Ska jag bli orolig nu? Inskickad leverfläck.

MissFideli

Trådstartare
För drygt 2 v sen, plockades ett födelsemärke bort på min rygg. Det hade börjat klia och kliat ett tag. Till och från. Inget sår eller så.

Idag plingade det till i Alltid Öppet-appen och jag har blivit kallad till min läkare 6/4. Står som akut/jourbesök av nån anledning.

Kan det vara nått annat än allvar när jag blir kallad tillbaka? Stygnen ska tas den 24/3, så det är inte det. Det har jag tid för hos sköterska.
 
Senast ändrad av en moderator:
För drygt 2 v sen, plockades ett födelsemärke bort på min rygg. Det hade börjat klia och kliat ett tag. Till och från. Inget sår eller så.

Idag plingade det till i Alltid Öppet-appen och jag har blivit kallad till min läkare 4/6. Står som akut/jourbesök av nån anledning.

Kan det vara nått annat än allvar när jag blir kallad tillbaka? Stygnen ska tas den 24/3, så det är inte det. Det har jag tid för hos sköterska.
Personligen skulle jag inte bli så orolig. Min erfarenhet är att du skulle fått tid snabbare vid problem att oroa sig för.
 
Hade hon velat ta det på telefon, är jag rätt säker på att hon ringt.
Eller helt onödigt att ringa för en efterkontroll. Har ju ingen aning om varför det inte blev samtal.

Vid elakartade förändringar så är min erfarenhet att det går betydligt fortare än att vänta med åtgärder i flera månader.
 
Skrev fel. 6/4 har jag tid.
När jag tog bort en leverfläck så visade det att jag hade cellförändringar, så fick åka tillbaka på en andra koll då de tog bort lite mer och skickade på biopsi. Andra kollen visade dock att det inte var någon fara! Det här är över 10 år sen och har inte haft några besvär sen dess, inga nya leverfläckar som ser skumma ut, inga förändringar där jag tog bort leverfläcken heller.

Jag skulle sitta lugnt i båten; hellre vara lugn och glad några dagar för mycket än att vara stressad och orolig några dagar för mycket. 😊
 
När jag tog bort en leverfläck så visade det att jag hade cellförändringar, så fick åka tillbaka på en andra koll då de tog bort lite mer och skickade på biopsi. Andra kollen visade dock att det inte var någon fara! Det här är över 10 år sen och har inte haft några besvär sen dess, inga nya leverfläckar som ser skumma ut, inga förändringar där jag tog bort leverfläcken heller.

Jag skulle sitta lugnt i båten; hellre vara lugn och glad några dagar för mycket än att vara stressad och orolig några dagar för mycket. 😊

Pratade med min syster nyss, hennes sambos bror hade varit med om just det. Man tog bort en större bit runt om där fläcken suttit. Förhoppningsvis är det bara nått sånt. Just nu känns det som jag fått en dödsdom 😅
 
Pratade med min syster nyss, hennes sambos bror hade varit med om just det. Man tog bort en större bit runt om där fläcken suttit. Förhoppningsvis är det bara nått sånt. Just nu känns det som jag fått en dödsdom 😅

Min mor + mormor har gjort samma. Det togs bort extra mkt runt om och sedan har de gått på återkontroller för säkerhets skull regelbundet. Det är nog 10-15 år sedan för min mor och det har aldrig varit nåt återfall.
 
De jag känner som fått komma tillbaka har haft cellförändringar i leverfläcken som gör att de vill ta bort lite extra runt om för säkerhets skull.

Hade det visat nåt allvarligare hade du förmodligen blivit kallad direkt.

Tur du upptäckte det i tid, även om prognosen vid hudcancer förbättras avsevärt på senare år kan man ju gärna slippa… 😉

Däremot hade jag nog ringt in, om inte annat för att slippa oroa mig!
 
Pratade med min syster nyss, hennes sambos bror hade varit med om just det. Man tog bort en större bit runt om där fläcken suttit. Förhoppningsvis är det bara nått sånt. Just nu känns det som jag fått en dödsdom 😅
Precis detta tänkte jag kommentera, så har min far fått göra med flera stycken. Vet inte exakt vad analyssvaret har varit, men förfarandet har varit likadant: tagit bort märke, skickat på analys, blivit kallad för att bli lite mer karvad i som säkerhetsåtgärd.
 
För mig var det en typ av hudcancer som (vanligen) inte ger metastaser nån annanstans i kroppen och labbresultatet visade att man inte hade fått med allt så det togs en bit till och lite större område runtomkring. Denna gång var man inte heller säker från labbet på att allt var borta så en tredje omgång behövdes. Detta för att det inte bara skulle komma upp igen på samma ställe. Helt odramatiskt och bara vanliga ingrepp med lokalbedövning och min man fick också vara med inne i rummet varje gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp