Sjuårig flicka död efter olycka vid prisutdelning i Tyskland

Men herregud :cry: Lider verkligen med flickans familj, anhöriga, vänner, alla andra barn på tävlingen och alla vuxna närvarande också :( Fruktansvärt!
 
Verkligen. Vet inte om jag tycker det är enbart imponerade eller enbart dumt att låta ett sådant litet barn tävla. Men det tar ju inte bort det faktum att det är fruktansvärt och tragiskt det som inträffat. Så himla hemskt
 
Verkligen. Vet inte om jag tycker det är enbart imponerade eller enbart dumt att låta ett sådant litet barn tävla. Men det tar ju inte bort det faktum att det är fruktansvärt och tragiskt det som inträffat. Så himla hemskt

Jag tycker inte det är varken särskilt imponerande eller dumt. För mig känns det självklart att även ganska små barn ska kunna tävla lätta klasser på trygga ponnyer. Nu vet jag inget om det här tragiska fallet, men det kan ju mycket väl varit en liten lokal tävling och en jättesnäll ponny, dvs inget som "borde" vara särskilt farligt. Men hästar är ju levande djur och saker kan hända även med den snällaste häst/ponny, både på tävling och hemma i det egna lugna stallet.
 
Läser man i den tyska tidningen var det en klass för barn födda 2011, så alla tävlande i klassen var 7-8 år. Ponnyn hade stegrat sig när speakern hade börjat läsa upp vem som vann, tjejen hade trillat av och sedan hade ponnyn tappat balansen och trillat på henne. 😭
 
Kanske dags att se över syftet med prisutdelning till häst. Kommer jag ihåg rätt? en annan häst brukar få agera stand-in för All in vid prisutdelningar för han blir så stressad av hela situationen.
 
Kanske dags att se över syftet med prisutdelning till häst. Kommer jag ihåg rätt? en annan häst brukar få agera stand-in för All in vid prisutdelningar för han blir så stressad av hela situationen.
Det är väldigt vanligt på hög nivå, att ryttaren tar emot pris på en annan häst.
 
Det är väldigt vanligt på hög nivå, att ryttaren tar emot pris på en annan häst.
Om det är vanligt så tänker jag att man behöver tänka över prisutdelningens vara eller icke vara. Syftet är väl främst att hylla de som har fått pris, jag tror även att sponsorer brukar få stor plats vid dessa tillfällen men det borde gå att genomföra med lika mycket pompa och ståt utan hästar. De uppskattar nog mer att slippa.
 
Om det är vanligt så tänker jag att man behöver tänka över prisutdelningens vara eller icke vara. Syftet är väl främst att hylla de som har fått pris, jag tror även att sponsorer brukar få stor plats vid dessa tillfällen men det borde gå att genomföra med lika mycket pompa och ståt utan hästar. De uppskattar nog mer att slippa.
Fast rida ärevarv är både kul och tradition
 
Hoppas verkligen inte att prisutdelning börjar hållas utan häst, stannar alltid kvar och tittat på prisutdelning men tas det till fots så kommer jag strunta i det. Största höjdpunkten under Falsterbo tycker jag är ärevarv efter nationshoppningen:love:.

På lägre nivå kan det räcka med att dom främsta 3/4/5 plaserade kommer in till häst och resten hämtar sitt i sekretariatet eller nåt.
 
Tror folk glömmer bort lite att sådana här olyckor kan hända var som helst när som helst. Däremot så kan jag ju tycka att så små barn kanske kan ha någon som leder hästen under prisutdelningen tills ärevarvet då det är en riskabel situation med hästen och även om dom kan vara duktiga ryttare i den åldern så kanske dom inte är förutseende nog att kunna parera hästen.

Att ta bort ärevarv och prisutdelning ser jag inte som någon anledning egentligen alls, bara man lär känna sin häst nog att veta huruvida den uppskattar prisutdelningar eller inte. Det finns ju en del som envisas med att ta med hästar som uppenbart inte uppskattar situationen och sådana prisutdelningar tycker inte jag det är roligt att titta på. Att byta till en häst som uppskattar det eller inte bryr sig är en bra lösning.
 
Jag håller inte med. Om det stämmer att det är vanligt att byta häst vid prisutdelningen och rida ärevarv på en annan häst.

Vanligt på högre nivå :) jag rör mig mest på lokal och regional nivå, där är det inte vanligt att gå in med annan häst vad jag vet (min ponny var däremot stand in en gång när en kompis hade kört hem sin häst i tron om att det inte skulle bli någon placering :D)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En flicka har dött efter att hon ramlade av sin häst i fredags. – Vi fick beskedet söndag kväll. Vi har mötts i sorgen och saknaden...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinnlig kusk dog i samband med en olycka med häst och vagn i närheten av danska Roskilde på söndagen.
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I fredags förlorade Nicola Philippaerts sin topphäst H&M Chilli Willi då hingsten bröt ett framben inne på tävlingsbanan i Wellington...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndagskvällen har det skett en dödsolycka på mark som tillhör Bollerup Naturbruksgymnasium. En elev, en 17-årig flicka, har avlidit...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp