MetalFairy

Trådstartare
Nej inte ännu en bajstråd...;)

Känner bara att jag vill avreagera mig lite! Vet inte om tråden ens ligger rätt.

Har en bekant som råkat ut för ganska svåra personliga saker i sitt liv just nu.
Hon har för några månader sen köpt en ny häst som hon trivs super med o vill inte sälja i första taget. Dock är hon osäker på framtiden om hon kommer att ha råd o tid. Så hon frågade mig om jag skulle kunna ta hand om hästen ett tag, några veckor-en månad, då jag har eget stall. Dels för att slippa skötseln o dels för att komma ner i hyra (nuvarande är drygt 4000:-). Visst vi har en ledig box (+ att jag inte kan säga ordet nej:angel:) , så jag sa ja. Missförstå mig inte, självklart vill jag hjälpa till om ngn drabbas av livskris. Kände också att det kunde vara kul o rida lite mer på "riktigt", då jag bara har 3-åringen som inte gör så mkt än.

Hon vill även sälja sin trailer o undrade om jag kunde ordna med annons osv. Vidare kom vi överens om att jag skulle hämta hästen (en resa på ca 16-18 mil tor) o ta hennes trailer tillbaka, så skulle den stå här o jag även ta spekulant-biten. Visst klart man vill hjälpa till. Sen kom det även fram att hennes häst sparkar rätt mkt i trailern o då jag inte vill förstöra min så tyckte jag att det var bäst o ta hennes.
Hennes inställning var först att detta inte skulle kosta henne en spänn, men då sa jag faktiskt ifrån att fodret o del i containerhyra/tömning måste jag ha hjälp med. Har ju 4 egna hästar att försörja liksom. Känns som att det ska vara ett privilegium att rida hennes häst!? Jag är ju ingen liten unge som tycker att ridning är det bästa som finns, spela roll på vilken häst. Jag gör ju detta för att hjälpa HENNE.

Vi kom överens om vilken dag, jag skulle ringa idag på kvällen efter jobbet o bestämma vilken tid jag skulle dyka upp.
Då frågade hon helt plötsligt om jag tar med min trailer!? Eh neej jag skulle ju ta din..?
Har du satt in annons? Nej, dels har jag inte haft tid o dels tyckte jag inte att det var ngn idé förrän den verkligen stod här (vilket jag sa förra gången hon frågade för knappt en vecka sen).
Har du hösilage då? (Nuvarande stallet har det) Nej, just nu har vi hö då jag anser att hösilage inte går åt tillräckligt fort till 4 hästar. Men nu när höet börjar ta slut + att en 5e häst kommer har jag börjat leta efter en leverantör. Vilket jag också har förklarat men då var det "inga problem han kan äta hö annars".
Nu sa hon även att ev har hittat en fodervärd, vilket jag föreslog eftersom hon helst inte vill sälja. En fv kan ju ha hästen en längre period, vilket jag absolut inte kan/vill. Det är ev tal om att jag skulle sköta försäljningen av hästen också. Får väl se om det blir aktuellt. Lär ju inte se en krona i procent eller som tack för hjälpen där isf...:cool:

Känner mig bara så TRÖTT o överkörd!!! Det är ju faktiskt jag som gör HENNE en tjänst eller??? Annars kan ju hästen stå kvar där den står med 4000:- o över 4000:- för hyra av ridhjälp från tränare. Visst jag är ingen proffsryttare men är iaf duktigare än hästägaren. Hon vill dessutom att jag verkligen ska träna hästen, befästa byten osv. Jag har ett heltidsjobb, ett stall o sköta o med sikte på deltagande i 3-års test i maj. Känner mig redan slutkörd...
Just nu känner jag bara för att skita i hela grejen. Ta min trailer vid hämtningen ändå, så kan hon sköta försäljningen av sin själv :devil:
Långt o svamligt men jag blir bara så ledsen... Bläää!
 
Sv: Sk*t!

Usch då.. :( Det är tråkigt när människor inte uppskattar den hjälp de får..
 
Sv: Sk*t!

min spontana reaktion är att jag tycker du ska strunta i att hjälpa din vän.
hon verkar bara vilja få allt gratis.
du kommer antagligen få arbeta skiten ur dig om du ska göra henne nöjd.
jag har sj haft sådana "vänner", de slutade vara mina vänner när jag började säga ifrån, när jag insåg att jag blev utnyttjad för att jag var för snäll och mesig.
 
Sv: Sk*t!

förlåt men jag förstog inte riktigt??:o de va så mycket text så jag fattade inte riktigt va problemet var? (jag läste nog kankse slarvigt men jag e ganska trött:crazy:)
 
Sv: Sk*t!

jag tycker du ska vara glad om du slipper problemet med både häst och trailer!

Såklart att du ska ha betalt för åtminstonde fodret men din vänn verkar inte vilja betala ett dugg...
 
Sv: Sk*t!

SJÄLVKLART kommer inget av min o min bekants ev konflikt komma i mellan min skötsel av hästen i fråga. Jag är pedant o kontrollfreak o skulle aldrig låta en häst fara illa. Ville bara förtydliga detta.:bump:
 
Sv: Sk*t!

Förstår att du känner dig trött redan, verkar bli mycket mer än att "bara" hjälpa henne med hästen. Om det var jag skulle jag nog ändå ta hennes transport med mig när jag hämtar hästen, skulle inte ha lust att få mig egen söndersparkad-ersättning för det kan man nog glömma. Det hästen kostar hos dig tycker jag inte du ska stå för, hovslagare, foder etc.
Bäst vore väl om hon fick tag i en fodervärd, det borde väl inte vara svårt att hitta nån bra.
Gratis utb. av hästen skulle jag också vilja ha!:devil: Men som sagt, du gör inte det här för nöjes skull utan om hon vill att du ska utbilda den så får hon väl betala lite av det hon sparar in på stallhyran om hästen kommer till dig. Annars vete tusan...luktar då utnyttjande tycker jag
 
Sv: Sk*t!

eftersom hon börjat strula redan innan hästen är hos dig så hade iaf. jag sagt tack, men nej tack :crazy:

som du beskrivit situationen så kommer det förmodligen att komma mer "problem" eller att hon inte betalar vad hästen faktiskt kostar dig. med den typen av "vänner" brukar man inte behöva några "ovänner" :angel:;)

dessutom så varför ska hon inte betala boxhyra ? även om stallet är ditt så kostar ju det utrymmet dig, antingen i form av den hyra du betalar eller i form av lån till banken. sedan hur snäll hästen än är så blir det ju slitage.... samt att all skötsel stjäl din tid som du troligen behöver för din 3-åring (och dina övriga 3 pållar).

och om du nu hämtar hästen med din trailer, betalar hon då utan knussel om det blir åverkan i din ?
 
Sv: Sk*t!

För mig låter det som problem redan innan det börjat. Tänk om du kommer gå att irritera dig på henne varje dag. Då går det åt energi åt all irritation som du istället skulle kunna lägga på hästarna. Och kommer du bli av med hästen om du vill lämna tillbaka den. Hon kanske bara dumpar den hos dig
 
Sv: Sk*t!

För mig låter det som problem redan innan det börjat. Tänk om du kommer gå att irritera dig på henne varje dag. Då går det åt energi åt all irritation som du istället skulle kunna lägga på hästarna. Och kommer du bli av med hästen om du vill lämna tillbaka den. Hon kanske bara dumpar den hos dig

Det tror jag knappast, hon har tänkt sälja den för 150000:-...
Efter det har gått en månad här tänker jag skjutsa tillbaka hästen vad hon säger. Jag har verkligen inte tid en minut längre än så. Om inte annat ringer jag den ev tilltänkta fodervärden (då jag känner henne) o ber henne ta hand om hästen.
 
Sv: Sk*t!

Och, vad du än gör, se till att ha ett kontrakt underskrivet när du hämtar hästen! Ett kontrakt som klartgör vem som ska stå för vilka kostnader, hur mycket du ska få i provision vid försäljning osv.
Att ta hästen utan kontrakt är att be om bekymmer!

Immer
 
Sv: Sk*t!

Om du tar hästen se till att du har ett kontrakt med vem som ska stå för kostnaderna. Visst vill man hjälpa men inte till vilket pris som helst.
Om kompisen har det krisit så tänker hon säkert inte speciellt klart heller.Säkert därför hon velar fram och tillbaka. När livet är upp och ner så är det inte lätt att ta beslut och se klart på saker och ting.
Se till att ha papper och sådant klart innan du hämtar hästen. Både för din och kompisens skull.
 
Sv: Sk*t!

när jag läser ditt första inlägg blir min första reaktion och tanke detta:
den "besvikelse" eller kanske snarare utnyttjande du känner är det du själv som har satt dig i. du säger själv att du inte kan säga nej. träna på det.

en vän som inte kan ta ett nej är ingen vän! vänner ska man kunna diskutera med, säga till om man ser något som är fel, ha olika åsikter som, men ändå vara vän med!

jag tycker din "vän" är elak mot dig, som ber dig hjälpa henne. hon vet antagligen att du skulle ställa upp på henne.

avböj hela dealen. låt henne ta sitt problem själv. givetvis ska man ställa upp på sina vänner och hjälpa till och stötta, men vissa saker får man klara ut själv!
det är inte svårt att sätta ut en annons om en transport eller att få ut en häst på foder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 602
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 858
Senast: ameo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp