Bukefalos 28 år!

Ska det vara så svårt att standardisera klädstorlekarna?!

Åh vad jag känner igen mig själv i detta! Sedan jag var 14 år gammal har jag haft D/E-kupa, vägt mellan 53-57 kg och är 163 cm lång. Inte så värst smal när man ser mig i verkligheten, men jag tror ingen skulle definiera mig som tjock heller. Tyvärr har jag en kropp där ben och överarmar inte är den vackrare delen eftersom fettet tycker om att bo där.

Kläder har för mig alltid varit något av en mardröm och ska provas i en evighet innan jag kan köpa något. Eftersom jag är kort, lite smått storbystad och timglasformad med något sned rygg, har det alltid varit svårt för mig att hitta kläder som passar min kroppsform. Jag hatar att modet förutsätter att man är lång och trådsmal med pytteliten byst. Antingen får bysten inte plats eller så liknar resten ett tält. Och alla har alltid sagt till mig att jag ska vara glad över min stora byst, yeah right....

Jag tycker att mellan svenska märken är klädstorlekarna snarlika, diffar kanske ibland med en storlek hit och dit. Spanska klädmärken däremot. Aj aj aj, de är alltid små i storlekarna, vilket gör att normalbyggda personer lätt kan dra XL utan några konstigheter. Blir alltid så ledsen varje gång jag åker till Spanien och får prova kläder i storlek M/L/XL och får för mig att hon i kassan måste tycka att jag är jättetjock. Usch, man borde sluta tuta i folk att om man har över S i kläder så är man tjock....

Som någon annan har sagt att det handlar nog oftare om modeller än specifika storlekar. Lära känna sin kroppstyp är viktigt och veta vilka färger man klär bra i - även fast det är lättare sagt än gjort. Har för mig att någon personal shopper har sagt i en intervju att man i regel har tre olika storlekar totalt sett i en garderob, och jag tycker nog att det kan stämma rätt så väl.
 
Mycket handlar ju om modell. Väljer man vissa modeller går det bra med S, för modellen är rymlig. Medan om man väljer en mer normal modell, kanske man behöver gå upp till M eller L. Och inte alls kommer i en tajt modell. Ett par byxor är ju mer än en värmare för underdelen, menar jag.

Och givetvis samma i tröjor. Med en rymlig modell i S kan jag hade som jag anser OK. Fast den kanske egentligen var menad att sitta löst och ledigt, men blir tajt på mig. Inget fel i det, alla bär kläder som de vill. Men om jag då tror att jag har S i tröjor kommer jag ju bli förtvivlad när jag provar en normal modell och inte ens kommer i en S.
 
Jag har genomgående stl S på tröjor, s eller m på byxor (rund rumpa och lite lår) men tröjor provar jag aldrig, kan se om de kommer passa eller ej och hur de kommer se ut. Har sytt en del förr, vet inte om det spelar in. Byxor vill jag prova däremot.
 
@Dressyrtjejen_97 jag vill ha bildbevis på skorna! :up: Jag har själv 35-38 i skostorlek, men jag tänker att 37 är min riktiga storlek, medan 35 och 36 går men inte är rätt för mina fötter. 38 i löpskorna enligt anvisnin. Att ett enda par i storlek 40 hade passat mina fötter kan jag bara inte tro på, om det inte handlar om någon mysko storlek från ett annat land.
 
Jag tackade herren ovan när jeans med hög midja blev mode och därmed mer lättillgängligt.

Och jag svor ramsor längre än bibelns förord, hopplöst att hitta jeans med hög midja som inte gör min rumpa två meter hög :p

Det handlar mer om modell än storlek skulle jag vilja säga. Som flera redan sagt, man får köpa den typ av kläder som faktiskt passar.
Och olika länder har olika standard, och dessutom olika system att ange storlek. Det är klart det blir konstigt när man försöker översätta storlekarna anpassade efter ett visst lands kroppstyp till ett annat. Klassiskt exempel är till exempel BHar från Asien, ofta mindre kupa jämfört med amerikanska storlekar trots att de kallas samma sak.
 
Detta var faktiskt upp i P1s program Plånboken nyligen. Det finns en EU-standard med många företag struntar helt enkelt i den, ett program värt att lyssna på!
 
Jag tror också mer modell än storlek. Har i stort sett rakt igenom 42 på både över- och underkropp, men har svårt för tröjor som ska sitta tight då jag är väldigt bredaxlad - jag sitter som i ett skruvstäd i vissa kläder av dammodell, då de är för smala över axlarna.
 
Jag tycker oftast det är jättelätt med storlekar, jag bara tar 34 eller 36, XS eller S i det mesta. Någon enstaka gång har jag hittat någon modell på klädesplagg som bara inte passat min kroppsform som då såg konstigt ut, men jag har nog rätt bra kroppsuppfattning för jag brukar bara gå in och ta grejer som passar perfekt direkt när jag provar :) Ibland ids jag inte ens prova.

Men jag kanske ser ut som de som kläderna tillverkas efter att passa, vad vet jag? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp