Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig?

Casteloro

Trådstartare
I perioder har jag väldigt svårt att somna på kvällarna, oavsett hur lite eller mycket jag sovit. Den senaste två veckorna har varit en sådan period, om jag inte har något inplanerat dagen efter en sådan dag kliver jag upp klockan 09.00. Somnar ändå inte före 03.00 hur gärna jag än vill (sover inte under dagen, aktiverar mig och till och med arbetar). Eftersom jag har en förvärvad hjärnskada så blir sömnbristen allt mer påtaglig för mig. Jag tänker inte rationellt och alla mina kognitiva förmågor slås ut.

Förra veckan kom ett möte på jobbet i vägen för detta (som var lagt på morgonen) - så jag meddelade att jag inte skulle fixa det. Alltså en natt när jag somnade närmare 04.00 på morgonen och skulle upp klockan 07.00, och det funkar inte på mig. Min chef blev givetvis besviken över detta, för hen tycker inte att det är en giltig orsak till att vara hemma från jobbet på. Som svar gav jag bara att jag förstod att hen var besviken och att det inte skulle upprepas (detta var via sms), eftersom jag inte vill dra något som liknar en bortförklaring och dessutom inte på sms.

Ska jag bara låta det vara nu? Skulle jag ha sagt att jag hade feber? Om det hade varit en "normal" arbetsdag så hade jag kunnat få en och en halv timmes mer sömn, plus att jag då hade arbetat - därför tyckte jag att jag kunde avstå mötet.

Jag vet att alla är olika och klarar av olika mycket, men dessa problem har jag konstaterat på papper. Så jag undslipper gärna moralkakor om hur ni klarar si eller så lite sömn etc. Jag vill bara ha en syn utifrån av någon annan.
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Om jag hade haft sådan sömnbrist att det påverkat mig fysiskt och gjort mig oförmögen att arbeta så hade jag sjukanmält mig. Behöver du uppge orsak för chefen egentligen?

Beroende på relation till chefen så hade jag nog tagit upp liknande problem ifall det handlar om just eventuella timmar som ligger utanför det normala schemat. Förklara vad som inte fungerar och tillsammans försöka hitta en lösning.
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Men varför pratar du inte med chefen och förklarar hur det är? Att du pga hjärnskada är mycket känsligare för sömnbrist än "gemene man" och att du har intyg. Det är ju som det är liksom.

Jag tycker inte heller "jag har sovit dåligt och jag är trött" är en giltig frånvaroorsak generellt sett, så jag hade nog också blivit lite fundersam som chef om det var det enda jag fick höra.
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Jo, men det var just det jag tänkte höra med någon annan utomstående, om jag ska prata med chefen om det eller inte. Kände ganska direkt efter att jag skickat tråden att jag får sjukanmäla mig en sådan gång. Och generellt är inte sömnen något problem för mig, vilket också får mig att fundera om det ens är idé att ta upp det här. Oftast är det ju ett undantag, och då känns det som att jag hellre gör en sjukanmälan nästa gång. Min relation till chefen är på en bra nivå, vet att chefen varit konflikträdd tidigare (jag har inte jobbat där så länge, och bara någon enstaka helg i månaden), och jag är väl till viss del det också men en sådan här sak kan jag ta upp. Det jag är "rädd" för den här gången är att chefen klargjorde att denne blev besviken, men ändå inte gjorde en sådan stor grej av det. Att jag då i efterhand ska komma med en massa förklaringar känns... overkill?!
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Jag hade nog pratat med chefen och förklarat situationen.
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Jag hade kontaktat sjukvården. Behöver du kanske sömntabletter? Eller ett intyg till chefen.
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Jag har sömntabletter, men de biter inte på dig, inte ens om jag tar två stycken. Haft dem i väldigt många år nu i perioder, kanske har min kropp blivit så van det verksamma ämnet att det varken gör till eller från. Möjligtvis funkar de på så sätt att jag sover bättre, när jag väl sover, men just för insomningen är det saksamma. Jo, jag behöver kontakta sjukvården och ha ett medicinsamtal och jag har gjort det, så får vi väl se vad läkaren säger då. Äter imovane vid behov, vet inte om det finns någon annan ren insomningstablett som kan funka bättre på mig när jag nu inte verkar känna av dem!?
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Stilnoct har jag haft tidigare, det enda som funkade på mig :)
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Jag får prata med min läkare och se vad denne säger. Tidigare trodde jag att Stilnoct och Imovane var i princip samma, men har förstått att de inte är det. För övrigt har jag bestämt att jag ska prata med min chef om det här, bara så att chefen inte trodde att jag stannade hemma bara för att jag ville sova längre av ren lathet.
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Gör det :) Jag har provat Imovane också, men Stilnoct har som sagt varit det enda som fungerat på mig, så någon skillnad är det. Till en början räckte det med en, sedan var jag tvungen att ta 2 st för att somna, men det där märker man ju :)
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Jag hade nog velat prata med chefen om jag vore du. Men känns det dumt behöver du ju inte?

En konflikt behöver det ju inte bli, berätta "bara" hur det ligger till på den nivån du vill dela med dig av och sen är det inget mer med det. Det lär ju inte bli något bråk, din chef kan ju inte göra något åt saken.

Om inte annat slipper du ju känna dig osäker nästa gång det händer :)
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Bra beslut, det kan ju hända fler gånger o då är det bra om chefen känner till det o inte behöver fundera.

Vad gäller sömntabletter så finns det olika. Imovane o Stilnoct är snarlika men inte samma, ibland behöver man variera för att de inte skall förlora effekt, fö så finns båda i två olika styrkor så att man tar en eller två tabletter säger inte så mycket.
Båda är beroendeframkallande. Det finns andra preparat som kan hjälpa som Lergigan, Atarax o Theralen.
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Bra att prata med chefen. Om det räcker med att du sover någon timme extra och kommer till jobbet någon timme senare är det säkert bättre både för dig och din arbetsgivare, jämfört med om du sjukanmäler dig.

Det kan också hjälpa din chef att planera, och kanske i första hand lägga möten som du ska vara med på senare på dagen. Iallafall de möten där du är en viktig deltagare.

Lycka till!
 
Sv: Ska jag komma med en förklaring till arbetsg. hur negativt sömnbrist påverkar mig

Jag tycker också att du ska prata med din chef!
Som chef blir jag själv väldigt glad då mina anställda berättar när det finns giltiga anledningar till att man missar något. På det viset kan man ha förståelse och hitta lösningar. Som någon sa blir det även lättare med planering då man är medveten.:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp