sitta bakom tyngdpunkten?

O

oh_darling

nu blir jag lite kluven... har hört och läst att en häst har lättare att bära upp sig om man sitter strax bakom dess tyndpunkt? andra hävdar att man måste sitta mitt på den för att hästen ska kunna balansera sig själv?

vad tycker ni??
 
Hästens tyngdpunkt sitter typ bakom manken.. där man hamnar när man rider barbacka! :idea:
Jag känner mig oxå lite förvirrad på det där med på eller bakom tyngdpunkten.. hur är det egentligen? :confused:
 
Jag tycker det är lite olika från häst till häst beroende på hur långt den har kommit i utbildningen, men jag tycker det är bra att sitta på hästens tyngdpunkt när man är lite mer passiv i ridningen och bakom när man ska samla hästen. Då vill man ju ha mer vikt på bakbenen och då kan det vara lättare om man själv sitter mer på bakbenen, för lutar man sig framåt så kommer inte hästen kunna bära upp sig lika bra på bakbenen som när man sitter på tyngdpunkten. :rofl: :banana: :bump:
 
Eftersom detta forum rimligtvis gäller alla typer av ridning kan jag inte låta bli att påpeka att i många situationer är det enda som fungerar att ha sin egen tyngdpunkt framför hästens, dock utan att sitta! Framför allt gäller detta vid höga hastigheter och/eller accelerationer tex på galoppbanan eller i avsprånget vid ett hinder.

Likaså måste ryttarens tyngdpunkt ligga innanför hästens när man svänger. I princip ska man kunna dra en rät linje mellan ryttarens tyngdpunkt, hästens tyngdpunkt och mitt emellen hästens ben. Jämför t ex med hur man svänger på en cykel!

En häst som står stilla har en rejäl stödyta och klarar i princip av att ryttaren sitter på både manke och kors utan att komma ur balans, men ju fortare det går och ju färre fötter den har i marken ju svårare får den det. Prova gärna att tex balansera en sopborste med skaftändan på fingertoppen och se hur det funkar vid stillastående och i rörelse.

Jag anser alltså inte att man generellt skulle hjälpa hästen att balansera sig genom att sitta bakom tyngdpunkten för utom tex när den återställer balansen efter en rumpler eller i en slide stop.

Däremot skulle man kanske kunna hjälpa hästen att samla sig. Det tycker jag är en helt annan sak men det kanske i själva verket är det du menar med att "bära upp sig"?
 
Det beror på om du vill höja ryggen på hästen eller om du vill sätta den mer på bakdelen...

Första steget till samling är att hästen höjer ryggen. För att den skall kunna höjas kan du inte luta dig bakåt och sätta mer press på hästens rygg - då trycker du ju ned den! Om hästen redan är skolad att höja ryggen så kan du gå lite, lite mer bakåt (tillsammans med andra hjälper)för att få den att vikta över.
De flesta idag hoppas över steg ett, och rider runt på hästar med sänkt rygg och mycket baksteg. Detta är bara slitsamt för hästen och inget att rekomendera.
Vill du veta mer om kroppsmedveten ridning så kontakta en sådan tränare, eller läs "Centrerad ridning" av Sally Swift. Det är lite för komplicerat för att förklara bra över nätet.

Mvh/Marie
 
Jag vill göra ett litet tillägg till space_cowgirls inlägg. Det tar dessutom tid för hästen att bli stark nog att orka höja ryggen och bli lättare i framdelen några längre stunder. Det är väldigt jobbigt för hästen att börja balansera om sig, tänk själv att den i sitt naturliga tillstånd springer omkring med huvuddelen av sin vikt på framdelen (eftersom huvudet sticker ut där fram och inget balanserar det bak, om den inte har en väldigt tung svans...) ca 98 % av tiden. Det är tyvärr inte så enkelt att man bara "hämtar in" hästens tyngdpunkt och sedan kan börja flytta den bakåt.
 
Jovisst, om man vill att hästen ska börja bära sig själv och sin ryttare. Men det är inte helt lätt att öva upp sin egen känslighet så att man känner hur man ska sitta. :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 446
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: mily
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp