Ska man byta hjälm...?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Idka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 636
I

Idka

... om man åkt av en gång?

Jag har en rätt ny Jackson ridhjälm som kom till nytta idag när jag åkte av min häst. Det blev ingen stor smäll men ändå en duns i backen med huvudet före.

Måste jag köpa ny nu? Eller var det bara så med äldre hjälmar? :confused:

Sv: Ska man byta hjälm...?

Det där är svårt att veta. Det KAN ha blivit en inre spricka i hjälmen och då går den lättare sönder vid nästa smäll i backen. Men min hjälm har hållit efter sis¨där 20-30 avfallningar så jag skulle inte oroa mej för bara ett fall.
Men fick hjälmen en rejäl smäll kan man byta ut den för säkerhets skull, den är ju inte "godkänd" längre efter att man ramlat av och slagit i hjälmen.

de flesta hjälmarna idag tål ungefär 1-2 avsittningar innan det är dags att byta ut den. Undantag finns självklart, men jag skulle nog inte byta ut den. Känns rätt onödigt enligt mig. En sak som kan vara bra är dock att på insidan av hjälmen markera vart du slog i(om du vet det) och slår du i på samma ställe igen är det dags att byta. Ett litet tips jag fick för ett tag sen.

Men vill man ta det säkra före det osäkra är det väl bäst att byta ut hjälmen.

du kan kolla om den är söbder genom att krama hjälmen mellan händerna och ger den då med sig mer än vanligt så e den sönder eller om du ser att den bucklar konstigt eller så annars e de nog ingen större fara vet folk som åkta av många gånger med en gammal hjälm som inte gått sönder

Jag skulle nog inte chansa, utan köpa en ny direkt!

Speciellt om hjälmen är några år gammal... Materialet åldras och försvagas även om det inte tar emot stötar, så det rekommenderas att man byter efter ca 4 år även om man inte fallit av.

Om vi bortser från vad en ny hjälm kostar, hur värderar du ditt huvud?

Så kanske man ska resonera ja. Men jag tänkte att dagens hjälmar kanske är stöttåligare än förut, min är knappt ett år gammal.

Ska tillägga att jag inte slog huvudet i nåt hårt, utan i rätt mjuk skogsmark.

Varför chansa egentligen? Men jag skulle antagligen gjort så jag med :angel:

Ok. Hjälmen har alltså slagit i backen i rätt mjuk skogsmark. Och den är mjuk mot en hård hjälm som kanske gjorde ett avtryck. Vill du nästa gång chansa på att om hjälmen faktiskt spricker, så håller din skalle för att göra samma avtryck?

Jag tror egentligen ingen här vill garantera att du tar rätt beslut i att behålla hjälmen, där får du själv som sagt var värdera de ingredienser som finns. Hjälm - plånbok - skalle och liv. Sätt prislappen.

Hihi, med tanke på åldern på min hjälm är det väl rätt uppenbart vad jag skulle gjort :D men jag tycker det är onödigt att byta ut hjälmen för VARJE gång man trillar av. Det skulle bli vääldigt dyrt innan man är en riktig ryttare :angel:
Har man smällt i skalln hårt/i något hårt är det lite riskabelt att chansa, har man smällt i något mjukt som sanden på ridbanan eller liknande tycker jag hjälmen ska vara så pass tålig att den klarar sej utan någon skada. Och med tanke på hur många smällar min tålt utan minsta tecken på spricka kör iaf JAG vidare på min 25-30 avtrillningarshjälm. Fast jag BORDE bytt för länge sen, något annat ska jag inte påtå :crazy:

Jag har ramlat av hur många gånger som helst med min hjälm.. Haft den i väldans massa år :o
Dags att köpa ny!

Varför inte slänga iväg ett mail till Jacson?
Det är så många olika bud från de olika tillverkarna samt återförsäljarna.
Sedan kan man ju alltid ge sig ut på en lång analytisk tur om hur fallet gick till. Var det hjälmen som tog emot första stöten när du gick i backen eller landade någon annan del av kroppen först. Det är sådant som tillverkarna tar med i sina beräkningar när de skriver rekomendationer. "Byta ut hjälmen"- rekomendationen som numera är generell vill jag minnas är baserad på om huvudet tar första stöten.
Ett annat tips är att kolla med konsumentverket finns ju tips om det mesta där.

Personligen hade jag inte bytat ut min egen hjälm.

Apo

Jag byter alltid hjälm då jag far av och slår i huvudet.
I början av april red jag min häst och han gick omkull i galoppen på ett fält för det var halt pga regn, jag flög av och landade med huvudet på en stor sten. Fick kraftig hjärnskakning och 3 veckors sjukhusvistelse. Ny hjälm blir det garanterat, den gamla (1 år gammal) är nu slängd och innan dess söndertrasad med flit så ingen använder den.

Inte riktad till dig domino utan till alla...

Jag har hört att om man bara tappar hjälmen i golvet så ska man tänka på att köpa ny? Stämmer det?

Njaaa... Min har som sagt hållit i många år (och huvudet likaså) och den har åkt i asfalten och smällts i vid avsittningar osv men mitt huvud är helt än.
Slår man i den hårt kan man försöka känna om det blivit nån spricka, men bättre än så sa hjälmarna vara. Tänk vilken skillnad det är om en halvskenande häst brallar av dej så du slår huvudet i sargen mot att tappa hjälmen i golvet, i kraften på stöten. Och den SKA hålla för ett kratigt slag annars är våra huvuden i allvarlig riskzon :p

Kanske lite onördigt, ett par avfallningar till så kanske det tåls att tänkas på. Blir kanske lite väl dyrt om man ska byta hjälm efter varje avfallning, om man nu inte slår i huvudet HÅRT.

Främsta anledningen att man bör byta ut en hjälm när man slagit i hårt är väl att det stötdämpande materialet i hjälmen trycks ihop och nästa gång funkar det inte riktigt lika bra. Jag är skitdålig på det här, har först nu kastat hjälmen jag köpte -95 som varit med om otaliga rejäla vurpor, men den var ju sååå skön...men började känna och klämma på den och den var helt mjuk i skalet och stoppningen ihoptryckt :crazy: nu ligger den på soptippen.... Åkte av med min relativt nya GPA hjälm med huvudet före i ett hinder, var yr 3 timmar efteråt.... men aldrig att jag slänger den än :angel:
Har hört att man ska byta hjälm vart 3:e år oavsett om man åkt av eller ej...

Jag bytte hjälm då jag ramlade av min häst i våras och fick kraftig hjärnskakning. När man kände och kämde hårt på den gamla var det inget som lät eller knastra men jag bytte den iaf..

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
795
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 278
Senast: Nota
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 202
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka