Bukefalos 28 år!

Ska det vara så svårt att standardisera klädstorlekarna?!

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Att handla kläder kan i alla fall för mig vara lite sådär halvtrist ibland. Många kläder har ju så konstiga storlekar och passform! :arghh:
Nu handlar jag visserligen inte "lyxmärken" (som Topshop, Mango och div. Designers som RL, Filippa K etc.) så det kanske är lite mer skillnad därför, men ändå. I alla fall jag blir sällan mer nöjd över min kropp efter en shoppingrunda. Bara för att ta mig själv som exempel:

Längd: 162 cm.
Vikt: Runt 55 kg.
Mått: 91-66-88 cm.
BH: 65F/70E.
"Borde ha" i kläder: S.
-II- Jeans: 26/30".
-II- Skor: 37.

När verkligheten kommer och knackar på:
Kläder:134 cl - XXL
Jeans: 25-32/30".
Skor: 33-44.

Standardiserat och bra, ja! :banghead:
Hur svårt ska det egentligen vara?! Jag menar, måttabellerna har de ju uppenbarligen lyckats standardisera, men varför inte lyckas med själva kläderna också?! :grin:
Och visst, man kan ju också välja att inte bry sig oavsett om det står 134 cl eller 46 i tröjan man just tänkte köpa, men helt ärligt, hur kul är sånt egentligen liksom?

Någon mer än jag som har samma problem?
 
Att handla kläder kan i alla fall för mig vara lite sådär halvtrist ibland. Många kläder har ju så konstiga storlekar och passform! :arghh:
Nu handlar jag visserligen inte "lyxmärken" (som Topshop, Mango och div. Designers som RL, Filippa K etc.) så det kanske är lite mer skillnad därför, men ändå. I alla fall jag blir sällan mer nöjd över min kropp efter en shoppingrunda. Bara för att ta mig själv som exempel:

Längd: 162 cm.
Vikt: Runt 55 kg.
Mått: 91-66-88 cm.
BH: 65F/70E.
"Borde ha" i kläder: S.
-II- Jeans: 26/30".
-II- Skor: 37.

När verkligheten kommer och knackar på:
Kläder:134 cl - XXL
Jeans: 25-32/30".
Skor: 33-44.

Standardiserat och bra, ja! :banghead:
Hur svårt ska det egentligen vara?! Jag menar, måttabellerna har de ju uppenbarligen lyckats standardisera, men varför inte lyckas med själva kläderna också?! :grin:
Och visst, man kan ju också välja att inte bry sig oavsett om det står 134 cl eller 46 i tröjan man just tänkte köpa, men helt ärligt, hur kul är sånt egentligen liksom?

Någon mer än jag som har samma problem?

Nej det har jag inte, mer än i något undantagsfall när jag måste gå upp eller ner någon storlek. Däremot finns det många kläder som har dålig passform, men det beror inte på storleken utan att de inte sitter bra på min kroppstyp. Många kläder får också tråkig passform ju längre ifrån storleken som plagget har designats för man är, eftersom man inte ritar upp plagget i alla storlekar utan skalar upp och ner för de större och mindre storlekarna.

Sedan skulle jag inte kalla Mango eller Topshop för lyxmärken, men det är vid den prisklassen som det känns som att det börjar bli åtminstone lite kvalitet på plaggen och någon ordentlig passform. Handlar man mer budget så får man räkna med att man får leta lite mer efter något som sitter ordentligt. Då brukar jag kanske kunna köpa en av tio plagg jag provar, om ens det, även om storleken är rätt.
 
Håller helt med! Blir så sur - postorder är ju nästan omöjligt! :mad:
Fick hem ett paket i fredags. tre par byxor alla i samma storlek och "tillverkare"
Ett par får jag inte ens i benet halvvägs för att de är så små, ett par som sitter som en hösäck o bara glider ner o ingen form alls och sista paret är hyfsat ok men inte helt...
Så det var frakten och returen helt åt helvete för jag behöll inga.
 
Därför att två personer kan ha samma storlek men se helt olika ut och det är ju bra om det finns kläder till alla. En person som har stl 38 kan ha breda lår och smal midja medans en annan som har samma stl har smala lår och ingen midja. Kläder måste provas, så enkelt är det. Inte ens cl storlekarna kan man utgå helt ifrån till barn och då är de flesta barn bra mycket mer lika i kroppen än vad vi vuxna är men även bland barn finns det variation.
 
Håller helt med! Blir så sur - postorder är ju nästan omöjligt! :mad:
Fick hem ett paket i fredags. tre par byxor alla i samma storlek och "tillverkare"
Ett par får jag inte ens i benet halvvägs för att de är så små, ett par som sitter som en hösäck o bara glider ner o ingen form alls och sista paret är hyfsat ok men inte helt...
Så det var frakten och returen helt åt helvete för jag behöll inga.

Om du skickar tillbaka allt så brukar företaget stå för returfrakten. Då behöver du bara stå för frakten till dig.
 
Tyvärr inte i detta fallet. Allt beror ju på företaget. Vissa har ju fri frakt och retur. Vissa inet alls o allt därimellan

Jag har aldrig varit med om att de tar ut returfrakt om man skickar tillbaka allt? Det är skillnad om man behåller något, då får man självklart stå för returfrakten på det man inte behåller. Vissa företag betalar till och med tillbaka frakten till dig eftersom de menar att köpet helt går tillbaka även om de inte har fri frakt och fri retur.
 
Jag har aldrig varit med om att de tar ut returfrakt om man skickar tillbaka allt? Det är skillnad om man behåller något, då får man självklart stå för returfrakten på det man inte behåller. Vissa företag betalar till och med tillbaka frakten till dig eftersom de menar att köpet helt går tillbaka även om de inte har fri frakt och fri retur.

Står inget om det nånstans. Kan givetvis maila o fråga.
 
Jag har aldrig varit med om att de tar ut returfrakt om man skickar tillbaka allt? Det är skillnad om man behåller något, då får man självklart stå för returfrakten på det man inte behåller. Vissa företag betalar till och med tillbaka frakten till dig eftersom de menar att köpet helt går tillbaka även om de inte har fri frakt och fri retur.

Jag har för mig att jag har läst att fler företag väljer att gå ifrån det eftersom det blev en för stor kostnad för dem.
 
Att handla kläder kan i alla fall för mig vara lite sådär halvtrist ibland. Många kläder har ju så konstiga storlekar och passform! :arghh:
Nu handlar jag visserligen inte "lyxmärken" (som Topshop, Mango och div. Designers som RL, Filippa K etc.) så det kanske är lite mer skillnad därför, men ändå. I alla fall jag blir sällan mer nöjd över min kropp efter en shoppingrunda. Bara för att ta mig själv som exempel:

Längd: 162 cm.
Vikt: Runt 55 kg.
Mått: 91-66-88 cm.
BH: 65F/70E.
"Borde ha" i kläder: S.
-II- Jeans: 26/30".
-II- Skor: 37.

När verkligheten kommer och knackar på:
Kläder:134 cl - XXL
Jeans: 25-32/30".
Skor: 33-44.

Standardiserat och bra, ja! :banghead:
Hur svårt ska det egentligen vara?! Jag menar, måttabellerna har de ju uppenbarligen lyckats standardisera, men varför inte lyckas med själva kläderna också?! :grin:
Och visst, man kan ju också välja att inte bry sig oavsett om det står 134 cl eller 46 i tröjan man just tänkte köpa, men helt ärligt, hur kul är sånt egentligen liksom?

Någon mer än jag som har samma problem?

Inte lika stora problem, men visst får jag gå upp eller ner en storlek ibland. Jag är 175 cm, 70 kg. Har nästan 40 på tröjor, klänningar etc, ibland 38 och ibland 42. Men oftast 40. På kjolar har jag vanligtvis också 40, ibland 42, och på byxor oftare 42 än 40. Och i stort sett alltid M om det är "såna" storlekar.
Skor har jag 41, ibland 42. Tror jag har två par i 40.

Jag förstår ärligt talat inte hur du kan ha SÅ stor skillnad på kläder? Det måste ju handla om antingen felmärkta storlekar, eller helt fel modeller för din kroppsform?
134 är liksom mindre än minsta lilla tjejen i stallet (som är typ 10), och XXL är större än min kraftiga mamma. Och 44 i skor har min storfotade bror, 33 är flera storlekar mindre än min pyttelilla moster. Så det låter ju verkligen helt galet om du har SÅ stort spann på storlekar...?
Då tror jag mer att det handlar om kanske kläder som du vill ska sitta på ett annat sätt än de ska, eller kläder som är helt "fel" för dig. Jag har t.ex. rejäla vader, halvtjocka lår, stor röv och smal midja. Det är svårt att hitta byxor som passar mig, jag skulle ofta behöva gå upp en storlek för vaderna och röven, men då blir det för stort för låren och på tok för stort för midjan istället. Därför använder jag sällan vanliga byxor.

Men det är ett helvete att köpa kläder utan att prova, det gör jag bara från HM för där vet jag att M 99 gånger av 100 sitter bra på mig :D
 
Jag har aldrig varit med om att de tar ut returfrakt om man skickar tillbaka allt? Det är skillnad om man behåller något, då får man självklart stå för returfrakten på det man inte behåller. Vissa företag betalar till och med tillbaka frakten till dig eftersom de menar att köpet helt går tillbaka även om de inte har fri frakt och fri retur.
Jo det har jag varit med om.
 
Inte lika stora problem, men visst får jag gå upp eller ner en storlek ibland. Jag är 175 cm, 70 kg. Har nästan 40 på tröjor, klänningar etc, ibland 38 och ibland 42. Men oftast 40. På kjolar har jag vanligtvis också 40, ibland 42, och på byxor oftare 42 än 40. Och i stort sett alltid M om det är "såna" storlekar.
Skor har jag 41, ibland 42. Tror jag har två par i 40.

Jag förstår ärligt talat inte hur du kan ha SÅ stor skillnad på kläder? Det måste ju handla om antingen felmärkta storlekar, eller helt fel modeller för din kroppsform?
134 är liksom mindre än minsta lilla tjejen i stallet (som är typ 10), och XXL är större än min kraftiga mamma. Och 44 i skor har min storfotade bror, 33 är flera storlekar mindre än min pyttelilla moster. Så det låter ju verkligen helt galet om du har SÅ stort spann på storlekar...?
Då tror jag mer att det handlar om kanske kläder som du vill ska sitta på ett annat sätt än de ska, eller kläder som är helt "fel" för dig. Jag har t.ex. rejäla vader, halvtjocka lår, stor röv och smal midja. Det är svårt att hitta byxor som passar mig, jag skulle ofta behöva gå upp en storlek för vaderna och röven, men då blir det för stort för låren och på tok för stort för midjan istället. Därför använder jag sällan vanliga byxor.

Men det är ett helvete att köpa kläder utan att prova, det gör jag bara från HM för där vet jag att M 99 gånger av 100 sitter bra på mig :D
Jag förstår att det kan bli stor skillnad även om det lät mkt i TS fall... Vissa butiker har ministorlekar så tex min kompis som normalt har storlek 36 fick köpa storlek XL i en sådan. Men- såna butiker är undantagsfall tycker jag även om de finns. Jag har aldrig sett att de vanliga stora kedjorna har så stor skillnad.
På kedjorna tycker jag det snarare handlar om modell vilket gör att kroppstyp är avgörande. Byxor tycker jag dock är betydligt svårare att köpa än överdelar.
 
Att det varierar upp emot två strl är ju inget konstigt, det har mer att göra med hur man vill att ett specifikt plagg ska sitta. Mer än så låter dock lite konstigt. Jag har faktiskt jättesvårt att tro att du kommer i 134cl för det är för litet i längd för min 12-åring som väger 31kg (ok, jag hör inte riktigt hemma på ungdom... ;) ). Möjligtvis om man tar en tröja som ska vara oversize och använder den som top men absolut inte annars.

Kan faktiskt inte heller fatta hur det kan skilja 11 storlekar på skor? Jag har 34 i skor och har aldrig kunnat ha en 36'a. 33 i Converse funkar bra för de är stora i strl, 35 har funkat om de varit små i storlekarna men det är sällan.
 
Jag själv har inte några direkta problem, min mor har det däremot! Hon kan ha XS i många kläder men anser att hon behöver L i en hel del kläder.

Vad det egentligen handlar om i hennes fall? Att kläderna där hon måste ha L egentligen inte passar henne alls. När hon kollar på kläder som är i rätt modell för hennes kroppsform, då har hon alltid XS-S på överdelar och S-M på nederdelar, ibland större när det handlar om jackor, men då är det för att hon vill kunna ha tjocka tröjor under dem.

Själv kollar jag bara på kläder som jag tror att passar min kroppsform och har inga problem att hitta rätt storlek. Brukar ta med mig den storlek jag tror att passar och en som är mindre eller en som är större, lite beroende på vad det handlar om för typ av plagg. Alltid något av det som passar, sedan kanske jag inte tycker att det är snyggt, men det är ju en helt annan sak ;)
 
Inte för att vara på något sätt elak eller utpekande, men väldigt många av dina inlägg gällande kläder TS handlar om storlekar. Kan du ha samma bekymmer som Red_Chilis mamma?

Jag själv drar alltid i stort sett samma storlek i nästan alla kläder, oavsett märke. 39-40 i skor, även om jag hade velat hade jag aldrig fått i min fot i en 37:a. Mitt yngre jag hade nog gärna klämt ner foten i en mindre "bara för att". Samma med kläder. Jag KAN ha XS, men numera gillar jag inte den passformen och köper S-M. Jag vet hur jag vill att kläderna ska sitta, funkar det inte med min storlek köper jag inte plagget eftersom ärmar, längd osv inte brukar stämma då.
 
Jag provar oftast inte ens andra storlekar än xs/34. Möjligen provar jag s/36 om min vanliga storlek är slut och jag är väääldigt sugen på just det plagget. Så nej, jag tycker inte att storlekarna varierar så mycket. Däremot handlar det ju om passform och där är det inte alls säkert att det funkar oavsett storlek.
 
Tror det handlar om modeller snarare än storlek. Och personligen tycker jag det låter förjäkligt om alla storlekar skulle "standardiseras" efter en kroppstyp - då skulle ju alla vi som inte har just DEN kroppstypen vara ganska rökta ;)

Jag har 37 i skor. Kan ha 36 ibland. 38 är oftast för stor. Skulle ALDRIG kunna ha 44 i skor. Jag kan vare sig ha 35or eller de flesta 38or/inga 39or. Har väl typ 38/40 i klädstorlek. 42 är ALLTID abnormt för stort, 36 för litet. Visst kan kläder vara stretchiga men oftast ser det ju inte särskilt snyggt ut att klämma sig i något som är för litet ...

Känns som att du mest drog till med siffror? Siffror från Lindex och HM
Strl 134 - Bröstvidd - Midjevidd - Stussvidd
Lindex - 63cm - 58cm - 68cm
H&M - 67cm - 59,5cm - 72cm

Strl XXL - Bröstvidd - Midjevidd - Stussvidd
Lindex (52/54) - 122/128cm - 106cm/112cm - 127/132cm
H&M (52/54) - 122/128cm - 106cm/112cm - 127cm/132cm

Storlek XXL är med andra ord uppemot dubbelt så stor som strl 134. Visst varierar storlekarna lite efter hur de sitter ("midja" kan ju vara på olika ställen på olika personer ...) men jag har svårt att tro att en person kan ha välsittande kläder i storlek 134-XXL.

Värt att notera är ju dock att t ex italiensk 36a inte är samma storlek som svensk 36a. Kolla t ex här.
 
Appropå skor så varierar det inte bara mkt för TS utan jag har skor från 36-41 hemma - alla sitter "vettigt"
Har i normala fall 39 = den storleken utav en sko jag gillar som jag provar först. Långt ifrån den storleken jämt.
 
Jag fattar inte riktigt problemet. Vill man att kläderna ska sitta snyggt så provar man först , allt annat är en chansning!
Jag har med tiden lärt mig att läsa av klädesplagg och kan i huvudet skapa en bild av hur plagget kommer sitta på min kropp. Man kan ju inte räkna med att det sitter som på modellen på bilden ;)
Nu är modet ofta ganska oversize och vill man att kläderna ska sitta tight kan jag tänka mig att man blir besviken om man tar sin normala storlek. Mycket beror ju på hur passformen är tänkt från början liksom.
 
Det handlar väl, som de flesta andra påpekar, att lära känna sin figur och vilka modeller på kläder man faktiskt kan ha.

Jag tackade herren ovan när jeans med hög midja blev mode och därmed mer lättillgängligt. Jag, som har en bakdel bred som en ladugårdsdörr, men smal midja och nättare överkropp, kan inte ha några andra jeans på mig. Det spelar ingen roll vad det är för prisklass eller märke, i jeans med normal midja inbillade jag mig att jag hade storlek 32, då det var den storleken som krävdes för att mina lår skulle få plats. Men de gled ju alltid ner eller glappade i ryggen.
I modeller med hög midja har jag däremot nästan alltid storlek 29, och de sitter som en smäck.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp