Sjukdom som heter coccer?

alazzi

Trådstartare
Min mammas lilla hund är inlagd nu och de hade sagt att han har coccer? Någon som vet vad det är och prognosen?

Sv: Sjukdom som heter coccer?

Skulle kunna vara bakterien stafflocock (stavning?)
Det är en bakterie som orsakar tex halsfluss, men kan även angripa sår.

Kan det vara stafylokocker?

Vissa av dessa bakterier är ju resistenta mot antibiotika, sa inte veterinären nåt? Behandlas väl med penicillin.

Jag tror att mamma var för stressad och nervös för att minns vad som sas. De har tagit en del prover som hon ska få svar på idag.

Jag provade att googla men fick ju mest träffar på hundrasen coccer.

det ska finnas nå sånt som är nå slags virus som biter sig på och skadar djuret inne ifrån går på lever njuurar alla orga inne i kroppen.

Men ja det går att bota och kan drabba både människor och djur.

Antagligen är den en infektion av stafylokocker eller streptokocker. Detta är bakteriestammar som kan angripa både hundar och människor, även om det normalt är olika arter som går på oss och på hunden. Oftast går de att behandla effektivt med antibiotika.

Båda typerna av bakterier har man på huden och det är när de hamnar på "fel" ställe (ex. ögat, i ett sår m.m.) som de normalt kan leda till en infektion.

Liknande trådar

Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 811
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka