Sjukaste som hänt på tävling

Någon av mina första tävlingar jag var på som medhjälpare åt medryttarhäst och ägare.
Det var kaos vid transporterna och några försökte baxa in en ponny i en så skruttig transport....
De ska upp med rampen och luckan lossnar och ponnyn backar ut och då står rampen på luckan!
Det och det var så mycket folk att vi gick därifrån med vår häst för vi ville inte se mer... (och kunde nog inte hjälpa heller)
 
För mig sjukt men inte alls dåligt är skillnaden på parkeringen från diverse dressyrtävlingar back in the days och numera westerntävlingar. Där en ensam liten tjej bara lägger grimskaftet runt halsen på sin quarter som går in själv i transporten och hon kan sätta för bom, stänga själv, sätta fast hästen o åka :heart
 
För mig sjukt men inte alls dåligt är skillnaden på parkeringen från diverse dressyrtävlingar back in the days och numera westerntävlingar. Där en ensam liten tjej bara lägger grimskaftet runt halsen på sin quarter som går in själv i transporten och hon kan sätta för bom, stänga själv, sätta fast hästen o åka :heart
Jag vill hävda att det är det absolut vanligaste på dressyrtävlingar nuförtiden också.
 
För mig sjukt men inte alls dåligt är skillnaden på parkeringen från diverse dressyrtävlingar back in the days och numera westerntävlingar. Där en ensam liten tjej bara lägger grimskaftet runt halsen på sin quarter som går in själv i transporten och hon kan sätta för bom, stänga själv, sätta fast hästen o åka :heart
Min dotter har lärt våra hästar det. Hon åker ibland iväg själv med två hästar och tycker att hon måste klara att lasta och lasta ur på ett lugnt och säkert sätt ensam - det är ju inte säkert att det alltid går att få hjälp! Och det har krävt förvånansvärt lite träning för att få hästarna att vara helt lugna med att göra så - verkar nästan som om de tycker det är enklare att gå in om det inte är en människa "ivägen" som ska gå före! Och att de är "fria" - ingen som håller i dem när de går in. :)
 
Håller med dig. Tror att det hänger ihop med att de flesta idag har stora, ljusa och luftiga släp så hästarna tycker inte det är så hemskt. Tänk bara på alla mörka, skamliga lådor vi körde runt med på 90-talet🙈.
Det kombinerat med att folk åker mycket mer idag plus en helt annan syn på samverkan med hästen tror jag har påverkat! Jag hade jobbigt med att lasta min första häst på 90-talet, i en trång och liten 70-talslåda. Jag var dock beroende av att kunna åka ensam så jag tog hjälp av lite duktigt folk och tränade tills jag kunde skicka in. På den tiden var det lite märkvärdigt. Det är det inte alls idag! Jag har ett Fautras med aidsystem, så jag kan lätt stänga bommen framifrån, men är ofta lat och släpper hästen utanför och låter honom gå in själv. Det är ingen som reagerar på det idag, utan det är snarast rätt normalt. (för 15 år sen var jag dock en attraktion på seminstationen eftersom jag skickade in sto och föl samtidigt i släpet, även det en nödvändighet eftersom jag inte hade någon som kunde hjälpa)
 
På temat ramp som lossnat från släpet, påminde mig om en händelse under en fälttävlan för många år sedan. Efter hoppmomentet möts vi av en ramp som ligger på marken efter att ha blivit överkörd och helt lossnat från släpet. Det är alltså däckmärken snett över rampen, så det var inget snack om vem som kört över den. Speciellt med tanke på att släpet intill oss, som nu var borta, var fullt av sponsordekorer. Vi konfronterad dem dagen efter, på terrängdagen, men de blånekade 🤷‍♀️ Träffar dem regelbundet på tävlingar än idag, tänker på den händelsen varje gång jag ser deras reklamdekor.

Hästen fick en kompis köra hem och det var ett helvete att försöka lyfta upp och hänga på rampen med handkraft för att ens kunna ta det från tävlingsplatsen.
Det var fö samma släp som senare fick vindskivorna genom taket och det är still going strong till dags dato 😅
 
Senast ändrad:
Det kombinerat med att folk åker mycket mer idag plus en helt annan syn på samverkan med hästen tror jag har påverkat! Jag hade jobbigt med att lasta min första häst på 90-talet, i en trång och liten 70-talslåda. Jag var dock beroende av att kunna åka ensam så jag tog hjälp av lite duktigt folk och tränade tills jag kunde skicka in. På den tiden var det lite märkvärdigt. Det är det inte alls idag! Jag har ett Fautras med aidsystem, så jag kan lätt stänga bommen framifrån, men är ofta lat och släpper hästen utanför och låter honom gå in själv. Det är ingen som reagerar på det idag, utan det är snarast rätt normalt. (för 15 år sen var jag dock en attraktion på seminstationen eftersom jag skickade in sto och föl samtidigt i släpet, även det en nödvändighet eftersom jag inte hade någon som kunde hjälpa)
Precis ett sånt släp är jag sugen på att köpa, vore så himla skönt att ha aidsystemet. Vilken modell har du?
 
Precis ett sånt släp är jag sugen på att köpa, vore så himla skönt att ha aidsystemet. Vilken modell har du?
En Provan från 2011, köpte den ny då och det enda som skulle få mig att byta är om jag har råd till en Oblic :-) Den större varianten Promax fanns inte på den tiden, hade kanske varit bra när en av våra uppfödningar blev över 180 - men släpet är så trevligt att han glatt klädde på sig det och åkte. När jag lastade ur en gång frågade en - Hur fick han plats där egentligen? (Så modellen borde kanske heta Tardis :D )
 
En Provan från 2011, köpte den ny då och det enda som skulle få mig att byta är om jag har råd till en Oblic :-) Den större varianten Promax fanns inte på den tiden, hade kanske varit bra när en av våra uppfödningar blev över 180 - men släpet är så trevligt att han glatt klädde på sig det och åkte. När jag lastade ur en gång frågade en - Hur fick han plats där egentligen? (Så modellen borde kanske heta Tardis :D )
Ha ha! Men det är intressant, för det har jag klurat lite på; om det räcker med en vanlig Provan till min PRE som är ca 175 cm? :) Känns det jättetrångt?
 
Det här är kanske tjugo år sedan. Var på en dressyrtävling med min häst hon var snäll att lasta men kunde ha lite bråttom ut när man lastade av.

Jag är med hästen i transporten och min man öppnar släpet. Hästen går bakåt lugnt för att plötsligt slänga sig bakåt i en himla fart. Jag ropar högt till min man ”Se upp”. Halvvägs nerför rampen viker sig hästens bakben och hon faller bakåt ut ur transporten. Jag tappar grimskaften och hästen rullar nästan bakåt ut ur transporten. Jag springer ut och hugger tag i grimskaftet precis när hästen reser sig upp från sittande. Vi är nu ute på fast mark och hästen spanar lugnt ut över tävlingsplatsen precis som om ingenting hänt. Det hela var över på en minut men det var en extremt ljudlig och snabb urlastning.

Precis när hästen reser sig så är det en kvinna som säger högt och tydligt ”Nu får ni ta och lugna ner er lite”. Jajamän tänkte jag för det är precis så här jag brukar lasta av hästen i normala fall :rofl:
 
Ha ha! Men det är intressant, för det har jag klurat lite på; om det räcker med en vanlig Provan till min PRE som är ca 175 cm? :) Känns det jättetrångt?
Jag har en lus på 166, och det är verkligen inga problem, inte heller med lusen av lätt modell som är 170. Vi kör även båda dessa samtidigt, då är det rätt fullt, men i och med att man kan öppna båda framdörrarna och ställa upp dem så man kan gå rakt igenom så funkar det. Mitt tidigare SWB-sto på 170, rejäl på alla håll, tyckte jag också funkade bra. Avkomman som blev 180 däremot, det kändes trångt! Har du möjlighet att prova innan så är det nog bra. Vi har pratat lite om att ha större släp, framför allt eftersom det är trångt med två hästar och utrustning till två hästar - men vi byter inte till en promax, det är det inte värt. Då får det allt bli en oblic.
 
Åh, jag kommer ihåg när jag var funktionär på en hopptävling för ponny. En tjej hoppar banan och över sista hindret hamnade hon på sidan av ponnyn, hon lyckades klänga sig fast om halsen ända till mållinjen där hon åkte av direkt på andra sidan. Hon vann klassen :D
Exakt samma sak har jag gjort men på storhäst i en 1m-klass. Men jag vann inte utan kom trea.
Tävlingen innan råkade jag spräcka ett revben genom att falla en meter när hästen blev rädd för prasselband vid avskrittning. Han röjde runt på tävlingsplatsen ett tag innan nån fick fatt på honom.
Hej å hå. 😅
 
Jag typ åtta år på hopptävling med min ponny. Lyckas tappa tränset (!!) över första hindret men klamrar mig fast i sadeln medan ponnyn hoppar banan på egen hand… typ tre gånger innan en funktionär lyckas fånga in den när det bestämt sig för att hoppa en trippelbarr åt fel håll 😆
 
Just det, jag rider i perioder med röd rosett i svansen eftersom min häst ibland är lite vild men oftare än så tvärnitar om nån kommer för nära. Oftast inte för att sparka men det stör ju rytmen på framridningen att ha tvärnitande hästar (och ibland kommer det som sagt bakhovar lite oväntat i de lägena också) så därav rosetten.

Tjej galopperar in i röven på mig, min häst fryser till, sen får jag en utskällning för att jag SAKTAR AV INNANFÖR SPÅRET, där det ju faktiskt är trav eller galopp!!!!!!!

Sån där klassisk person som inte kan läsa andra hästar eller rummet över huvud taget.
Samma tjej fräser åt mig att jag minsann måste flytta på mig, samma sekund min häst satt 3 hovar i ridhuset på tävlingsbanan och jag är fullt upptagen med att lokalisera övriga hsätar för att just, hålla mig ur vägen.

Det är ju roligare att lära sig folks namn av andra anledningar än dessa 😅
 
Vet inte om detta räknas, men jag var på travtävling för många år sedan. Rätt som det är hör jag 2 gubbar högt diskuterar med varandra. Det visar sig att de åkt långt för att starta sina 2 hästar men glömt att lasta dom. Hästarna stod tydligen kvar hemma i stallet. Båda hade trott att den andra hade lastat och ingen hade kollat utan bara åkt. Diskussionen var om vilkens fel det var och båda tyckte att det var den andras fel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 918
Senast: Marita73
·
Tävling Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
9 169
Senast: SiZo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: zarmino
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 660
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp