Bukefalos 28 år!

Ska det behöva se ut såhär på elitnivå?

purity_666

Trådstartare
Jag fick länk till ett ledsamt blogginlägg från en stor tävling i Danmark som var nu, JBK Festival. Utrustningen såg inte helt trevlig ut. En häst började störtblöda näsblod och blev inte avbruten. Jag bara undrar hur ridningen ser ut hemma om den ser ut såhär officiellt.

En karl hade gagbett, kandarbett, martingal och något som liknar graman på framhoppningen. Lite mycket utrustning? Sitta och hoppa när man ska hålla reda på tre tyglar kan inte vara helt enkelt? Är hästen redo om allt det behövs för att kunna rida den?

En del bettskivor hade taggar på insidan. Vilken funktion har det?

Jag kan inte så mycket om hoppning, men jag tyckte inte det såg trevligt ut alls. Dessutom förekom rollkür och småtrick som kan liknas vid barrering"light". Vad säger reglerna om sånt här?

Länk till inlägget: http://starstonestenfalk.wordpress....k-ages-anything-goes-in-the-equestrian-sport/
 
Jag gick in och kollade på länken. Det jag inte hängde med på var hästen som blödde- var det på framridningen? För det såg ut som den hästen sen var på banan och inte blödde? Mkt märkligt om en blödande häst inte blir stoppad?
 
Var ju som det står i texten inte många som verkade kunna rida öht, ännu mindre förstå hästens anatomi och funktion, vågar man fråga vad det var för klasser som reds, hindren ser iofs inte allt för höga ut... @stjarnhimmel det står ju att bilden inifrån banan utan näsblod togs innan den med blodet.
Jag är inte förvånad, sånt här syns överallt, även om detta var extremt och jag tycker det är löjligt att hålla på med anklagelser grenarna emellan som ju förekom i texten, det finns inget som talar för att dressyrryttare skulle vara bättre ryttare (för de kan rida i korrekt form) eller för den delen plåga sina hästar mer (angående bett och rollkur samt tidigare uppmärksammade händelser) lika lite som att hoppryttare skulle vara sämre för att de "inte kan rida i korrekt form" och får använda i princip vilken utrustning som helst.

Bra ridning ska premieras oavsett gren, precis som sådana här avarter ska bannas.
Jag har visserligen svårt att ens titta på världscupen i någon av grenarna, det är allt för få ryttare som faktiskt rider på ett trevligt sätt för hästen. Fälttävlansryttarna ligger dock i framkant och inger hopp om ridsporten.:banana:
 
Jag har egentligen inget moraliskt emot att man tävlar med djur. Men de senaste åren har jag ibland börjat fundera... Ibland ser det inte så trevligt ut..
Jag började också fundera när jag såg några tävlingshästars schema och det var väldigt många långa resor. jag vet att många tävlingshästar säkert har det jättebra men.. ibland börjar jag fundera kring hur människan tar sig rätten att bestämma över djur.
 
Det är för jävligt, rent ut sagt. Och en stor del av varför jag inte söker mig tillbaka till ridsporten i arbetssyfte..
Många arbetsgivare-elitryttare kan ge ett seriöst och hästvärnande yttre intryck, men bakom många stall-och ridhusdörrar pågår det tyvärr vardaglig misshandel i flera former som tyvärr har blivit normaliserat på många håll.
Det är hemskt, och jag kan själv erkänna att jag flera gånger (främst i yngre dagar) helt enkelt varit för chockad eller haft för lågt självförtroende för att våga säga emot. Och istället mår man sämre och sämre psykiskt för var dag som går.
Saker som att dra åt nosgrimman så att man får stå med hela kroppstyngden för att få in knäppet i hålet, rida och hoppa med graman "för att", hissa upp betten så högt att hästen alltid står med halvöppen mun, stå med långpisk bakom hinder och smälla till hästen så pass hårt att det blir upphöjningar i huden "för att den är lat eller omotiverad", slita och skrika på hästar där det alltid är hos ryttaren/tränaren som felet ligger, osv, är självklarheter hos många.
Jag har även blivit tillsagt ett fåtal gånger att rida hästar på visst sätt (starka bett, hårda nosgrimmor, inspänningstyglar, sporrar, spö, osv.) bara för att ägaren/tränaren på arbetsplatsen anser att detta är korrekt, även när hästen uppenbart går lika bra med det ridsätt/utrustning jag själv anser räcka.
Det är ett rent och skärt jävla maktspel och pengahysteri.

Nu är det självklart inte så här hos alla, men hos allt för många, och det är oerhört tragiskt..
 
Tyvärr verkar detta beteende läras ut redan på en del ridskolor. "Banka på ordentligt" "Rappa till så den går fram" och framförallt "Den är bara dum" är uttryck jag hör stup i kvarten när jag är på ridskolan. Så vad lär sig de som går på denna ridskola tro?
 
Hästen med blodet i näsan fick en blödning under pågående ritt, antagligen inget som ryttaren ser men jag trodde ju att domaren skulle avbryta ritten om något sånt hände.
Hästen blev veterinär-undersökt efteråt och det var något blodkärl som spruckit i lungan eller vad det var, och det var ingen fara med hästen.
Men det ser ju förjävligt ut och jag tycker det är konstigt att ryttaren inte blev stoppad på banan, det kunde ju ha varit något allvarligt!
 
Jag fick länk till ett ledsamt blogginlägg från en stor tävling i Danmark som var nu, JBK Festival. Utrustningen såg inte helt trevlig ut. En häst började störtblöda näsblod och blev inte avbruten. Jag bara undrar hur ridningen ser ut hemma om den ser ut såhär officiellt.

En karl hade gagbett, kandarbett, martingal och något som liknar graman på framhoppningen. Lite mycket utrustning? Sitta och hoppa när man ska hålla reda på tre tyglar kan inte vara helt enkelt? Är hästen redo om allt det behövs för att kunna rida den?

En del bettskivor hade taggar på insidan. Vilken funktion har det?

Jag kan inte så mycket om hoppning, men jag tyckte inte det såg trevligt ut alls. Dessutom förekom rollkür och småtrick som kan liknas vid barrering"light". Vad säger reglerna om sånt här?

Länk till inlägget: http://starstonestenfalk.wordpress....k-ages-anything-goes-in-the-equestrian-sport/

Det är tragiskt..och sen börjar man ta till grejer som inverkansridning, stilhoppning i tron om att komma runt problemet när det gäller ojust hästhantering..Det är inte alltid de yngre ryttarna som är de värsta utan det finns vuxna som är ännu värre.

I mina ögon bör man börja högre upp i stället för längst ner och ffa att tävlingsledning reagerar betydligt mer mot regelbrott och kollar utrustning. Jag tycker att det är tävlingsledning/anordnare som är skyldiga att se till att kraven uppföljs och inte att övriga deltagare ska spring runt och leka poliser.
Överanvändning av spö eller våld, eller felaktig utrustning borde innebära direkt avstängning så att det i sin tur ger en direkt konsekvens så kanske ryttare börjar tänka på hur man uppför sig.
Att läsa igenom och kunna samt följa TR är ett minimumkrav som talar om vad som gäller inför och under tävling.
Träna på gott uppförande ska inte ske på tävlingsplatsen utan det ska redan finnas och bryter man mot regler som finns måste det finnas en konsekvens som enl min uppfattning ridsporten är otroligt dålig på att uppfölja då jag följer med på andra sporters tävlingar där regelbrott direkt innebär en konsekvens om uteslutning fr aktuell tävlingsdag eller ännu längre avstängning beroende på vad som inträffat.
Ärligt, jag har inte varit på en enda tävlingsplats där det inte förekommer överdriven spöanvändning, ryck och slit (på samtliga nivåer).
 
Senast ändrad:
Borde man inte kunna börja både högst upp och längst ner ja överallt? Hästar ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande. Borde inte det gälla allt från tävling på högsta nivå till ridskolor och lektionsverksamhet?

Här omkring har vi åtminstone en domare som ofta är överdomare på lokala hopptävlingar som är benhårt emot spöanvändande, tyvärr kan denne inte vara överallt eller se allt. På ridskolorna däremot kan man se både det ena och andra :crazy:
 
Jag vill poängtera att jag inte bara klankar på hoppning i sig, utan just att det är ridning på elitnivå. Jag tycker inte att man ska behöva ta till såna här metoder på den nivån. Ryttarna borde vara duktigare än sina hjälpmedel, oavsett inriktning. Hästarna borde utbildas så att de är redo att befinna sig på framhoppning utan 10 skarpa hjälpmedel.

Jag tycker det är synd när sporten går ifrån bra ridning och vettigt hästtänk, till att handla om hjälpmedel, som blir hårdare och hårdare. Jag tyckte det var sorgligt. Ännu värre att de inte skäms för att visa upp sig såhär offentligt. Då ser det verkligen inte snyggare ut därhemma.
 
Ännu värre att de inte skäms för att visa upp sig såhär offentligt. Då ser det verkligen inte snyggare ut därhemma.

Och anvisningar som finns i TR börjar redan hemma vad gäller friska hästar, träningsmetoder etc. Det som händer hemma är svårt att kontrollera..men det som händer på tävlingsplatser går att påverka därför jag anser att det kanske är dags att tuffa till sig och faktiskt reagera när något inte står rätt till..Och det som händer där kan ge ett sken av vad som försegår på hemmaplan..
Om ryttare inte blir tillsagda eller får en konsekvens av regelbrott fortsätter de ju sin tro om att deras metod är rätt/fungerar tyvärr. Och reagerar man så lite/ser mellan fingrarna även på småsaker i vissas uppfattning..hur ska då ett regelverk kunna tas seriöst någonsin av någon?
Dessutom kan det uppkomma situationer när en ryttare som sitter ovanpå inte ens märker att hästen är ofräsch, tex näsblod - men för sjutton reagera den som ser det..tex domare tycker jag är lämpligt och avblås ritten/uppmana ryttaren att gå till veterinär omedelbart. Den tävlingsledning som bara ser på är värst i mina ögon då de enl mig har skyldighet att följa tr helt inte bara vad gäller själva tävlingsmomentet i sig.


Jag tycker det är skamligt och svärtar ner sporten pga det förekommer så mycket hyckleri just för att man förespråkar så mycket men när man inte följer det tycks det inte tillkomma mycket konsekvenser av det.
 
Senast ändrad:
Nej det är märkligt också att det är så viktigt på amatörnivå, men tydligen inte riktigt samma på högre nivåer. Kan inte tänka mig att lilla Anna på sin ponny får använda såna skarpa hjälpmedel. Då blir det lite konstigt tänk, typ lilla Anna rider inte tillräckligt bra för att få använda skarpa hjälpmedel, däremot måste lilla Anna rida så bra så hon kan rida utan dessa hjälpmedel. Borde inte ryttare på elitnivå kunna rida såpass bra så de kan rida utan dessa hjälpmedel. Javisst, fattar väl också att det handlar om hästar med olika lynne, men lydnad är väl lydnad ändå och man får anta att dessa hästar har rutin på tävlingsplats för att nå upp till den här nivån.

Sen förstår jag som sagt inte ens vitsen med vissa saker. Att ha taggar på insidan bettskivorna, är det för att hästen ska svänga snabbare? Varför inte bara sätta på en fullcheek då, som åtminstone inte gör ont.
 
Det är det jag inte ser heller..man förutsätter att ponnyryttare på låg nivå ska vara de värsta och bara de som orsakar hästarna skada genom okunskap..men öppna ögonen gott folk det förekommer på alla nivåer oavsett barn eller vuxen ryttare.

Själv undrar jag, finns det inga "oberoende" som åker runt och kontrollerar på tävlingsplatser att regelverk efterlevs? Om inte kanske det är ett sätt också..För i min uppfattning felar mycket där också att vissa tävlingsplatser tycks skapa sina egna spelregler trots att vi har ett regelverk att följa och det blir då återigen extremt fel - antingen har man ett eller så inte men allt kan inte vara inbördes beundran över vad som ska vara giltigt/korrekt eller inte utan det måste vara klargjort innan..En anledning till att jag tror mycket sånt här slinker igenom tyvärr för att för många har olika uppfattningar.
 
Jag kan tänka mig att folk är lite rädda också. Är det ett stort namn kanske man inte vågar stå upp.

det var ju rabalder när det var några stora westerntävlingar i Sverige för ett par år sen också där uppvärmningarna filmades och det var verkligen inte trevligt. Men också då dokumenteras det istället för att stoppas. Kanske väntar alla på att "någon annan" ska stoppa det. Det funkade ju förvisso med han dansken som åkte dit med sin dressyrridning nu. Han blev förvisso avstängd för att han blev polisanmäld för djurplågeri, han blev inte avstängd innan dess.
 
Ja och då är det enligt mig fortfarande i första hand tävlingsledningen det är fel på som inte fixar att säga ifrån.

Sånt ska stoppas och anmälas, den ryttare som beter sig så ska förlora rätten att tävla och i värsta fall även rätten att hålla på med djuren om det är så illa..

Dessutom har man ju på den nivån kanske i vissa fall det som inkomstkälla..finns ingen annanstans där det är accepterat att inte följa de regelverk eller lagkrav som finns. Gäller både ryttare och arrangör.
 
Senast ändrad:
Och brister i att undersöka vad som pågår på tävlingsplatser verkar också vara uppenbart. Andra utifrån ska inte behöva bevaka, filma etc utan det ska finnas folk från de som arrangerar som kontrollerar (tänker på hur det kan se ut på framridningar tex)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp