Ska barn vara/må så här..

@Halali. Du är en fantastisk men tröttkörd och slut förälder. Du och din lille behöver få hjälp och stöd. Kontakta BVC och förklara allvaret så de förstår att ni behöver hjälp och avlastning! Har du förklarat för din familj hur tufft ni har det?

Om du bor i Östergötland hjälper jag/partner gärna till.
 
Det finns inga stödfamiljer längre. Det anses att man först får söka avlastning hos den andra föräldern, därefter hos nätverket och till sist betala för barnvakt på den öppna marknaden.

Om det fanns några att betala ja.. :crazy:

Jag håller med alla övriga i tråden : du är en bra mamma, jättebra att du söker hjälp och nej, sådär ska det inte behövs vara.

Sen tänkte jag direkt när jag läste ditt inlägg (och förlåt om jag spekulerar lite för fritt nu, det är ju som du själv säger för tidigt för att dra några såna slutsatser iom att sonen är så ung ännu) faktiskt på autism. Speciellt när du skriver om att pappan är lite knepig, det finns ju en stark ärftlighetsfaktor för just autism. Jag säger det bara eftersom det kan vara något att ha i bakhuvudet framöver vid framtida vårdkontakter. Jag hoppas så att du får bra hjälp och stöd från BVC. Du ÄR en bra förälder!

Jag har varit rädd för just autism. Men tycker att jag tidigare fått så bra kontakt med lillen, bra ögonkonbtakt osv o tänkte att det ska man väl inte få om de är autistiska? Dock som han är nu är det ju mycket svårare att få kontakt.. de kan väl inte BLI autistiska längs vägen? :eek: Pappan är knepig men det är mer åt adhd (det är jag övertygad om att han har)..
 
Nu har jag funderat lite över ditt inlägg och precis som alla andra skriver så måste du få hjälp och det nu. Inte pga att du är en dålig förälder utan för nått är uppenbart galet någonstans. Barnet ska inte behöva vara så arg som du beskriver och du ska inte behöva må som du beskriver.

Sedan provar jag att i din text ta med i beräkningarna att du måste lida av otroligt sömnbrist och bara det kan ju få alla att se nattsvart på vilken situvstion som helst. Vet föräldrar som sök hjälp av läkare och fått sömnmedicin utskriven till sin 1 åring pga av att hen inte sov. Det låter fruktansvärt men det kan faktiskt vara för allas bästa. Ni ska orka med dagarna både ni och barnet.
Naturligtvis tar jag förgivet att läkarna då undersöker barnet grundligt och uteslutet ev. Kroppsliga bekymmer.

Sedan funderar jag på bemötande från din familj och från BVC.
Det du skriver - är det bara din kännla eller har dom uttryckligen sagt det son du skriver i trådstarten?
Har du satt dig ner och verkligen pratat med din familj om hur du känner och att du behöver avlastning? Dom kanske uppfattar situationen på ett helt annat sätt än va du gör? Alltså dom kanske tror att du börjat dragit dig undan av andra anledningar.

När det gäller BVC är det bata beklagligt att dom uppenbart inte fångat upp er och erbjudit er stöd och vidare utredning. Men även där undrar jag hur tydligt du uttryckt dig eftersom du skriver att din uppfattning är att dom bara vill att ni ska gå därifrån (vilket jag måste ha någon tro på att dom inte känner. Dom har ju förhoppningsvis valt sitt jobb med omsorg för att få hjälpa barn och föräldrar- men världen är fylld med rötägg så va vet man)
Tänkar att ett svalt bemötande från dom KAN förstoras upp och bli till det du skriver pga att du faktiskt är extremt utmattad.
Jag hoppas verkligen att så är fallet och att du istället får träffa någon väldigt omtänksam människa på måndag. Ni förtjänar att få det efter, va du beskriver, ett år av skrik.

Jag är förskollärare i södra Norrland med mycket kontakter om du finns i den här sidan landet och behöver stöd.
 
Jag har varit rädd för just autism. Men tycker att jag tidigare fått så bra kontakt med lillen, bra ögonkonbtakt osv o tänkte att det ska man väl inte få om de är autistiska? Dock som han är nu är det ju mycket svårare att få kontakt.. de kan väl inte BLI autistiska längs vägen? :eek: Pappan är knepig men det är mer åt adhd (det är jag övertygad om att han har)..
Autism, adhd och tourettes hänger ihop så ärftlighet kan överlappa.
Sen kan en diagnos yttra sig olika beroende på ens övriga personlighet, erfarenheter, omgivning, stress osv. I grunden samma svårigheter, men "de yttre" symptomen som en ovan ser kan variera mellan personer och över tid.
 
Jag har varit rädd för just autism. Men tycker att jag tidigare fått så bra kontakt med lillen, bra ögonkonbtakt osv o tänkte att det ska man väl inte få om de är autistiska? Dock som han är nu är det ju mycket svårare att få kontakt.. de kan väl inte BLI autistiska längs vägen? :eek: Pappan är knepig men det är mer åt adhd (det är jag övertygad om att han har)..

Jag är långt ifrån någon expert, så ta det med en nypa salt, men jag läste på en del om tidiga tecken på autism hos barn när vi väntade vår lilla knodd eftersom min man är autist (och även har ADD) och vi räknade med att det förmodligen skulle gå i arv. Som jag förstår det kan eventuell autism hos små barn bli tydligare med stigande ålder, vilket ibland har lett till att folk misstolkat och trott att deras barn blivit autister av t.ex. 18-månadersvaccinet. Det jag reagerade på i din berättelse var just att han undviker ögonkontakt och absolut inte vill ha kroppskontakt. Men det ställs aldrig diagnos innan tre års ålder, som jag förstår det, så egentligen bör jag såklart inte ens spekulera så här.:o Men jag tänkte bara att det kunde vara bra att ha i bakhuvudet (men det hade du ju redan. Såklart. Usch, jag känner att jag inte bidrar med något vettigt alls just nu. :o) Jag hoppas att du får bra stöd hos BVC och att det lättar lite för dig snart!
 
Lagen tar upp begreppen kontaktfamilj och kontaktperson, inte begreppet stödfamilj. Kontaktperson och familj har som syfte att berika barnet/ungdomen, inte att ge föräldern avlastning.

Återkommer senare, måste jobba nu.
Men är inte stödfamilj/kontaktfamilj samma sak egentligen? Oavsett så blir det ju avlastning för föräldrarna när barnet är där.
Om det fanns några att betala ja.. :crazy:



Jag har varit rädd för just autism. Men tycker att jag tidigare fått så bra kontakt med lillen, bra ögonkonbtakt osv o tänkte att det ska man väl inte få om de är autistiska? Dock som han är nu är det ju mycket svårare att få kontakt.. de kan väl inte BLI autistiska längs vägen? :eek: Pappan är knepig men det är mer åt adhd (det är jag övertygad om att han har)..
Autism kan visa sig på väldigt många olika sätt. Min son kunde ha ögonkontakt till och från tills han var typ 2, numera (9,5 nu) tar han det i princip aldrig.
Jag skulle nog inte oroa mig så mkt om det nu :)
Vi finns i småland om du skulle behöva lite avlastning
 
Lagen tar upp begreppen kontaktfamilj och kontaktperson, inte begreppet stödfamilj. Kontaktperson och familj har som syfte att berika barnet/ungdomen, inte att ge föräldern avlastning.

Återkommer senare, måste jobba nu.
Min syster har både en kontaktperson och sen avlastning i hemmet. Kontaktpersonen tar med henne på aktiviteter, går och fikar, går på bio, shoppar osv medan den andra personen som är avlastning kommer hem till henne och avlastar mina föräldrar.
Föräldrarna bor ihop.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Följt tråden i tysthet o har väl inget mer klokt att säga än: kram :heart och jag finns i södra stockholm!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 942
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 828
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 626
Senast: Hellhound
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp