Självlärd

Illiana

Trådstartare
Hur många här är det som är självlärda inom området körning?
Jag är då det... fast... jag kör bara i skogen osv :D
Men det blir väl strax som man börjar köra seriöst...
 
Flera! :D
Fast frågan är vad som är självlärd egentligen. Köpte en gammal märr, som lärt mig grunderna, tillsammans med vad gamgubbarna på byn berättat. Kom med i en körförening, Västernorrlands Körsällskap, där varje liten tävling ger lite mer visdom. Tror nog att jag lärde mig mest när jag körde in min unghäst ändå. Sen har det ju blivit lite kurser...
Fast idag skulle jag nog inte göra allt på samma vis som i början :o något har man nog ändå lärt sig... Tur man har en lugn häst :D
 
Jag är... började när jag var 13 med att köra en liten shettis... sedan körde jag in deras andra shettis... Sen köpte jag en egen unghäst när jag var 14 som jag körde in... och sen 5 år tillbax så tävlar vi ganska mycket och det går väldigt bra! Så visst kan man bli en duktig kusk utan proffshjälp! Bara man har lite känsla ;)
 
jag e självlärd, tack till alla här, en inkörd häst och andra samt en massa böcker o internet.

men har mer att lära givetvis..alltid :-)
 
själv lärd å självlärd jag har alltid varit med papp ai skogen å på åkrarna med våra hästar så man lär sig en hel del! går nu på gymnasiet där det är mycket körning!
 
Jag började tömköra en gång i tiden och köpte böcker om körning. Jag hade tur för i stallet fanns det en körhäst, sedan när jag gick Flyinge så fick man grunderna i körning och när jag jobbade som kavaljerskusk så fick lära sig mera; enbet, par, spann, tandem och en massa andra typer av anspänningar och på den vägen är det...... :D
 
Ett envist litet shettis sto vid namn Skrållan var det som,lärde mig att köra.
Köra på "riktigt" har jag lärt mig på Grans. Och nu 6 år senare har jag tagit upp körningen på allvar igen....... så nu kör jag för instruktör.

Pållen har jag kört in själv!! Så nu har vi bara hjälp med "finliret"!!!!

PS! Läderbjörn!! Selen sitter kanon nu!!!!! Tackar:bow:!!!
 
jag är,visste inte ens hur bröst selen skulle sitta när jag skulle börja tömköra men m stor hjälp av min ponny så körde jag in henne själv samt 2andra ponnyer,min egna ponny som har varit kör i ca 2år ska starta på sin andra tävling om några månader,tog ut en tjej som är utb inom körning och till och med hon gav mig och min häst mkt beröm för vad vi båda kunde. :)
 
Otroligt att så många lär sig att köra på egen hand. Ingen skulle väl lära sig att rida på samma sätt?! För det mesta så går det väl bra men ibland så händer det grejer pga bristande kunskap. Själv så är jag inte självlärd utan har haft pappa och morfar till hjälp och de såg även till att jag tränade för utb tränare ofta och gick alla kurser som fans för att sedan börja jobba med körhästar. Nu 12år senare så ser man att man fortfarande inte är fullärd.
Men visst är det kul. Jag blir imponerad av alla som klarar sig så bra själva. Jag sköter ju den dagliga träningen av mina hästar men har mycket stöd och hjälp av min tränare och familjen som ställer upp.
/M
 
Det finns många självlärda inom ridningen oxå!!!!!
Och nu är det inte så att jag kör eget race hela vägen!! Utan nu har jag kommit till den punkt där vi behöver en instruktör.
Och så har jag skaffat mig lite utbildning på vägen tex på Naturbruksskola.

Men från allra första början är jag självlärd, eller rättare sagt ett litet shettissto är det som lärt mig. Men då lärde jag mig bara att köra rakt fram. :smirk: Och det kommer man inte långt med!! ;)
 
Jo, självlärd, men eg inte. Var alltid med grannen som hade aredenner och körde både i skogen och på åkrarna. Fick, som jag tyckte, hjälpa till men troligen var jag bara ivägen. Har på senare år insett att allt han gjorde inte var så bra. När jag var 11-12 år körde vi in en ruggig c-ponny med livet som insats. Men då tyckte vi att det gick skitbra. Några skenfärder, vad gjorde det så länge man åtminstone satt kvar i rockarden. Halkade runt med släde oxå med den oinkörde, så dumt så man blir rädd. Vi sa aldrig vad vi höll på med och de vuxna kunde mindre än oss. Men vi visste ju att vi kunde allt. Och nu vet jag att jag inte kan ens 1% av vad som finns att kunna.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har en mopedbil js60, den var på service för en vecka sedan där allt kollades etc. Men idah när jag åkte hemifrån (-18) så började...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: Tranan
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
5 316
Senast: sthu
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: julgrisen
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp