Sjuk svärdbärare... kippar efter luft?

Cut3Leo

Trådstartare
Hej! Nu har jag en fråga som inte går att hitta svar på, på internet, iaf inte för mig.
Har haft några svärdbärare. Bland annat en hane. Hanen var den som strök med först, den hade öppen mun och andades hårt, med lite svullna gälar. Sen blev det honornas tur, en efter en. Lika syndrom. Kan tillägga att jag har en saffransmollyhane som har jagat honorna mycket. Om det kan vara en bidragande orsak? Vad är det dom får för något? Nu är det en till som fått lite svullna gälar och kippar efter luft med öppen mun. Men den är fin i kroppen, precis som de andra var. Har många mollysar i akvariet, blir de stressade av dom??
Önskar verkligen lite tips här... vill inte förlora fler...!

Mvh Michaela
 
Sv: Sjuk svärdbärare... kippar efter luft?

Kan vara lite av varje, men jag tänker direkt på något vattenrelaterat. Vad har du för vattenvärden? Har du optimal genomluftning? Har du något salt i? Hur ser de ut när du bytt 50% vatten? Har du något vattenberedningsmedel?
 
Sv: Sjuk svärdbärare... kippar efter luft?

Hej! Genomluftning... jag har en stor eheim pump som ska vara i rätt size för akvariet, har nyligen också satt in en sån här som bara sprutar luft för att de ska få lite extra ström och lek.
Hade en omgång salt i när mina mollysar började klia sig (på rekommendation). Men jag byter ju vatten varannan vecka så nu kanske det är 7 msk/180 liter (fick rekommendation att ha i 1 msk /10 liter vatten). Å jag har läst att svärdbärare inte är så förtjusta i salt om det nu kan hänga ihop. Vattenberedningsmedel? Har i "bakterier" efter varje delvattenbyte.
Hon lever än men tar det väldigt lungt och kippar fortfarande med öppen mun. Mina andra svärdbärare som dog var lite röda på gälarna också, om det kan vara till ngn hjälp. Har tre yngel(svärdbärare) men de verkar inte det minsta bekymrade.

Mvh Michael
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp