Trögt att sälja häst nu?

miumiu

Trådstartare
Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga, eller äldre hästar säljs betydligt billigare än när jag köpte min egen 2021. Då var det huggsexa om fölen och dom flesta var tingade redan i magen kändes det som. "Min" uppfödare hade flera intressenter på min häst. Nu har han en helbror som är till salu och intresset har varit svalt. Några tingade honom men ändrade sig sedan i sista minuten.

Men ven priserna på ordinära ridhästar som kanske presterat i lätt klass känns som att dom har droppat en del i pris? Och små ponnys, en normal trevlig B-ponny utan direkta tävlingsmeriter låg kanske på 70-80 000kr då när jag kollade sist, nu känns det som att likvärdiga ponnys säljs för nästan hälften av det priset.
 
Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga, eller äldre hästar säljs betydligt billigare än när jag köpte min egen 2021. Då var det huggsexa om fölen och dom flesta var tingade redan i magen kändes det som. "Min" uppfödare hade flera intressenter på min häst. Nu har han en helbror som är till salu och intresset har varit svalt. Några tingade honom men ändrade sig sedan i sista minuten.

Men ven priserna på ordinära ridhästar som kanske presterat i lätt klass känns som att dom har droppat en del i pris? Och små ponnys, en normal trevlig B-ponny utan direkta tävlingsmeriter låg kanske på 70-80 000kr då när jag kollade sist, nu känns det som att likvärdiga ponnys säljs för nästan hälften av det priset.
Samma upplevelse som du. Fler behöver sälja och fler avvaktar när det kommer till att köpa för att se vart lågkonjunkturen brakar. Inte bara inom häst utan inom många kategorier har folk börjat hålla i pengarna.

Tycker jag läser väldigt ofta nu om företaget som går i konkurs och butiker som klappar igen, så låter klokt i att vänta med köp just nu. Även nyheter om att många många fler än tidigare har skulder nu som gått till kronofogden (minns jag inte helt fel så är det nu var tjugonde som är över 18 år har skuld hos kronofogden).
 
Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga, eller äldre hästar säljs betydligt billigare än när jag köpte min egen 2021. Då var det huggsexa om fölen och dom flesta var tingade redan i magen kändes det som. "Min" uppfödare hade flera intressenter på min häst. Nu har han en helbror som är till salu och intresset har varit svalt. Några tingade honom men ändrade sig sedan i sista minuten.

Men ven priserna på ordinära ridhästar som kanske presterat i lätt klass känns som att dom har droppat en del i pris? Och små ponnys, en normal trevlig B-ponny utan direkta tävlingsmeriter låg kanske på 70-80 000kr då när jag kollade sist, nu känns det som att likvärdiga ponnys säljs för nästan hälften av det priset.
Jag tror det stämmer! Har försökt sälja ett sto för avel/sällskap i ett år. Extremt svagt intresse. Behöver verkligen bli av med den men jag vill ju inte avliva eller skänka bort den heller…

En bekant som håller på med uppfödning har flera ett- och tvååringar kvar som inte blir sålda trots att det är jättefina hästar.
 
Ja iaf yngre hästar vad jag märkt.
Kompis med en uppfödare som har flera till salu.
Även följt en unghäst sen i somras som jag gillar men har inte råd. Till salu än o hon har sänkt 5000:- på priset.

Men de är så frukansvärt dyrt att leva nu. De höjjde väl matpriset igen, de flesta stall har höjjt hyrorna rejält..
Lånen är väldigt dyra.. mm
 
Hade inte stallet varit fullt så hade jag gärna köpt ett par nu, så himla många fina hästar ute till väldigt bra priser! Men sen är det ju det där med alla omkostnader (både hästrelaterade och de vanliga) som skjutit i höjden, så jag förstår att folk drar sig för att köpa nu.
 
Ja det är svårt att sälja! Jag två 1-åringar till salu sedan i höstas, och hör inte ens av "bildsamlare" eller sådana som bara vill prata.

Det är välstammade hästar i rasen, och den ena har excellent exteriör, den andra helt OK men mer ordinär. De har normalpris för rasen, och det är inte dyra hästar.

Ja, ja, jag får väl kastrera och utbilda, och bygga upp ett litet lager, tills folk vill köpa häst igen...

Men, jag oroar mig för att många ska skippa att betäcka i år. Eftersom det är en ras inom bevarandeavel, så är det viktigt för rasen att det kommer fram hästar varje år, så att avelsbasen inte snävas in ännu mer.

Både hingstlinjer och stostammar försvinner varje år. Det blir färre och färre hästar på totalen.
 
Efterdyningarna av att alla skaffade djur under pandemin och att det blev lågkonjunktur.
Samtidigt tycker jag fortfarande det verkar som om ridskolorna skriker efter både ponnyer och hästar.

Jag har en åring och föl på väg = en till salu
Sist jag avlade var under lågkonjunkturen 2009-2010 då gick en att sälja den andra fick gå kvar och bli inriden.
Så jag ska sluta ta föl det blir bara lågkonjunktur när jag gör det :banghead:
 
Efterdyningarna av att alla skaffade djur under pandemin och att det blev lågkonjunktur.
Samtidigt tycker jag fortfarande det verkar som om ridskolorna skriker efter både ponnyer och hästar.

Jag har en åring och föl på väg = en till salu
Sist jag avlade var under lågkonjunkturen 2009-2010 då gick en att sälja den andra fick gå kvar och bli inriden.
Så jag ska sluta ta föl det blir bara lågkonjunktur när jag gör det :banghead:
Kan du möjligen säga till ordentligt i förväg nästa gång så kan vi andra skippa att betäcka det året kanske?
 
Efterdyningarna av att alla skaffade djur under pandemin och att det blev lågkonjunktur.
Samtidigt tycker jag fortfarande det verkar som om ridskolorna skriker efter både ponnyer och hästar.

Jag har en åring och föl på väg = en till salu
Sist jag avlade var under lågkonjunkturen 2009-2010 då gick en att sälja den andra fick gå kvar och bli inriden.
Så jag ska sluta ta föl det blir bara lågkonjunktur när jag gör det :banghead:
Exakt samma båt här, 2008 hade vi flyttat in på gården jag tre föl och tänkte att nu börjar min uppfödning/hästverksamhet. Hahaha…

Kommit igång fint igen nu, och tänkte att nu lyfter det, men lik förbaskat står jag här med fina unghästar som jag varken får sålt eller har tid att rida in. Men de är mysiga att titta på i alla fall.
 
Jag instämmer med er övriga.
Jag har lagt ut min unghäst till ett superpris, drygt hälften av vad många vill ha för motsvarade.

Visst, lite intressant har det varit, men man tvekar, funderar, och återkommer med att man vill ha en läromästare istället. :crazy:

Så förutom pengarna, så är folk nog lite snåla med vad det kostar att ha en unghäst. Den är ju inte färdig och i full gång på flera år.

Trögt.
 
Jag (43 år) funderar på om marknaden inte riktigt matchar behoven. Men det här är bara en personlig reflektion. Jag ska troligen köpa en unghäst snart igen, om ca två år, och är ute efter en stor ponny/mindre häst med stabilt psyke och väl hanterad för sin ålder. Jag kan tänka mig mellan 50.000-90.0000 för en 2-åring. Intressanta raser är connemara eller samma ras som jag har nu; welsh cob. Trygga och vänliga små hästar som är lätta att rida in. En hästtyp som klarar att man rider in dem själv, som klarar av att följa trafikerade vägar när det regnar ute, eller som potentiellt klarar ett älgmöte utan att man ligger i backen. Många uppfödare å andra sidan siktar på att sälja lyhörda och energiska kvalitetshästar, med mycket bra prestationsstam, som kan platsa i eliten. Det verkar ju fortfarande vara så att hästar som importeras från Irland säljs som smör, samtidigt som många svenska SWB-uppfödare väntar på bättre tider.
 
Jag försökte sälja en swb (unghäst, för ung för att vara inriden) och kunde tänka mig under 50, till och med 30. Inga svar. Försökte sälja hans mamma, under 10. Inga svar. Försökte skänka bort mamman, inga svar. Låna ut henne, inga svar.
Så nu är de inte på marknaden längre och skulle det verkligen köra ihop sig så kommer jag att ta bort de istället.
 
Svårt att sälja som privat person. Finns ett försäljningsstall här i trakterna som säljer "billigare" hästar. Dom säljer hästarna på några dagar, verkar gå åt som smör. Som privat personer är det helt annat :bag:
 
Håller med. Jag och min man har sålt av många hästar när vi förstod åt vilket håll det gick. Har ett par utlånade och har bara ett fåtal hemma. Vi tjänar bra och ändå tycker jag att det går orimligt mycket pengar på hästarna. Vi är måna om att hålla hög kvalitet för hästarna hemma så de får sin tandvård, veterinärvård, analyserat hösilage mm. Det går an på några få hästar men att bara köra tandvård på 10 hästar samtidigt är idag för oss helt otänkbart. 2500 för vanlig koll x 10. Nej tack.
Jag är så glad att vi inte står med saluhästar i dagsläget. Jag har fler vänner som står med många hästar osålda.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité...
2
Svar
24
· Visningar
3 885
Senast: palle
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 717
Senast: fridshem
·
Ekonomi & Juridik Vet inte var jag ska lägga tråden så det fick bli här. Bakgrund: Syrran bad mig om hjälp med att rida till hennes ponny som blivit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
22 993
Hästmänniskan Vi är i hästköpartagen och som vanligt är det svårt. Förut vimlade det av intressanta objekt och nu, när det väl är dags att börja...
2
Svar
27
· Visningar
3 772
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp