Själviskt att prioritera bort lång utevistelse?

Tycker det är så sorgligt att det gått så långt inom vissa hästraser att så många har så totalt tappat förmågan att kunna gå med andra hästar antingen pga lynnet eller pga att dom skadar sig om dom inte får gå i liten hage ensamma.
 
Tycker det är så sorgligt att det gått så långt inom vissa hästraser att så många har så totalt tappat förmågan att kunna gå med andra hästar antingen pga lynnet eller pga att dom skadar sig om dom inte får gå i liten hage ensamma.

Håller med, och tänker att det blir så när aveln är för sporten och inte tvärtom. Hästens monetära värde har blivit dess största hinder när det kommer till välbefinnande.
 
Håller med, och tänker att det blir så när aveln är för sporten och inte tvärtom. Hästens monetära värde har blivit dess största hinder när det kommer till välbefinnande.
Vi avlar för sport och alla hästarna går ute dygnet runt (när det ösregnar å blåser väljer de själva att trycka in sig i ligghallen) i flock med generationsintervall som med vildhästar.

Unghästarna är så här långt något av det mest lätthanterade som finns eftersom de uppfostras av hästar och inte människor. Det är helt klart en tappad kunskap hos människan om vad som är naturligt för häst.
 
@eventingmania Absolut finns de uppfödarna också, jag tycker även att det inom travet oftast är goda förutsättningar för hästarna att leva ut sina naturliga behov, utanför banan. Även de riktigt vinstrika hästarna går med kompisar och drar repor i hagarna, det är härligt att se! Men jag tycker inte att hästar som inte klarar av att leva ett rimligt hästliv ska gå i avel, oavsett om de har kvaliteter på tävlingsbanan. Det måste vara sekundärt.
 
@eventingmania Absolut finns de uppfödarna också, jag tycker även att det inom travet oftast är goda förutsättningar för hästarna att leva ut sina naturliga behov, utanför banan. Även de riktigt vinstrika hästarna går med kompisar och drar repor i hagarna, det är härligt att se! Men jag tycker inte att hästar som inte klarar av att leva ett rimligt hästliv ska gå i avel, oavsett om de har kvaliteter på tävlingsbanan. Det måste vara sekundärt.
Har inte de flesta stora uppfödare sina avelshästar och unghästar ute mkt i ordentliga hagar?
 
@MiniLi Det finns väldigt många väldigt små uppfödare också inom ridhästarna. Där är det mer ta vad som finns både vad gäller avelsmaterial och omständigheter. Mark är dyrt och stoet ska ändå rehabiliteras i många fall. Hagen spelar ju heller ingen roll om hästen inte håller för att gå i den från början tänker jag.
 
@MiniLi Det finns väldigt många väldigt små uppfödare också inom ridhästarna. Där är det mer ta vad som finns både vad gäller avelsmaterial och omständigheter. Mark är dyrt och stoet ska ändå rehabiliteras i många fall. Hagen spelar ju heller ingen roll om hästen inte håller för att gå i den från början tänker jag.
Ja så är det ju, finns mkt okunskap bland "hobbyuppfödare" som tar något föl på sitt enda sto.

Men det här med att det skulle vara fel på hästarna som inte håller för att gå i ordentliga hagar vet jag inte. Det är ju ofta en kombination av flera faktorer som försvårar. Lite bristande koordination under unghäståren kombinerat med alla svårigheter som redan nämnts just kring att vara inackorderad. En del kanske anser att hästägande i de fallen endast är till för de som har förmånen att äga en egen gård och flera egna hästar, men så långt vill jag personligen inte dra det.
 
Har inte de flesta stora uppfödare sina avelshästar och unghästar ute mkt i ordentliga hagar?
Inte nere på kontintenten. Där anses ligghall med tillhörande gruspaddock vara den idealiska lösdriften för unghästar att växa till sig i. Finns såklart undantag som t.ex unghästbetet nere i Eifels DE national park men det hör till ovanligheterna.
 
Om man slår ihop dem så blir de ändå för små. Precis som någon skriver så hinner de då inte undan. Vissa har sina tillsammans med andra men max 2 och 2, min förra gick med en kompis. Att min nuvarande inte gör det är pga alla i stallet är valacker utom 2 ston som INTE är trevliga, sparkar båda 2. Har dessutom haft en häst som fick frambenet avsparkat vid betessläpp så är oerhört försiktig med vem min häst skulle få gå med. På sommaren går hon med en ponny hela dagarna men det är när hon är på sitt semesterstall.
Våra hästar kan dock klia varandra över staketet osv.

Jag sätter inte ihop mitt sto med en valack, gjort det misstaget en gång med resultat att den klättrade på henne och jag kunde inte rida på 2 månader pga skador på ryggen.
Tack för svar - var som sagt mest nyfiken på att höra hur man tänkte. Bor själv i stockholmsområdet och har ändå lyxen att ha min i stor hage med kompis på en anläggning med alla bekvämligheter även i övrigt. Men jag inser ju att alla tyvärr inte har den möjligheten. Hos oss har vi, förutom min häst och hans kompis, en hage med valackar och en annan med ston så ingen går ensam. Vill man ha hästen ensam så fungerar det inte att stå hos oss då vi har få större hagar istället för flera små. Ett par sjukrutor finns förstås om någon skulle bli skadad.
 
Frågan är vad som händer när vid 3 till 4 års ålder som gör att hästar inte kan gå i grupp i större hagar längre utan att skada sig eller pga lynnet.
Något händer vid den åldern bland ridvarmbloden trots dom gått i större grupp i kuperade hagar.
De säljs till folk som inte har förmånen att äga en egen gård och därför behöver anpassa sig till verkligheten som inackorderad? Med alla svårigheter vi just har nämnt.
Jag hade säkert kunnat ha min häst i andra typer av hagar om jag hade haft en egen gård med flera egna hästar och tillräckligt med pengar för att se till att hagsituationen är optimal. Nu har jag inte den förmånen och då väljer jag ett annat alternativ där jag såklart är väldigt noga med att hon mår bra. För jo, jag har kunskapen och förmågan att utvärdera min hästs mående och jag är säker på att hon mår bra. Men så är min häst en sådan som tex mitt under sommarbetet helt plötsligt bestämmer sig för att hon inte längre vill sova ute och då är det bara att lyda ;)
 
Inte nere på kontintenten. Där anses ligghall med tillhörande gruspaddock vara den idealiska lösdriften för unghästar att växa till sig i. Finns såklart undantag som t.ex unghästbetet nere i Eifels DE national park men det hör till ovanligheterna.
Nej men nere på kontinenten ligger man ju långt efter sverige när det gäller hästvälfärd.
 
Ja det är väl uppenbart just när det gäller hagar osv?
Jag vet att det inte är överallt men det är ju betydligt vanligare med minirutor eller ingen utevistelse alls i vissa andra länder än vad det är i sverige. Och som du själv skrev kring unghästar.
I Stockholmsområdet och i "centrala Skåne" har man exakt samma typ av hagar som man har i de flesta stall nere på kontintenten, om hästarna nu ens får gå ut pga sina hysteriska ägare, så vad menar du är skillnaden på hästvälfärden?

Att man föder upp unghästar i ligghallar och gruspaddockar är ju liksom skilt från det konceptet. Å andra sidan finns det säkert fortfarande folk även uppe i Sverige som föder upp hästar under förhållanden som är under all kritik för hållbara och lyckliga hästar.
 
Det varierar ju? Det finns gott om exempel (jag själv är ett) där man haft hästarna i STORA hagar med lång utetid men att hästen upprepat skadar sig. I mitt fall har hästen inte varit så säker på foten trots att hon är uppväxt i stora kuperade hagar.

Det är också svårt som inackorderad att kunna vara säker på att det blir en bra flock. Hästar flyttar och tillkommer så det blir ingen stabilitet i flocken, inte säkert man får vara med och bestämma över flocksammansättning osv. Vissa hästar tillkommer till flocken och visar sig vara usla på hästspråk så det blir jättestökigt osv.

Det är helt enkelt mycket mer komplicerat än när man har en välfungerande stabil flock som man bestämmer över själv. Och uppenbart finns det hästar som orsakar sina egna skador lite för ofta för att det ska vara hållbart (när det leder till att den på ett år spenderar mer tid i sjukhage än i vanlig hage).

Sen finns det absolut hästägare som oroar sig ”i onödan”, men man behöver inte anta att det är så i alla fall.
Ja, det är klart det är komplicerat.

Och det där med hästar som inte pratar hästspråk är ett jätteproblem tycker jag, som bara ökar. Och hästar som inte har kontroll på sin egen kropp - det är jättesorgligt. Jag har själv en inhyrd nu som sakta men säkert lär sig mer om sig själv just nu. Från 8 månader till 3 år stod hon i boxstall med liten hage och en analfabet-valack. Hon kan väldigt lite. Men hon lär sig, bit för bit. Att släppa henne i skog hade varit dumt, men en berikad lösdriftshage har fungerat utmärkt och både sinne och kropp har ändrats rejält på bara några månader.

Så vi behöver prata om hur vi ska hålla häst för hästars välfärd, på riktigt. Vad prioriterar hästar högst - hur ska vi med våra förutsättningar kunna möta deras behov?

Och för de hästar som tyvärr är "kroniska analfabeter" så kan man åtminstone tillgodose behovet av fri rörelse, social kontakt över stängselgräns, och ge den en berikad hage där den får uppleva en del autonomi och får utlopp för födosöksbeteenden.
 
Tyvärr räcker det att släppa hästen en stund i ridhuset varje dag för att efterleva det kravet om att hästen ska kunna röra sig fritt. Så det går att komma undan med minigrusrutorna.
Jo, fast de flesta såna stall har förbud på lösa hästar i ridhuset 😅. Iaf de häromkring.
 
I Stockholmsområdet och i "centrala Skåne" har man exakt samma typ av hagar som man har i de flesta stall nere på kontintenten, om hästarna nu ens får gå ut pga sina hysteriska ägare, så vad menar du är skillnaden på hästvälfärden?

Att man föder upp unghästar i ligghallar och gruspaddockar är ju liksom skilt från det konceptet. Å andra sidan finns det säkert fortfarande folk även uppe i Sverige som föder upp hästar under förhållanden som är under all kritik för hållbara och lyckliga hästar.
Jag tänker att det är ganska lokala saker som ändå är rätt ovanliga om man ser till det stora hela.
 
Frågan är vad som händer när vid 3 till 4 års ålder som gör att hästar inte kan gå i grupp i större hagar längre utan att skada sig eller pga lynnet.
Något händer vid den åldern bland ridvarmbloden trots dom gått i större grupp i kuperade hagar.

Dom byter ägare till en som inte är en erfaren uppfödare med decennier av egen praktisk kunskap och generationer av "ärvd"/lärd kunskap 😛.

Har dom tur byter dom till en ägare som håller på att skaffa sig åtminstone den teoretiska kunskapen i raketfart, tack vare tillgång till modern forskning.

Men dom flesta har inte sån tur, och hamnar i grusrutan.
 
Ja, det är klart det är komplicerat.

Och det där med hästar som inte pratar hästspråk är ett jätteproblem tycker jag, som bara ökar. Och hästar som inte har kontroll på sin egen kropp - det är jättesorgligt. Jag har själv en inhyrd nu som sakta men säkert lär sig mer om sig själv just nu. Från 8 månader till 3 år stod hon i boxstall med liten hage och en analfabet-valack. Hon kan väldigt lite. Men hon lär sig, bit för bit. Att släppa henne i skog hade varit dumt, men en berikad lösdriftshage har fungerat utmärkt och både sinne och kropp har ändrats rejält på bara några månader.

Så vi behöver prata om hur vi ska hålla häst för hästars välfärd, på riktigt. Vad prioriterar hästar högst - hur ska vi med våra förutsättningar kunna möta deras behov?

Och för de hästar som tyvärr är "kroniska analfabeter" så kan man åtminstone tillgodose behovet av fri rörelse, social kontakt över stängselgräns, och ge den en berikad hage där den får uppleva en del autonomi och får utlopp för födosöksbeteenden.
Jag gissar att en orsak till hästarna med dåligt hästspråk är just okunniga hobbyuppfödare som tar ett föl och sedan typ låter fölet gå bara med mamma eller som står inackorderad någonstans där man inte borde ha unghästar.. Ibland importer som typ aldrig gått i hage innan.

Min förra häst var en sån import som rätt uppenbart inte hade gått i hage innan. Det tog en del tid innan han hanterade haglivet bra men han mådde alltid bäst med begränsad utevistelse.
Min nuvarande har fått alla förutsättningar man vill (stora kuperade hagar, uppväxt i flock med flera jämnåriga osv) men hon är väldigt tydlig med att hon tex vill sova på box och att hon mår bäst när hon får sina måltider på box jämfört med när hon fick merparten av måltiderna ute. Hon är dock väldigt duktig på hästspråk vilket underlättar mycket :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 477
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 749
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem...
Svar
2
· Visningar
1 209
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp