Själviskt att prioritera bort lång utevistelse?

Jag gissar att en orsak till hästarna med dåligt hästspråk är just okunniga hobbyuppfödare som tar ett föl och sedan typ låter fölet gå bara med mamma eller som står inackorderad någonstans där man inte borde ha unghästar.. Ibland importer som typ aldrig gått i hage innan.

Min förra häst var en sån import som rätt uppenbart inte hade gått i hage innan. Det tog en del tid innan han hanterade haglivet bra men han mådde alltid bäst med begränsad utevistelse.
Min nuvarande har fått alla förutsättningar man vill (stora kuperade hagar, uppväxt i flock med flera jämnåriga osv) men hon är väldigt tydlig med att hon tex vill sova på box och att hon mår bäst när hon får sina måltider på box jämfört med när hon fick merparten av måltiderna ute. Hon är dock väldigt duktig på hästspråk vilket underlättar mycket :)
Ja, att ha häst på box under natten har jag faktiskt inget emot, om hästen trivs med det och får sina behov tillgodosedda i hagen sen. Det finns en hel del raser och individer i Sverige som inte riktigt klarar klimatet på heltid utomhus - och så finns det områden där det blir så blött att det är extremt svårt att hålla marken fräsch om dom går ute dygnet runt.

Men hästar på box och ensamgrusruta (alltså en hage mindre än en ridbana som är platt och helt fri från "innehåll") lever ett otroligt sorgligt liv, jämfört med vad de faktiskt har för behov som art.

Det är som att stoppa en husky i liten bur hela natten, liten tom hundgård ensam hela dagen, 1 timmas promenad.
 
Ja, att ha häst på box under natten har jag faktiskt inget emot, om hästen trivs med det och får sina behov tillgodosedda i hagen sen. Det finns en hel del raser och individer i Sverige som inte riktigt klarar klimatet på heltid utomhus - och så finns det områden där det blir så blött att det är extremt svårt att hålla marken fräsch om dom går ute dygnet runt.

Men hästar på box och ensamgrusruta lever ett otroligt sorgligt liv, jämfört med vad de faktiskt har för behov som art.

Det är som att stoppa en husky i liten bur hela natten, liten kennel ensam hela dagen, 1 timmas promenad.
Ja jag tycker också att hästar ska social kontakt. Det är jätteviktigt.
 
Lite bristande koordination under unghäståren
Men om de inte får lära sig själva i hagen, hur ska de då lära sig?

Min häst var jättemycket skadad som ung pga detta (trampskador, sår osv) men tvivlar starkt på att han skulle utvecklats (koordination, balans) om han stod i en liten fyrkant och alla "svårare" övningar skedde över bommar på ridbanan eller ute med ryttare?
 
Men om de inte får lära sig själva i hagen, hur ska de då lära sig?

Min häst var jättemycket skadad som ung pga detta (trampskador, sår osv) men tvivlar starkt på att han skulle utvecklats (koordination, balans) om han stod i en liten fyrkant och alla "svårare" övningar skedde över bommar på ridbanan eller ute med ryttare?
Bara att de blir äldre och mer vältränade gör ju skillnad 😊
 
Bara att de blir äldre och mer vältränade gör ju skillnad 😊
Jovisst, men för mig känns det helt fel att inte en ung häst får röra sig ordentligt själv, hitta sin egen balans osv, utan att man tar bort något som är helt naturligt. Typ som om barn passades så att de aldrig fick ramla, slå sig, gå in i saker - blir de lika bra på att respektera sina gränser och känna av sin kropp?

Nu spånar jag fritt men tror att det är viktiga steg i utvecklingen av alla 'ungar'.

Sen har jag full förståelse för att alla inte kan ha det optimalt med 15 ha lösdrift i varierande och kuperad terräng, men de där grusrutorna är verkligen andra sidan av det där ytterlighets myntet.
 
Jovisst, men för mig känns det helt fel att inte en ung häst får röra sig ordentligt själv, hitta sin egen balans osv, utan att man tar bort något som är helt naturligt. Typ som om barn passades så att de aldrig fick ramla, slå sig, gå in i saker - blir de lika bra på att respektera sina gränser och känna av sin kropp?

Nu spånar jag fritt men tror att det är viktiga steg i utvecklingen av alla 'ungar'.

Sen har jag full förståelse för att alla inte kan ha det optimalt med 15 ha lösdrift i varierande och kuperad terräng, men de där grusrutorna är verkligen andra sidan av det där ytterlighets myntet.
Det är ju en sak om det handlar om småsår osv, men när de får skador som leder till långa perioder i sjukhage så får man ju fundera på vad som är värst för hästen. För egen del försökte jag om och om igen tills hästen var 5 år, sen bestämde jag mig för att testa stall med platta lite mindre hagar. Och jag har aldrig försvarat små grusrutor, det finns ju mellanting.
 
Det är ju en sak om det handlar om småsår osv, men när de får skador som leder till långa perioder i sjukhage så får man ju fundera på vad som är värst för hästen. För egen del försökte jag om och om igen tills hästen var 5 år, sen bestämde jag mig för att testa stall med platta lite mindre hagar. Och jag har aldrig försvarat små grusrutor, det finns ju mellanting.
Jag accepterade långt mycket mer än småsår, men vet nog inte om jag alltid håller med om konceptet sjukhage heller.

Och tråkigt för dig och din häst, menade inget personligt alls utan tycker diskussionen som sådan är viktig och intressant.
 
Jag accepterade långt mycket mer än småsår, men vet nog inte om jag alltid håller med om konceptet sjukhage heller.

Och tråkigt för dig och din häst, menade inget personligt alls utan tycker diskussionen som sådan är viktig och intressant.
Jag syftar på skadade senor, ligament, frakturer osv.

Nej jag förstår att du inte menade något personligt. Jag tycker bara att den här typen av diskussioner tenderar att bli så onyanserade och att det ofta saknas förståelse för att det finns hästar och situationer där man behöver göra annorlunda och att hästarna kan må bra ändå.
 
Jag syftar på skadade senor, ligament, frakturer osv.

Nej jag förstår att du inte menade något personligt. Jag tycker bara att den här typen av diskussioner tenderar att bli så onyanserade och att det ofta saknas förståelse för att det finns hästar och situationer där man behöver göra annorlunda och att hästarna kan må bra ändå.

Det finns alltid undantag men problemet är ju när undantagen blir de som sätter standard för alla, så som jag upplever det med hagar idag.
"Förr" gick hästarna alltid ihop, osv.

(Sen tycker jag diskussionerna lätt blir lite hattiga när alla undantag ska radas upp, för det kan ju finnas miljoner legitima skäl till varför man gör på ett sätt eller annat som liksom är svåra att föra en diskussion kring)
 
Det finns alltid undantag men problemet är ju när undantagen blir de som sätter standard för alla, så som jag upplever det med hagar idag.
"Förr" gick hästarna alltid ihop, osv.

(Sen tycker jag diskussionerna lätt blir lite hattiga när alla undantag ska radas upp, för det kan ju finnas miljoner legitima skäl till varför man gör på ett sätt eller annat som liksom är svåra att föra en diskussion kring)
Men sätter det verkligen standarden för alla?
Om jag tittar på stall i min närhet så finns det betydligt fler stall som har ordentliga hagar där hästar går tillsammans än de som har mindre hagar där hästarna går själva?
Grusade smårutor kan jag nog inte minnas att något stall i min närhet har..
 
I Stockholmsområdet och i "centrala Skåne" har man exakt samma typ av hagar som man har i de flesta stall nere på kontintenten, om hästarna nu ens får gå ut pga sina hysteriska ägare, så vad menar du är skillnaden på hästvälfärden?

Att man föder upp unghästar i ligghallar och gruspaddockar är ju liksom skilt från det konceptet. Å andra sidan finns det säkert fortfarande folk även uppe i Sverige som föder upp hästar under förhållanden som är under all kritik för hållbara och lyckliga hästar.
Finns många andra varianter åtminstone i Stockholmsområdet kan jag intyga. 😅
 
Men sätter det verkligen standarden för alla?
Om jag tittar på stall i min närhet så finns det betydligt fler stall som har ordentliga hagar där hästar går tillsammans än de som har mindre hagar där hästarna går själva?
Grusade smårutor kan jag nog inte minnas att något stall i min närhet har..
Skönt att höra! :)
Här är det inte ovanligt med hagar mindre än en ridbana, i typ alla stall med "tävlingshästar". Riksanläggningen inte heller att förglömma.
 
Skönt att höra! :)
Här är det inte ovanligt med hagar mindre än en ridbana, i typ alla stall med "tävlingshästar". Riksanläggningen inte heller att förglömma.
Här tycker jag det finns rätt stor variation.
Men nog är det också stor skillnad på ridbanestor hage och liten grusad ruta? Jag är med på att båda räknas som små hagar, men är det ridbanestora hagar du syftar på när du säger grusad ruta så blir det lite förvirrande att diskutera ;)
 
Här tycker jag det finns rätt stor variation.
Men nog är det också stor skillnad på ridbanestor hage och liten grusad ruta? Jag är med på att båda räknas som små hagar, men är det ridbanestora hagar du syftar på när du säger grusad ruta så blir det lite förvirrande att diskutera ;)

Jag förhöll mig till @skiesabove s inlägg tidigare i tråden, kanske inte självklart för någon annan nej 😅
Men hästar på box och ensamgrusruta (alltså en hage mindre än en ridbana som är platt och helt fri från "innehåll") lever ett otroligt sorgligt liv, jämfört med vad de faktiskt har för behov som art.
 
Här tycker jag det finns rätt stor variation.
Men nog är det också stor skillnad på ridbanestor hage och liten grusad ruta? Jag är med på att båda räknas som små hagar, men är det ridbanestora hagar du syftar på när du säger grusad ruta så blir det lite förvirrande att diskutera ;)

Jag valde att säga "mindre än en ridbana" eftersom 20*40m är typ minimum för att en stor häst ska kunna ta ut galoppen i åtminstone 2-3 språng.

Ska man fullt ut följa "röra sig fritt" så behöver hagen nog vara runt... 75 meter lång? Så verkar det för mina hästar iaf, det är ungefär längden dom behöver för att springa fullt fräs.

Jag har för övrigt inte en jättestor vinterhage, jag har så lite mark på min gård. Sommarhagen på arrendet är enda stället dom kan komma upp i fullt fräs, så jag försöker ha den öppen åtminstone nån timme per dag även på vintern.

Jag ser två faktorer som påverkat hagstorleken:

1. Allmänheten började under 90-talet och framåt köpa dyra tävlingshästar, istället för främst pensionerade militär, ridskole, galopp, travhästar.

2. Generationsskiften som lett till avstyckningar. Jättemånga fina gårdar har oerhöert lite mark, marken som brukade höra till ägs nu istället av några få markägare som har enorma arealer och arrenderar ut det. Och hästfolket står sällan först i kön för att få det arrendet, utan det går till storbonden som slår det för EU-bidraget...
 
De säljs till folk som inte har förmånen att äga en egen gård och därför behöver anpassa sig till verkligheten som inackorderad? Med alla svårigheter vi just har nämnt.
Jag hade säkert kunnat ha min häst i andra typer av hagar om jag hade haft en egen gård med flera egna hästar och tillräckligt med pengar för att se till att hagsituationen är optimal. Nu har jag inte den förmånen och då väljer jag ett annat alternativ där jag såklart är väldigt noga med att hon mår bra. För jo, jag har kunskapen och förmågan att utvärdera min hästs mående och jag är säker på att hon mår bra. Men så är min häst en sådan som tex mitt under sommarbetet helt plötsligt bestämmer sig för att hon inte längre vill sova ute och då är det bara att lyda ;)
Även folk som äger sin gård har ju sina ridvarmblod i grusade små hagar ensamma. Till och med i slutet på 90talet när jag jobbade på ridskola så gick ägaren till ridskolans hästar en och en i hagarna. Så äga egen gård gör ingen skillnad på hur en håller sina ridvarmblod. Har ju inte gått åt rätt håll enligt mig utan den jag jobbade för var ju en föregångare till hur det ser ut idag.

Säger inte att du inte vet vad som är bäst för din häst, är ju det som jag ser som problemet med ridvarmblod. Dom kan ju tydligen inte gå annat än i små rutor själva eller möjligtvis med en kompis. Aveln har ju gått så otroligt fel så många vuxna hästar inte kan vara i en större hage utan att skada sig.
 
Även folk som äger sin gård har ju sina ridvarmblod i grusade små hagar ensamma. Till och med i slutet på 90talet när jag jobbade på ridskola så gick ägaren till ridskolans hästar en och en i hagarna. Så äga egen gård gör ingen skillnad på hur en håller sina ridvarmblod. Har ju inte gått åt rätt håll enligt mig utan den jag jobbade för var ju en föregångare till hur det ser ut idag.

Säger inte att du inte vet vad som är bäst för din häst, är ju det som jag ser som problemet med ridvarmblod. Dom kan ju tydligen inte gå annat än i små rutor själva eller möjligtvis med en kompis. Aveln har ju gått så otroligt fel så många vuxna hästar inte kan vara i en större hage utan att skada sig.
Jag tycker många med egen gård har ordentliga hagar?
 
Men sätter det verkligen standarden för alla?
Om jag tittar på stall i min närhet så finns det betydligt fler stall som har ordentliga hagar där hästar går tillsammans än de som har mindre hagar där hästarna går själva?
Grusade smårutor kan jag nog inte minnas att något stall i min närhet har..
Jag håller verkligen med dig. Jag håller till i Stockholmsområdet som är ett av de områden där folk påstår att "alla hästar står ensamma i små grusrutor". Helt ärligt fattar jag ingenting!!! Jag har varit runt på en väldig massa anläggningar runt Stockholm genom åren och bara på EN av dem har jag stött på fenomenet med ensamma hästar i små rutor. Varifrån kommer det här ogrundade påståendet, undrar jag? :confused:
 
Jag håller verkligen med dig. Jag håller till i Stockholmsområdet som är ett av de områden där folk påstår att "alla hästar står ensamma i små grusrutor". Helt ärligt fattar jag ingenting!!! Jag har varit runt på en väldig massa anläggningar runt Stockholm genom åren och bara på EN av dem har jag stött på fenomenet med ensamma hästar i små rutor. Varifrån kommer det här ogrundade påståendet, undrar jag? :confused:
Folk ser det på enstaka ställen och antar att det är så överallt? Det är konstigt..
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 395
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 744
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 498
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem...
Svar
2
· Visningar
1 205
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp