Bukefalos 28 år!

Sjukskriva sig från sommarjobbet

Vira

Trådstartare
Hur fungerar det med ersättning om jag behöver sjukskriva mig från sommarjobbet? Kontrakt är påskrivna och det är tänkt att jag ska jobba fem veckor från och med nästa måndag. Nu har min underliggande sjukdom plötsligt blossat upp, och jag har för ont i ryggen för att lyfta någonting tyngre än ett mjölkpaket = omöjligt att utföra mitt sommarjobb (hemtjänsten).

Jag är i stort sett säker på att jag får ett sjukintyg från min läkare, men frågan är hur det fungerar med sjukersättning när jag bara är sommarvikarie? Får jag någonting, och spelar det någon roll att jag inte har börjat jobba än? Gör det någon skillnad om jag börjar och genomlider en dag innan jag blir sjukskriven?

Jag ska förstås ringa och prata med chefen imorgon, men det skulle vara trevligt att veta om jag har några rättigheter innan dess.
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Vad jag har hört är att de ska betala dig sjukersättning, men jag vet att hemtjänsten inte gjorde det när jag jobbade där för några år sedan. Ring och om din chef säger något annat så dubbelkolla med facket. :)
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Om du är inbokad på pass ska de betala sjuklön de första 14 dagarna, efter en karensdag utan lön, därefter får du sjukpenning från försäkringskassan. Är dock osäker på om sjukersättningen baseras på vad du skulle ha tjänat eller på vad du har tjänat senaste halvåret. Sjuklönen baseras på lönen du skulle ha fått. Det spelar ingen roll om du jobbar första dagen.
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

+Mammas

Tack så mycket för svaren! Jo jag är inbokad på pass. Däremot har jag inte tjänat något alls det senaste halvåret då jag studerar. Jag vet inte än om jag kommer att vara sjuk alla veckorna eller bara i början - sjukdomen är enormt oförutsägbar och skov kan vara allt från veckor till år.
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Under studietid fryses den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI). :)

PS: krya på dig (eller vad man säger, hoppas att det blir ett kort och lindrigt skov)
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

För att ha rätt till sjuklön ska anställningen vara längre än en månad. TS skriver 5 v så det ska vara ok. Om anst är kortare än en mån måste du ha jobbat i 2 v f rätt till sjuklön. Du går nog vara beredd att visa läkarintyg fr första dagen dock. Kolla med Fk ang din SGI - det är den som ligger till grund f sjukpenningen, dvs efter dag 15
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

kl

Sjukpenning eller sjuklön heter det, inte sjukersättning. Sjukersättning är detsamma som sjukpension.

:)
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Tack alla för svaren! Det låter som att jag kan vänta mig fjorton dagars sjuklön då, klart bättre än ingenting :). Däremot ringde jag försäkringskassan, och eftersom jag bara haft sommarjobb tidigare och annars pluggat så får jag ingenting från dem. Men men, antingen så blir jag bra och kan jobba ett par veckor, eller så går det inte över och då blir ekonomin det mindre problemet i jämförelse.

Mammas: Tack! :)
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Fast det låter konstigt, du måste ju kunna bli sjukskriven även om du inte haft fasta jobb tidigare? Är du sjuk är du sjuk liksom, men det borde ju bli minimiersättningen då?
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Jag uppfattade det som att de inte gav någonting alls om man inte hade jobbat i minst ett halvår tidigare, men i så fall ska jag höra igen! Det skadar ju inte att ringa en gång extra :).
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Men jisses vad konstigt! Läste precis på deras hemsida att "Högre inkomster ger dig inte rätt till högre sjukpenning. Har du lägre årsinkomst än 10 700 kronor (24 procent av prisbasbeloppet) får du ingen sjukpenning."

Undra vart man tycker att t ex nyexaminerade studenter som blir sjuka ska vända sig? Förvisso brukar väl det flesta studenter jobba under somrarna och således hamna över 10 700 kr, men ändå! Samma sak med personer som varit arbetslösa längre än ett år och råkar ut för något? Helt sjukt!
 
Sv: Sjukskriva sig från sommarjobbet

Jag uppfattade det som att de inte gav någonting alls om man inte hade jobbat i minst ett halvår tidigare, men i så fall ska jag höra igen! Det skadar ju inte att ringa en gång extra :).


Har du en anställning har du rätt till sjuklön från arbetsgivaren under 14 dagar förutsatt att du har ett läkarintyg annars bara under de sju första dagarna (minus karensdag).

Vid kortare anställningstid än en månad måste den anställda, för att ha rätt till sjuklön, ha börjat anställningen och därefter varit anställd under en sammanhängande tid av minst 14 dagar innan sjukdomsfallet inträffat.
Samtliga anställningar hos samma arbetsgivare räknas samman för att uppfylla 14-dagarsperioden – så länge inte tiden mellan dessa överstiger 14 dagar.
Om en anställd har flera arbetsgivare ska varje arbetsgivare betala sjuklön under sjuklöneperioden



Om du inte har rätt till sjuklön har du rätt till sjukpenning från FK redan från början av sjukperioden ex om du är arbetslös och arbetssökande dvs inskriven hos AF innan sjukperioden (undantag finns, kallas 3-månadersregeln), anställd utan rätt till sjuklön, egen företagare etc

Har du lägre registrerad årsinkomst än 24% av gällande prisbasbelopp har du ingen rätt till sjukpenning utan är då hänvisad till att söka försörjningsstöd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 786
Senast: sjoberga
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 307
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skriver inte på Buke längre, jag hänger inte här mer än att jag kanske kollar lite lite ibland. Men det är ändå en del som följt mig...
Svar
9
· Visningar
2 720
Senast: GotAsecret
·
Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp