Ska han tas bort?

Sv: Ska han tas bort?

r
Jösses vilket utlägg ;)
Jag tror inte en endaste veterinär på så kort tid kunnat avgöra att hunden har en obotlig sjukdom eller att det inte finns något att göra.

Tycker det mer verkar som ägarna åkt till veterinären för avlivning och fått en snabb diagnos, som jag faktiskt tror är påhittad av pappan.
Så jag tror inte hunden var sjuk på något sätt.

Men nu är hunden död, så är onödigt att spekulera mm.

Och jag är nog den siste som skulle behålla ett djur för man ska rädda den för allt i världen. Men här anser jag att man hade kunnat låta hunden fått leva.

Grana, du är inne på helt rätt spår, både om pappan o sjukdom... Nej, så snabbt kan det inte utrönas om ev sjukdomar.

Det handlar nog om att TS familj inte var kapabla till att ha hund. Förstod helt enkelt inte vad hunden sa till dom. Hade hunden blivit omplacerad och kommit till någon med hundvana som vet hur man gör i olika situationer, kan läsa av hunden etc etc, kunde det ha blivit hur bra som helst!

Jag är övertygad om att många gånger där hunden beter sig "konstigt och onormalt" är den fullkomligt helt sund och reagerar som en hund ska på sitt hundsätt. Det förstår inte människan som sen ska krångla till det och leta efter alla möjliga och tänkbara förklaringar till detta ständigt frågande varför?

Nu förstår naurligtvis jag oxå TS att du är jättelessen, det är man när ens hund inte finns mer. Hoppas bara att ni inte skaffar er en ny hund.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ställer mig genast frågan - varför beter han såg såhär och hur är er relation eg?
Det finns massvis med hundar som biter pga dåliga hundägare. Nu vill jag inte att du tar detta som kritik, jag är bara rak och ärlig. Är det ngt som jag tkr är ganska oetiskt så är det tanken på att man får ta livet av djur pga beteenden som människan själv skapat. Samtidigt som jag förstår att det är svårt att omplacera en sådan hund, ffa innan man vet vad beteendet beror på.

Jag ställer mig genast frågan - varför beter han såg såhär och hur är er relation eg?
Det finns massvis med hundar som biter pga dåliga hundägare. Nu vill jag inte att du tar detta som kritik, jag är bara rak och ärlig. Är det ngt som jag tkr är ganska oetiskt så är det tanken på att man får ta livet av djur pga beteenden som människan själv skapat. Samtidigt som jag förstår att det är svårt att omplacera en sådan hund, ffa innan man vet vad beteendet beror på.

Delvis kl

Jag tror jag går in och försvarar TS lite. TS verkar vara rätt ung och h*n startade nog den här tråden för att h*n var ledsen och rädd och för att det blivit så fel med hunden... Jag tror vid närmare eftertanke att vi som är kritiska borde ta det med TS föräldrar istället för med TS. Men dom är ju som många säkert kommer att reagera på, inte här...(jag har oxå märkt det)

Jösses vilket utlägg ;)
Jag tror inte en endaste veterinär på så kort tid kunnat avgöra att hunden har en obotlig sjukdom eller att det inte finns något att göra.

Tycker det mer verkar som ägarna åkt till veterinären för avlivning och fått en snabb diagnos, som jag faktiskt tror är påhittad av pappan.
Så jag tror inte hunden var sjuk på något sätt.

Men nu är hunden död, så är onödigt att spekulera mm.

Och jag är nog den siste som skulle behålla ett djur för man ska rädda den för allt i världen. Men här anser jag att man hade kunnat låta hunden fått leva.
I dag, se eftermiddag ropar mamma på mig och frågar om jag kan ta nåt i mun på vår hund. Och jag är den som har mest pli på honom och den som han liksom har "gillat" mest eller så. Och jag brukar klara av såna situationer. Så jag gårdit och så fort jag närmar mig 50cm och han visar tänderna och morrar nåt förjävligt. Jag tryckte till honom som jag fått lära mig av våran tränare och då morrar han ännu värre. Jag känner verkligen hans energi, och då blir jag ju både arg, rädd och mer..jag-måste-få-bort-det-han-har-i-mun. Typ. Och då när jag försöker så slängar han sig upp och hugger mig i handen. DÅ blir jag ju ASrädd. Mamma med. Så kommer pappa och ser min blodiga hand, och sen hunden. Och sen blir jag ju ännu mer moteverad att ta ut saken ur mun på han. Så jag försöker igen. Och samma sak hände, men då han jag undan innan han bet till mig.

Efter det ringde pappa till alla möjliga, vår tränare, uppfödaren, veterinären och en vän till oss.
Alla tyckte att vi ska ta bort honom. Uppfödaren sa att eventuellt kan man få gå hos en psykolog och se om det blir bättre, men hon trodde att det var typ 20% chans. Och grejen är den, att jag är jätterädd för han nu, och jag litar inte på honom ett färn.
En hund som gått på valpkurs och som familjen har tränat mycket med borde verkligen inte bete sig på det viset..

första biten här, familjen är inte helt ute och cyklar, båda föräldrarna har haft hund..
Hunden är en golden retriever hanne på 1,5 år.
Det är vår familjs första hund. Men både mamma och pappa har haft hund innan honom.

Enligt tränaren och uppfödaren ska vi ringa till veterinär och få honom kollad. Men jag vet inte om jag någonsin kommer våga lita på honom även om det är nåt fel på han, eller att han har ont i magen typ. För när jag ser honom, då ser jag en arg hund som är ute efter att bita och hugga mig. Vilket inte är kul.

Han har som sagt precis kommit hem från sjukhuset för att han har haft en mag-och tarmsjukdom - igen!

OBS OBS OBS röd text, indikerar på att hunden vart till vet fler än en gång för mag&tarmbesvär! gissar på att du faktiskt totalt missat det..

Och han har betett sig så tidigare, men inte så hotfullt eller så..
Hunden har betett sig så tidigare och som det låter så har dom en tränare som har lärt dem att hantera sådana situationer (första inlägget)
med erfarenhet av hund och tränares hjälp, bör man kunna få bukt med beteendet om det bara är hunden som "försökt" ta ledarskapet i hemmet..

Tack för alla svar. När jag kom hem från skolan i går ( 11 september) var han redan död och begraven.
Men innan så undersöktes han och det VAR fel på honom. Jag vet inte exakt vad, eftersom jag inte var med när han undersöktes.

Han var alltid med mig. Vi var ute på fantstiska promenader i skogen. O så nån gång då och då högg han till och sen återgick till det normala.
typist beteende vid smärta.. flera andra erfarna i denna tråden har bekröftat det..

Ja, men vår hund var inte gammal. Han var ung, men sjuk.

Pratat med pappa och han sa att det var något i huvudet på honom. Veterinären kunde inte svara på om det var något bakterie i magen eller så. Men min första tanke var därefter att han kanske hade en tumör eller nåt i hjärnan.

Grejn är ju oxå den att eftersom både mamma och jag var rädda för honom och tilliten för honom försvann efter det. Visst, pappa kanske ljög för mig. Men isf är jag glad att han gjorde det. Jag vill inte leva med nåt jag är rädd för.

Jag summerar allt och tror definitivt inte att hunden bet pga dålig träning..
jag har redan sagt vad jag tror och det verkar ju stämma.. eller?

nej det vet jag : )
men jag menar bara att det är större risk att hunden
biter om den mår dåligt

jag kanske skulle skrivit, en hund som bits mår oftast dåligt
men det är klart har hunden inte en fast ledare kan den ju också
bli väldit osäker och må dåligt på det sättet med. Men om hunden är utsatt för smärta är det väl större risk att den bits.

Jag har själv ganska så nyss hjälpt en familj som haft problem med sin hund. Med bla att när den blev tillsagd, så bet den.
Jag träffade hunden och såg att detta kan bli en skittrevlig hund.
Jag hade den här en vecka och när jag visade vad jag ville mm, så fungerade han perfekt.
Sen åkte jag hem till familjen och berättade vad jag gjort och hur jag tycker hunden fungerar. Och nu säger de själva att de har fått en ny hund.
När det blir fel så säger dom att det inte är hundens fel, för är de själva som gör att det blir tokigt när de "ramlar" in i det gamla.
Fick ett sms för bara en vecka sen, där det stod att vi är så glada över vår hund mm.
Kan säga att hade de omplacerat honom, hade jag tagit honom direkt. För det är en riktigt trevlig hund.
Men att familjen inte visste hur de skulle hantera honom.
Och då har ändå denna familjen haft hund förut och matte har även tävlat i ettan och gått flera kurser med en anna hund de haft.

Så med detta vill jag säga att bara för man haft hund, gått kurser så kanske man inte kan hund.
Finns de som haft hund i 20 år och inte vet ett dugg om hundar och det finns de som haft hund i 1år och är otroligt duktiga.
Så år och att man haft hund tidigare, säger inte mig så mycket.

Senast ändrad:

jag har redan sagt vad jag tror och det verkar ju stämma.. eller?

Nä, jag tycker inte alls din teori måste stämma.

Finns tränare som är kassa (överlag är det inte många tränare som kan problemhundar, de kan den vanliga träningen. Men när det blir problem, går de bet) och TS har fortfarande inte sagt vad det var för fel i huvudet på hunden. För det är vad pappan sa att felet satt. Han sa inget om magen på avlivningsdagen, men det kanske du har missat?

Sen måste jag lägga till. Att en sån komentar som uppfödaren gav som råd, det får mig att bara skaka på huvudet.
Hon/han skulle självklart hjälpt TS och hennes föräldrar. Än säga att hunden kan bli bra med 20% chans hos en psykolog.
Ja vad ska man säga :crazy::mad:

Jag har själv ganska så nyss hjälpt en familj som haft problem med sin hund. Med bla att när den blev tillsagd, så bet den.
Jag träffade hunden och såg att detta kan bli en skittrevlig hund.
Jag hade den här en vecka och när jag visade vad jag ville mm, så fungerade han perfekt.
Sen åkte jag hem till familjen och berättade vad jag gjort och hur jag tycker hunden fungerar. Och nu säger de själva att de har fått en ny hund.
När det blir fel så säger dom att det inte är hundens fel, för är de själva som gör att det blir tokigt när de "ramlar" in i det gamla.
Fick ett sms för bara en vecka sen, där det stod att vi är så glada över vår hund mm.
Kan säga att hade de omplacerat honom, hade jag tagit honom direkt. För det är en riktigt trevlig hund.
Men att familjen inte visste hur de skulle hantera honom.
Och då har ändå denna familjen haft hund förut och matte har även tävlat i ettan och gått flera kurser med en anna hund de haft.

Så med detta vill jag säga att bara för man haft hund, gått kurser så kanske man inte kan hund.
Finns de som haft hund i 20 år och inte vet ett dugg om hundar och det finns de som haft hund i 1år och är otroligt duktiga.
Så år och att man haft hund tidigare, säger inte mig så mycket.

:bow: :bow: :bow:

Så är det! Grana har rätt i varje ord om sägs.

Det är därför man kan bli frustrerad när folk verkligen inte förstår och sen får hunden skulden för att den är "onormal" eller "reagerar konstigt". :eek:

Sen ses uttalanden som "aldrig att jag skulle tillåta min hund att morra åt mig, då skulle jag..." och så olika helt åt skogen förslag på hur hunden ska tillrättavisas. :eek:

Den som aldrig skulle tillåta sin hund att morra har aldrig umgåtts med en rottweiler:p

Hej Nypet, inte vet jag om det här kan vara någon tröst men vill ändå delge Dig informationen (hoppas Du läser engelska annars bra träning då artikeln jag hänvisar till är på engelska).

Att det förekommer aggressivitet hos normalt vänliga, fredliga raser främst golden retriever och cocker spaniel är väl känt för den som sysslat länge med hundar, detta är också internationellt känt och viss forskning förekommer, hänvisar bl a till nedanstående undersökning i Nederländerna som jag i hastigheten hittat, finns mer om man letar på google.

Vanligt är det inte men mycket skrämmande och farliga är de fåtal individer som drabbats, man letar efter en genetisk defekt. Jag har under mina drygt 30 års verksamhet råkat ut för och varit tvungen att avliva 2 golden och kanske 3-4 cockrar. De attackerar sin egen familj ofta även oprovocerade och biter hårt.

Title: Genetics of aggressive behaviour in Golden Retriever dogs
Author: Berg, L. van den
Year: 2006
Publisher: Utrecht University

Enligt min erfarenhet, de få fall jag upplevt, debuterar problemet vanligtvis i 1½ års ålder, minns ej kön exakt men vill nog minnas att det huvudsakligen rört sig om hanar. Vanligtvis blir dessa hundar ej obducerade pga kostnadsskäl.

Jag kan hålla med om att vi kanske inte fått all info men en hund som är 1½ år som varit inlagd upprepade gånger för problem med mag/tarmpaketet, och som dessutom uppvisat det typiska fläckvisa aggressiva beteendet som komemr när en hund har ont..

men det säger ju dig inte ett smack antar jag.. du tror att det absolut inte var eller har varit något fel på hundens mag/tarmpaket och att smärta absolut inte kan göra att hunden kan få aggressiva utbrott..

Jag har även hört om det som Marna skriver om.. men det är väl bara bluff och båg det också enligt dig :)

du skulle ha varit mer envis på att hämta hunden redan när du skrev första inlägget, skrivit med stora bokstäver att du hämtar hunden ögonabums och "räddar" den..

men nu får vi inte veta och jag har sagt allt jag kan med hänvisning till det som skrivits i tråden och baserat det på det som nyset skrivit om, inte en massa andra fall..

Eftersom du är så jävla otrevlig, så slutar jag diskutera med dig.

Jag frågade faktiskt vart ts bodde, men fick inget svar. Jag frågade också vilken tränare hon haft, fick inget svar där heller.

Och det som Marna skriver om vet jag precis vad det är. Men är helt övertygad om att ts hund inte hade det.
Det visar sig på andra sätt, dvs oprovocerade attacker mm.

Jag skriker inte när jag skriver, dvs med stora bokstäver. Jag utgår från att de som skriver här kan läsa ändå.

Mitt sista inlägg till dig i denna tråden.

Jag vet att du har rätt i väldigt många fall och jag brukar läsa en hel del om vad du och fler andra erfarna hundmänniskor skriver här på forumet, men att du kanske just i detta fall väldigt gärna vill att det ska vara som du säger, även fast nyset bekräftar att vet. sagt att hunden inte var frisk..
i tre olika inlägg berättar TS om att hunden dels varit inlagd för magen, hunden undersöktes före avlivning och var konstaterat inte frisk, och hon hävdar sen en tredje gång att hunden var sjuk..

men den var frisk enligt dig? veterinären hade fel? nypet hade fel? tränaren hade lärt ut fel? uppfödaren hade fel? familjen var bara dumma som inte kunde fostra en hund? det är det du säger.. och jag håller inte med.. :(
Alla inblandade kan inte ha så fel, och du som inte ens sett hunden på bild säger att du har rätt? :confused:

jag är inte elak mot dig, jag tycker bara att du är väldigt orättvis mot nypet och bara kör över henne, hennes familj och alla som hjälpt dem med ledarskap, träning och vård av hunden..

och om du tycker att jag attackerat dig och varit otrevligt så är jag kanske sådan att jag svarar med samma ton som jag bli tilltalad i utan att tänka efter speciellt mycket.. och efter några inlägg där jag diskuterar enbart denna hund blir tillrättavisad med att en massa andra hundar minsann blivit "friska" igen så tappar jag tålamodet lite.. det kan vemsomhelst som försöker prata med någon som bara diskuterar en massa ovidkommande göra..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 221
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 613
Senast: fixi
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 087
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 924
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden