Själviskt att prioritera bort lång utevistelse?

Jag håller verkligen med dig. Jag håller till i Stockholmsområdet som är ett av de områden där folk påstår att "alla hästar står ensamma i små grusrutor". Helt ärligt fattar jag ingenting!!! Jag har varit runt på en väldig massa anläggningar runt Stockholm genom åren och bara på EN av dem har jag stött på fenomenet med ensamma hästar i små rutor. Varifrån kommer det här ogrundade påståendet, undrar jag? :confused:
Jag tror det har att göra mer med vad man anser är "små grusrutor", var går gränsen för vad som är litet. Jag har varit runt lite i södra Stockholm på några olika stall och jämfört med de hagar jag har till mina hästar nu (den minsta på knappt 1 ha) så har alla stall jag varit på små grusrutor, ja. Eller lerrutor. Den allra minsta hagen vi har på gården är en normalstor Stockholmshage ungefär, i min erfarenhet, och den hagen använder vi bara tillfälligt då och då.

Tror alltså det har mer med olika erfarenheter och olika perspektiv att göra än faktisk storlek på hage.
 
Jag gissar att en orsak till hästarna med dåligt hästspråk är just okunniga hobbyuppfödare som tar ett föl och sedan typ låter fölet gå bara med mamma eller som står inackorderad någonstans där man inte borde ha unghästar.. Ibland importer som typ aldrig gått i hage innan.

Min förra häst var en sån import som rätt uppenbart inte hade gått i hage innan. Det tog en del tid innan han hanterade haglivet bra men han mådde alltid bäst med begränsad utevistelse.
Min nuvarande har fått alla förutsättningar man vill (stora kuperade hagar, uppväxt i flock med flera jämnåriga osv) men hon är väldigt tydlig med att hon tex vill sova på box och att hon mår bäst när hon får sina måltider på box jämfört med när hon fick merparten av måltiderna ute. Hon är dock väldigt duktig på hästspråk vilket underlättar mycket :)
Du vet att inte hästar sover enbart på natten va?😇
 
Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall (känns helt enkelt tryggare att veta att det alltid är någon annan i stallet vid eventuella problem) med ridbana, tränare som kommer till gården och stora hagar med lång utevistelse.

Det jag har märkt av är att dessa större stall sällan har någon vidare utevistelse, åtminstone inte under vinterhalvåret. Uttag vid 7-8 och intag runt 15-16. Detta gör också att jag inte kommer kunna åka ut och rida under den ljusa delen av dagen som jag ofta har möjlighet till, jag nallar ju då av hästens redan korta hagtid.

Jag känner mig väldigt kluven kring vad jag ska prioritera och vad som blir bäst för både mig och hästen. Är jag överdriven som tycker att en häst ska vara ute från morgon till kväll trots vinter och mörkt, eller är jag tvärtom självisk om jag prioriterar bort detta? Hur hade ni själva gjort?
Hade aldrig valt bort lång utevistelse. Såg en film där de filmat en häst i box under 8 timmar och snabbspolat. Den åt upp sitt hö, låg ner och sov en stund men största delen stod den och stirrade in i väggen. Och det var enbart 8 timmar på box..
 
Ni som har hästar som går in tidigare än det blir mörkt ute, varför har ni insläpp tidigare? Vad är syftet?

Förstår logiken i att följa ljuset. Det är ju lite meckigare att ta in hästar när det är mörkt ute om man inte har upplyst vid alla grindar.
Personalen behöver gå hem och ridskolehästarna ska hinna äta och vila lite innan första lektionen. Jag står där för att det trots utetiderna är det lämpligaste stallet för oss, både häst och människa.
 
Jag tror det har att göra mer med vad man anser är "små grusrutor", var går gränsen för vad som är litet. Jag har varit runt lite i södra Stockholm på några olika stall och jämfört med de hagar jag har till mina hästar nu (den minsta på knappt 1 ha) så har alla stall jag varit på små grusrutor, ja. Eller lerrutor. Den allra minsta hagen vi har på gården är en normalstor Stockholmshage ungefär, i min erfarenhet, och den hagen använder vi bara tillfälligt då och då.

Tror alltså det har mer med olika erfarenheter och olika perspektiv att göra än faktisk storlek på hage.
Inte i mitt fall, tror jag. Kommer inte från Stockholm från början så små hagar är inte det normala för mig.
 
Jag bor i Stockholmsområdet och det jag upplever här att oftast ju större stall och med fler faciliteter desto mindre hagar.. Det finns undantag men dom är inte många. Och hitta ordentlig lösdrift på en gård med ridhus är i stort sett omöjligt. Finns ngt enstaka undantag där med men så är det ju alltid, undantaget som bekräftar regeln sas.

Min häst är en sådan där olyckskorp som har dragit på sig otaliga rejäla hagskador och visst har det känts frestande att sätta honom själv i mindre hage men jag märker hur olycklig han blir och man kan ändå aldrig skydda dom till 100%. Jag hoppas ju att ju äldre han blir desto färre hagskador..🙈🙉

Däremot så är han hopplös vid ihopsläpp så numer så hyr jag och en vän en egen lösdrift för våra två hästar så vi slipper dom där jobbiga ihopsläppen. Min fungerar jätte bra i flock när han känner alla hästar men på större anläggningar så är det tyvärr alltid ruljans på folk och hästar och då kommer alltid ihopsläpp på köpet.

Där vi står nu så har hästarna super fin hage på ca 3 ha blandad terräng som är i stort sett lerfri och lättskött ligghall med smidig gödselhantering. Men vi har då fått välja bort ridhus, ridbana har vi och jätte bra ridvägar. Hästen är dock lättlastad och det finns flera ridhus ca 15 min körväg.
Stod tidigare där vi hade ridhus men hagen och ligghallen var alldeles för tungrodd och svårhanterlig så det tog två timmar att mocka ligghall och hage varje dag. Idag sköts hage, foder och vatten på ca 30 min.

Jag inser ju att jag är lyckligt lottad som får möjlighet att ha hästen så här och att alla kanske inte har den möjligheten. För mig är det dock viktigt att hästen får röra sig i bra hagar med lång utevistelse så skulle aldrig tumma på det, då är jag beredd på att tumma på min bekvämlighet istället faktiskt.
 
Som jag skrev så är det ingen skillnad här omkring. Är ju inte några få stall jag tänker på utan jobbade ett antal år som hovslagare så har ju åkt runt till en hel del stall.

Du håller väl till i samma område som jag kommer ifrån typ? Västkusten runt Gbg. Fast i mitt fall ett par mil söderut då.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 377
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 744
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 496
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem...
Svar
2
· Visningar
1 204
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp