Sjukaste som hänt på tävling

På tal om flaggor, när en kompis till mig flaggade vid mållinjen fick en tant fnatt. Vid hade flaggor av tyg som vi viftade med, men tanten skrek "Ge det stackars barnet en riktig flagga!!" Hon var skitsur för att hennes häst kanske kunde bli skrämde av det fladdrande tyget, så efteråt fick vi stå där med flaggor av trä, dom där som brukar sitta uppe på hindren 😅
 
Jag var på väg till tävling med två hästar i transporten, kan det vara runt 2009 typ, efter ett par mil tappar jag en del av avgassystemet på bilen. Träffar i samband med det två killar som nog tror att jag kan köra en bit till, så i stället för att väna hem så fortsätter jag 🙈 I en lång uppförsbacke med någon mil kvar till tävlingen stannar bilen. Jag ringer min kompis som även är hoppdomare på denna tävling, hon kommer och hämtar upp mig med sin bil. Det är såklart en liten bil utan baksäte så de två tjejerna som följde mig fick sitta i skåpet och transporten sköt bilen i kurvorna. Vi hann precis fram till tävlingen börjar, men den kan ju ändå inte börja förrän hoppdomare var där! Kommer inte ihåg hur själva tävlingen gick men blev upphämtad sen och fick även hjälp att bogsera bilen till verkstad. Har lärt mig att om man tappar delar av bilen så åker man hem! Har även varit nära att tappa ett däck på väg hem från tävling, de vita ridbyxorna har fortfarande små svarta fläckar efter det.

Gjort typ samma fast bara påväg till en träning, tappade ett av däcken på (dåvarande enkelaxlade!) transporten mitt i en korsning. Lastade ur hästen, sadlade och gick resten av vägen till träningen och lämnade maken med bebis i bilen och ett par snälla killar som stannat för att kika hur det gick att montera på däcket igen och komma efter. :bag:

Hade det varit idag hade jag nog också åkt hem!
 
Gjort typ samma fast bara påväg till en träning, tappade ett av däcken på (dåvarande enkelaxlade!) transporten mitt i en korsning. Lastade ur hästen, sadlade och gick resten av vägen till träningen och lämnade maken med bebis i bilen och ett par snälla killar som stannat för att kika hur det gick att montera på däcket igen och komma efter. :bag:

Hade det varit idag hade jag nog också åkt hem!
Fy för att tappa däcket! Mardröm! Jag har även fått punktering, på bilen, på väg till tävling! Tidigt en lördagmorgon i skogen utanför Ö-vik, ingen domkraft. Kom en (!!) bil, de stannade och hade en Volvo-domkraft. Jag hann till tävlingen! Har även fått punktering på transporten på väg till träning, samma kompis som på tävlingen kom och räddade mig. Hann till den träningen också. Kanske inte konstigt att jag inte åker lika mycket längre... 🙈
 
Jag bifogar en bildserie på spektaklet, där man ser att vinkeln ändras när mamma kastar kameran. Jag hade väldigt gärna haft en film/bild när hon står med utslagna armar på banan och tror att hon ska fånga mig när jag flyger genom luften. Vilket jag iofs inte gjorde, för jag kravlade tillbaka i sadeln.
Vilka härliga bilder! :DVad blev domarens utlåtande?
 
Det här hände på yngre stenåldern när jag och min lillasyster tävlade med våra russ på någon liten lokal hopptävling. Min systers russ var ganska egen. Ibland klev hon på utan några problem, ibland vägrade hon totalt, ibland vägrade hon en stund tills alla givit upp och klev sedan på. Vi kom aldrig på vad skillnaden var. Hon var definitivt inte rädd eller stressad. Hon varnade eller slog aldrig. Öronen var inte ens tillbaka. Hon bara stod där och tittade på oss. Vi flyttade upp en hov, hon flyttade lugnt tillbaka den. Vi lockade med godis, hon fick den längsta halsen jag någonsin sett.

Vi ställde transporten i paddocken och hon fick mat inne i den för att lastträna. Hon stod och åt och sedan öppnade vi luckan igen och hon gick ut. Hursom, varken jag, min syster eller min mamma är direkt några tungviktare. Vi står på parkeringsplatsen medan alla börjar åka hem och är uppgivna. Det kommer några biffiga män som uppenbarligen sett oss och frågar om de kan hjälpa.

De flätar händerna om bakdelen och bokstavligen lyfter in henne. Har aldrig sett en så förvånad och sedan kränkt häst. Nu var hon 123 cm så hon vägde inte så mycket. Min syster tävlade inte så mycket pga lastproblemen vilket var synd eftersom de var duktiga tillsammans och russet tyckte det var roligt inne på banan. Ibland så hon tog några extra icke-existerande hinder i farten om vi säger så.
 
Vilka härliga bilder! :DVad blev domarens utlåtande?
Jag utgick och hämtade nog inte ut protokollet i den klassen. :down:
Jag var tvungen att kolla, men jag har bara protokollet från dagen innan och då fick jag kommentar "busar" när han gjorde något litet skutt i en galoppfattning.

Däremot hittade jag protokollet från dagen när han bjöd på show och flörtade med publiken.
"Stannar upp och dummar sig".
Nä. Engagerade publiken, heter det!
IMG_20231020_142123.jpg
 
Jag brukade åka på ponnytrav med mina ponnyer när äldsta dottern var liten och var van vid ordningen där, en kompis skulle iväg på hopptävling och jag och bebis hakade på.

Hade tänkt ha bebis i barnvagn men tog som tur vad med mig bärsele. Hann inte ens till framridningen innan första STORA hösten kommer galopperande i sidled halvt utom kontroll rakt genom ledet av andra ryttare och åskådare...

På väg in till åskådarplats är det en häst som backar okontrollerat in i en åskådare och trycker upp hen mot en stallvägg.

Inne i tävlingsarenan har de en liten, liten tjej som kämpar med sargdörren, hon höll på att bli överriden flera gånger den stund jag stod på läktaren.

Det var fler incidenter också och det värsta var att ingen reagerade?! Det sågs som normalt att hästarna, hanterade av vuxna betedde sig på det viset?!

Jämfört med ponnytravet som givetvis också hade incidenter, men där reagerade funktionärer och föräldrar/vuxna på en gång när något hände, här sågs det som normalt att stora hästar ballade ur...

Det är inte helt ovanligt att sånt händer. Det brukar vara avdelat mellan åskådare och hästar.
Hade aldrig dragit runt på barnvagn bland hästar 😅
 
Jag utgick och hämtade nog inte ut protokollet i den klassen. :down:
Jag var tvungen att kolla, men jag har bara protokollet från dagen innan och då fick jag kommentar "busar" när han gjorde något litet skutt i en galoppfattning.

Däremot hittade jag protokollet från dagen när han bjöd på show och flörtade med publiken.
"Stannar upp och dummar sig".
Nä. Engagerade publiken, heter det!
Visa bifogad fil 130341
Imponerande sits och skänkelläge för att vara mitt i en... Ja, vad man nu ska kalla det där på bilden till vänster O_o
 
Imponerande sits och skänkelläge för att vara mitt i en... Ja, vad man nu ska kalla det där på bilden till vänster O_o
Haha, tack! Jag blev en skicklig rodeoryttare under åren jag hade röda faran. :D
Han lyckades tappa mig i snitt 1 gång/år. Oftast fick han bara ett litet utbrott när han var missnöjd med något (eller väldigt glad) och sen var det liksom över. Nu är jag 8-9 år äldre och betydligt mindre smidig. Idag hade jag flugit som en vante. :rofl:
Men maken till spänstig häst alltså...!
Jag är övertygad om att han hade spiralfjädrar under fötterna, så som han studsade!
Några av mina vänner tyckte att Lena Furberg skulle komma på besök och göra en ny serie om honom. Som en röd Mulle i lite större format. Han hittade på hyss heeeela tiden.
Var det inte rodeo på dressyrbanan, var det öppnande av dörrar och grindar, sopning av stallgången med ryktborstar, krypa under staket, apportera etc etc. Jag hade aldrig tråkigt med den där!

Förlåt för O.T. Jag blev lite nostalgisk när jag tänkte på min knasboll. :o:love:
 
Jag var ute och tävlade en hel del med ridskolehästen back in the days.

På en tävling så orkade jag och syrran inte vänta in pappa utan vi tänkte att vi kan ju lasta ut hästen själva. Sagt och gjort.. syrran framme och ska leda ut hästen när jag har fällt ner rampen. Just den här gången har vi hyrt en gammal transport som har en stor knopp där framme för att fästa mellanväggen. Där fastnar såklart ena tygeln vilket gör att hästen gör ett ryck bakåt och vips så faller tränset av i bitar..

Som tur var en snäll häst som stannar precis nedanför rampen och vi får snabbt på en grimma innan hon inser sin nyvunna frihet. 😅

Där står vi utan reservträns och det börjar bli dags att rida fram. Då visar det sig att vi har lyckats parkera brevid en annan bukefalist som har ett extra träns som dessutom passar som handsken! 🙌🏻😂

Vi rider sen båda klasserna och placerar oss i den ena. Sjukt tacksam för buke! 😁 Efter det köpte jag ett eget träns och hade med ridskoletränset som reserv.. 🙈😂
 
Kom att tänka på en händelse till relaterat till djur som är i vägen. Jag anordnade en hästutställning på min dåvarande anläggning för första gången och vi hade en katt (Grålle) som bodde i stallet och sen hade grannen köpt en minigris (som visade sig inte vara en minigris utan blev stor som ett hus) som ofta rymde till stallet.

Under bedömningarna satt hela tiden Grålle sidan om domaren och följde hästarnas uppvisning under ritten med dömande blick. Såg så roligt ut 🤣 När vi sedan hade pristutdelning och fått på rosetter och skulle "gå ett ärevarv" då kom grisen och sprang efter längst bak i ledet och grymtade och skrek :o Mina hästar var vana eftersom den brukade springa och störa när jag red/longerade/tömkörde i paddocken eller släppte ut hästarna men det fanns många andra hästar som inte tyckte det var så populärt och det blev spännande stämning på tävlingsplatsen :angel:
 
Jag hade tidigare en smått galen rödtott till häst, som jag tävlade i rodeodressyr med. Enligt min far iaf. Han sa att vi uppfann den grenen.
Hästen hade en hel flock med rävar bakom varje öra och kunde gå som en klocka, få ett litet utbrott och sen fortsätta som om ingenting hade hänt.

En gång hade han inte lust att bromsa in efter en galoppökning och gjorde ett par bocksprång. Sen ställde han sig på bakbenen, gick ner igen, vände sig till publiken som för att säga "alla såg va? Bra!" Och sen travade han vidare och genomförde resten av programmet jättebra.

En annan gång hade han varit spänd vid en sprakande högtalare och tillslut fick han nog när vi kom på en diagonal rakt emot den. Tvärvändning och rodeo. Plötsligt stod min mamma inne på banan. Hästen hade stannat precis innan och jag hängde runt hans hals. Jag frågade mamma vad hon höll på med och hon svarade: "jag vet inte. Jag tänkte att jag kanske skulle fånga dig i luften eller nåt!"
Hon stod och filmade, men sen ser man hur bilden vrida och filmar marken. Då kastade hon kameran till någon som stod bredvid innan hon rusade in på banan. Tyvärr fortsatte inte den personen att filma. 😅

Vi gjorde dressyr till en actionfylld publiksport. 😎
Även jag tillhörde de som tävlade i rodeodressyr :rofl:
Tyvärr inte lika fina bilder som dig, eftersom det här hände på 90-talet när jag tävlade ponnydressyr och klippet är från en av mina videor av kass kvalité.

Min pålle hade den lilla egenheten att åtminstone en gång per tävling bralla järnet i en av mellangalopperna..., för att sedan när vi kom till till staketet stanna upp och jag kunde samla ihop tyglarna och fortsätta precis som om inget hänt.....
1697896355481.png
 
Jag vet inte om jag vågar återuppliva den här delen av tråden (eftersom jag ser att den blivit borttagen/flyttad..)
Men - min underbara rodeodressyr-partner hade lite andra egenheter oxå..... Man kunde inte lasta hur som helst.... Lasta från stall eller liknande gick hur bra som helst, men lasta helt öppet var ett big "no no no", så de få gånger vi inte kunde lasta från stall eller från ridhus var jag tvungen att.......

RIDA IN PONNYN I TRANSPORTEN...

(dont get me started) den gången vi skulle lasta från Strömsholms ridhus och precis när han var på lemmen, dundrade en lastbil förbi på vägen utanför - hästen kastade sig åt sidan och vi fick tillbringa den kommande halvtimmen att försöka få ut honom från hinderparken under läktaren......) och efter ytterligare en timme med linor mm, var det bara att sadla honom och rida in honom i transporten.
Maras..... jag säger bara connemeras...
 
Jag minns ett år på Strömsholm när det blåste upp storm under dressyren. Hattar flög all världens väg och de som satt fast hatten i gummibandet i håret, flaxande hatten omkring som en drake ovanför huvudet istället. När det var min tur föll dressyrstaketet som plockepinn runt oss, och min älskade häst rörde inte en min trots att ett staket mer eller mindre landade på hans ben under skrittdelen. Som nödåtgärd sprang ett gäng funktionärer fram och försökte hålla i staketet, vilket istället innebar att deras huvuden stack upp som ett gäng "gubben i lådan" ur marken. Den synen var svår att hålla sig för skratt över, trots kaoset.


På temat lastning, så minns jag ett lag-SM då en person inte fick in hästen i släpet och backade upp mot stalldörren. Väl inne med hästen brassade de iväg till tävlingsplatsen, varpå parkeringsvakterna försynt undrade om det var meningen att de ca 5 m långa plankorna skulle sticka ut från taket sådär?
(plankorna hade gått in på den tomma sidan och hästen var helt oskadd 🙏)


Eller när man glömde att ta ut el-sladden ur lastbilen och körde någon mil till hotellet för kvällens ryttarfest med hela förlängningskabeln hängandes bakom lastbilen.
 
Ponny-SM på Näset. Jag var och hämtade min nya ponny och vi mellanlandade på Näset på väg hem. Min nya ponny fick stå i en provisorisk box med brädor till dörr. När vi kommer ner på morgonen är ponnyn borta. :eek: Vi frågar runt och får höra att de hittat en ponny på åkern och ställt ner den i en JABA-box. Det var 150 boxar! Tur den nya ponnyn var skäck och inte skimmel :rofl:
 
På temat lastning, så minns jag ett lag-SM då en person inte fick in hästen i släpet och backade upp mot stalldörren. Väl inne med hästen brassade de iväg till tävlingsplatsen, varpå parkeringsvakterna försynt undrade om det var meningen att de ca 5 m långa plankorna skulle sticka ut från taket sådär?
(plankorna hade gått in på den tomma sidan och hästen var helt oskadd 🙏)
Vad vad det för plankor :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 912
Senast: Marita73
·
Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 166
Senast: SiZo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 657
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp