginal det är mellan bogblad och sadel. 1:57-2:15 och i videon med skimmeln kan man även se hur hästen rör sig med hela kroppen och hur ryttaren förblir stilla mitt i "gungan" som hästens rörelse skapar. Sadeln verkar inte hindra utan fjädrar med i rörelsen.

Det där borde vara bra - världsklass, faktiskt! Den ryttaren tog, med den vita hästen, tre guld på senaste VM!
 
Fast håller du med om att rätt verkar ändras? Det som var helt rätt för några år sedan är inte lika rätt nu, sedan ändras det tillbaka igen?

Dvs nu säger man att man red "fel" förr, med knäslut, och rätt nu med omhållning.

Jag hävdar fortfarande att man kanske red rätt då och rider rätt nu, men förutsättningarna är olika.

Dvs en man på en häst som är 165 hög med en viss, tunn, sadel visst satt helt rätt med knäslut.

Medan en kvinna på en häst som är 175 hög med en helt annan, tjock, sadel sitter rätt med omslutning.

I antiken kanske man satt helt rätt, i stolssits, helt naken barbacka. Vem vet (eller så är de inte så bra på sits de konstnärer som gjorde friser).

Och mongolerna kanske sitter helt rätt, på sina små hästar med sina sadlar.

Och som någon skrev ovan, tölt kanske kräver annan sits än pass och annan sits än galopp.

Och tygeln ska ju gärna ha en viss linje från mun till hand som nog påverkas av hästens halsansättning och en hel del annat.

Om man tittar på gamla bilder från Island - säg 80-talet och bakåt - ser man en helt annan typ av sits än idag. Gammal isländsk bonnastil, typ! Idag skulle vi kalla det extrem stolsits och gråta över hästarnas gräsliga form och de långa, stenhårda sadlarna! Så ja, saker förändras, och oftast är det till det bättre även om resultatet inte blir perfektion!
 
Jag har själv inte sett det men tydligen ska det finnas ryttare som experimenterar med galopptävlingssits och annat.

Charlotte Cook gör det med gott resultat! Kräver nog en häst som ligger stabilt i pass, dock, så inte säker på att det skulle fungera på alla. Och hon är ju en relativt lätt ryttare så det spelar nog också in för balansen (har svårt att tänka mig att de lite större ryttarna får bra balans i den sitsen, de som rider galopplöp är ju oftast inte heller så stora).
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Om man tittar på gamla bilder från Island - säg 80-talet och bakåt - ser man en helt annan typ av sits än idag. Gammal isländsk bonnastil, typ! Idag skulle vi kalla det extrem stolsits och gråta över hästarnas gräsliga form och de långa, stenhårda sadlarna! Så ja, saker förändras, och oftast är det till det bättre även om resultatet inte blir perfektion!
Jo :D fast hur är vi helt säkra på att gammal isländsk bonnastil var en aktivt dålig sits för islandshästar då, för det syfte man hade då.

Nu har man väl kanske lite mer övervikt mot tävling och uppvisning jämfört med bruks än man hade då. (dvs det är väl klart att man tävlade då men var det lika stort som nu? tror inte det.)

(Jag misstänker starkt, (som jag antydde i mitt första inlägg) att den sits jag fick ha på islandshästridning på slutet av 80-talet var gammal isländsk bonnastil och jag kan inte tycka annat än att tja det var annorlunda, men fungerade utmärkt för uteritt och transport, och var det inte det man ägnade sig åt på Island? Jag transporterade mig också runt en bit av Norska fjällen i den där ridstilen under en vecka, hela dagarna, och tja det var annorlunda bara.)

(och btw, jag gillar långa stenhårda sadlar speciellt som har platta tunna vulster och kåpor :D.)

Eller jämför western tex. Den stil man rider i på uppvisning nu, med en ganska låg hållning på hästen, det är ju inte den stilen man ser på en gammal westernfilm eller på gamla teckningar. Dvs uppvisningsstilen (kanske också påverkad av dressyr) är inte densamma som den faktiska driva boskap hela dagarna stilen.

Ingen säger ju heller iofs att en westernryttares sits är objektivt fel, för sitt syfte. (tror jag)
 
Senast ändrad:
(eller såhär, om tillräckligt många hästfolk, från bonnaridning på islandshäst, western, gauchos, navajo, arabhästar, mongoler och faktiskt nästan distans, rider annorlunda än vi på stor brun häst så kan man ju börja fundera på om det är vi som sticker ut, med vårt sätt som är rätt för oss pga syftet med ridningen.)
 
Nej jag har som sagt ingen direkt koll på islandshästvärlden. Ridit tölt har jag däremot gjort och provat på islandshäst några få gånger men kan inte påstå att jag är direkt insatt, därav min tråd här.

Om du är en van och någorlunda duktig ryttare på häst med tre gångarter kan du oftast rida tölten på ungefär samma sätt. Alltså lodrät sits på ryttaren och "dressyrform" på hästen. Det enda som kan vara lite svårt för någon som är ovan är om det skall bli tölt eller trav när det går snabbare än skritt - det kräver på många hästar viss känsla för exakt var man har sitsen och tyngdpunkten.

Pass är en annan historia - även om den ingår i ovalbanegrenen femgång så ÄR det en kapplöpningsgångart som skall gå snabbt och som kräver timing och balans och ibland att ryttaren ger hästen precis rätt stöd. Det går INTE att dressyrrida i pass, skulle jag vilja påstå.
 
Jo :D fast hur är vi helt säkra på att gammal isländsk bonnastil var en aktivt dålig sits för islandshästar då, för det syfte man hade då.

Nu har man väl kanske lite mer övervikt mot tävling och uppvisning jämfört med bruks än man hade då. (dvs det är väl klart att man tävlade då men var det lika stort som nu? tror inte det.)

....

(och btw, jag gillar långa stenhårda sadlar speciellt som har platta tunna vulster och kåpor :D.)

Nej, jag tror inte att ridstilen "isländsk bonnastil" nödvändigtvis var dålig för hästarna. Bilderna jag sett är från tävlingar och avelsvisningar (mest Landsmót, det var väl då man tyckte det var idé att ta bilder om vi tänker ännu tidigare än 80-talet), men såklart har du rätt i att det förmodligen var mycket mer "bruksridning" då än nu.

De långa, hårda sadlarna var nog både bra och dåliga, tror jag. Dåliga för att de var just långa och därmed lade vikt på hästens länd, men bra på att fördela trycket över en större yta och för att ryttarna också fick bättre plats i de sadlarna än de som är moderna nu. Alltså mindre risk att en lång ryttare sitter på bakvalvet, vilket absolut inte är bra för hästen.

Att rida hästen i en ändamålsenlig form är rätt "nytt" på Island, i förhållande till hur lång hästtraditionen är. Och traditionen är också att inte bry sig ett dugg om hur ryttaren sitter, bara hur hästen går (så är det fortfarande vid tävling för vuxna ryttare i gaedingakeppni). Numera är dock formen viktig, det talas mycket om överlinje, och dressyrövningar används mycket i träning av gångarterna. Det som känns positivt är att det pågår en ständig utveckling med diverse "lån" från andra ridstilar och åtminstone bland de proffs jag känner en stor öppenhet för influenser från dressyr, akademisk ridning, horsemanship osv.

För mig som inte ridit "stora bruna" på många år och numera ser den världen enbart utifrån så kan jag tycka att det är en otroligt snäv uppfattning om vad som är "bra ridning", "bra sits" osv. Om jag skall raljera en aning är det lätt att få intrycket att allt mäts utifrån lodrät sits på en 170 cm hög häst med tre gångarter och allt som avviker det minsta från denna mall är "fel". Och då spelar det inte så stor roll om det är islandshästridning, western, polo, mongoler eller vad som...
 
Ursäkta hackeriet, jag blir så lätt rörig annars.

Nej, jag tror inte att ridstilen "isländsk bonnastil" nödvändigtvis var dålig för hästarna. Bilderna jag sett är från tävlingar och avelsvisningar (mest Landsmót, det var väl då man tyckte det var idé att ta bilder om vi tänker ännu tidigare än 80-talet), men såklart har du rätt i att det förmodligen var mycket mer "bruksridning" då än nu.

Precis Tänkte lite härligt att man liksom tog den finaste/favvisen häst man red på dagligen in till tävlingen och tävlade lite och så tillbaka till vardagen och fåren eller vad det kan vara med samma pålle :D

De långa, hårda sadlarna var nog både bra och dåliga, tror jag. Dåliga för att de var just långa och därmed lade vikt på hästens länd, men bra på att fördela trycket över en större yta och för att ryttarna också fick bättre plats i de sadlarna än de som är moderna nu. Alltså mindre risk att en lång ryttare sitter på bakvalvet, vilket absolut inte är bra för hästen.

Ja absolut, klart sadeln måste passa hästen. Tänkte bara att från min synvinkel gillar jag platta långa, hårda sadlar (vilket jag lärt mig uppskatta på 155+ hästar i höjd). Att en kort liten häst inte gillar en lång anläggningsyta känns helt sannolikt.

Att rida hästen i en ändamålsenlig form är rätt "nytt" på Island, i förhållande till hur lång hästtraditionen är. Och traditionen är också att inte bry sig ett dugg om hur ryttaren sitter, bara hur hästen går (så är det fortfarande vid tävling för vuxna ryttare i gaedingakeppni). Numera är dock formen viktig, det talas mycket om överlinje, och dressyrövningar används mycket i träning av gångarterna. Det som känns positivt är att det pågår en ständig utveckling med diverse "lån" från andra ridstilar och åtminstone bland de proffs jag känner en stor öppenhet för influenser från dressyr, akademisk ridning, horsemanship osv.

Jo precis igen, och där tänkte jag att nu kanske man har mer av att vissa hästar bara används i tävling, eller används mycket i tävling, speciellt även i Sverige. Då på liten yta, under kortare pass, känns nog överlinje och dressyrövningar mycket relevanta.

Men om man jämför med tex distansridning så brukar inte vikten ligga vid exakt samma typ av överlinje och dressyrövningar som när tyngdpunkten ligger på ridbanan. Nu har jag inte ägnat mig ett dugg åt att rida distanshästar (vilket verkar väldigt coolt) i distanssadlar.

Men om ändamålet bestämmer formen skulle det inte vara konstigt om fokus ligger olika på hästar som rids mycket som transport-distans, eller mycket i tävling på mindre yta, snävare svängar, volter osv.

Vilket även skulle kunna ändra önskad sits hos ryttaren och önskad typ av form hos hästen. Så att man varken red fel då eller rider fel nu, utan rätt nu och då. :D

För mig som inte ridit "stora bruna" på många år och numera ser den världen enbart utifrån så kan jag tycka att det är en otroligt snäv uppfattning om vad som är "bra ridning", "bra sits" osv. Om jag skall raljera en aning är det lätt att få intrycket att allt mäts utifrån lodrät sits på en 170 cm hög häst med tre gångarter och allt som avviker det minsta från denna mall är "fel". Och då spelar det inte så stor roll om det är islandshästridning, western, polo, mongoler eller vad som...

Mm känns som att jag ridit mest stora bruna (kanske) men parallellt med pyttelite annat. Och som sagt det känns som att det som verkar riktigt konstigt först, ofta verkar utkristallisera sig som inte riktigt lika konstigt sedan.
 
Senast ändrad:
Nej, jag tror inte att ridstilen "isländsk bonnastil" nödvändigtvis var dålig för hästarna. Bilderna jag sett är från tävlingar och avelsvisningar (mest Landsmót, det var väl då man tyckte det var idé att ta bilder om vi tänker ännu tidigare än 80-talet), men såklart har du rätt i att det förmodligen var mycket mer "bruksridning" då än nu.

De långa, hårda sadlarna var nog både bra och dåliga, tror jag. Dåliga för att de var just långa och därmed lade vikt på hästens länd, men bra på att fördela trycket över en större yta och för att ryttarna också fick bättre plats i de sadlarna än de som är moderna nu. Alltså mindre risk att en lång ryttare sitter på bakvalvet, vilket absolut inte är bra för hästen.

Att rida hästen i en ändamålsenlig form är rätt "nytt" på Island, i förhållande till hur lång hästtraditionen är. Och traditionen är också att inte bry sig ett dugg om hur ryttaren sitter, bara hur hästen går (så är det fortfarande vid tävling för vuxna ryttare i gaedingakeppni). Numera är dock formen viktig, det talas mycket om överlinje, och dressyrövningar används mycket i träning av gångarterna. Det som känns positivt är att det pågår en ständig utveckling med diverse "lån" från andra ridstilar och åtminstone bland de proffs jag känner en stor öppenhet för influenser från dressyr, akademisk ridning, horsemanship osv.

För mig som inte ridit "stora bruna" på många år och numera ser den världen enbart utifrån så kan jag tycka att det är en otroligt snäv uppfattning om vad som är "bra ridning", "bra sits" osv. Om jag skall raljera en aning är det lätt att få intrycket att allt mäts utifrån lodrät sits på en 170 cm hög häst med tre gångarter och allt som avviker det minsta från denna mall är "fel". Och då spelar det inte så stor roll om det är islandshästridning, western, polo, mongoler eller vad som...
Eller såhär (dvs håller med dig)

Vi sitter ju i vårt hörn av världen i vårt hörn av historien och har helt rätt hästar, sits och ridning, såklart, det har vi ju, det tycker jag ju. Men alla andra ridstilar och länder i hela världen och i alla andra historiska tider sedan antiken kan ju inte ha totalt helt fel? Det blir ju som att man kör på motorvägen och undrar varför alla andra kör fel åt andra hållet :D
 
Eller såhär (dvs håller med dig)

Vi sitter ju i vårt hörn av världen i vårt hörn av historien och har helt rätt hästar, sits och ridning, såklart, det har vi ju, det tycker jag ju. Men alla andra ridstilar och länder i hela världen och i alla andra historiska tider sedan antiken kan ju inte ha totalt helt fel? Det blir ju som att man kör på motorvägen och undrar varför alla andra kör fel åt andra hållet :D

Precis! Det måste få finnas många olika sorters "rätt" och föralldel också många olika sorters "fel". Det har funnits många olika ridstilar och filosofier kring ridning genom historien - och finns ju idag också - och alla har kanske sina för- och nackdelar. Jag skulle önska att ryttare överlag (och då tänker jag på "vanliga ryttare" snarare än proffsen) vore lite mer ödmjuka och lite mer öppna för att det finns annat än just deras eget sätt som kan vara rätt. Upplever att många riktigt duktiga hästmänniskor (Peder Fredricson för att nämna en) har den öppenheten, men att den oftare saknas bland oss som rider mer på hobbynivå.
 
Är det någon speciell orsak till att Islandsryttare har sån extremt udda sits? Har studerat några ryttare som tävlar på SM nivå och tycker sitsen är riktigt hemsk. Höga händer, armbågarna bakom ryggen och tårna neråt. Ser krampaktigt ut. Är det någon anledning till att sitta så? 🤔

Hej
Jag är islänning. Ville bara säga angående första videon att om du hade ridit flygande pass skulle du inte fråga så hahaha. Ryttaren ser aldrig snyggt ut (tror jag inte ens tänkt på det) men hej det är hästarna vi är ute efter att titta på ändå! Vi tittar på deas rörelse.

Sedan allmänt måste jag förklara att numero uno är bara att axlar ska hålla i linje med stigbygeln inte pga nått utseende men bara därfär att tyngpunkten är på ett ställe en linje upp o ner (detta så du kan växla mellan olika gångarter med tyngpunktsförändring). Detta betyder ibland tärna ner. Om du trycker hälar ner - som du ska aldrig göra, då åker hela benet fram. För att få tyngdpunkt bak (tölt) måste man flytta hela benet bak. Helst inte med att sätta tår ner men det kan hända, beror på om det behövs på den hästen.
Om jsg förklarar utifrån video. Senare videon är krafttölt. Det gäller att hålla tyngdpunkten bak för att få hästen att sträcka bakbenen "under sig" som i sin tur gör att frambenen cyklar i luften. Detta är inte lätt under pressen på tävlingsbanan o jag håller med att den ryttaren har inte snyggaste sitsen men hans sto verkar också lite att ta i. Gissar att hon kan lätt springa upp o skena på detta tempo och gå över i gallop som skulle vara super pinsamt. Bara en gissning. Kan vara att hon är irriterad på honom LOL
Om man har en bra sitts betyder oftast att hästen är jävla bra och allt går effortlöst om man har dålig sits är det därför att man måste exagera allt. Dvs flytta tyngden längre bak så att hästen fattar att han ska göra tölt, luta fram får att fram snyggt rent trav. Stressade hästar till exempel här inte så fint trav. De måste sträcka sig fram och det är svårt ner halsen är 90 grader upp. Fast islänningar har oftast huvudet mer upp och det går bra betyder inte alltid stress.
På flyganda pass sätter man det och sedan flyger hästen och du bara ser till att hålla en rak linja, se fram och inte flyga av och inte göra något alls för att störa hästen. Armarna kan verka sitta högt pga hästen sträcker sig och du liksom hänger i luften. ALDRIG tänkt på det förut. Som sagt det är hästen islänningarna tittar på om den rör dig rätt har du gjort det rätt. Om du sitter och tittar på och hör ljudet i hovarna och kraften på flygande pass kanske du skulle förstå att sitsen handlar om att bara vara där. Detta är inte slow motion dressyr liksom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 385
Senast: Ray
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 581
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp