Bukefalos 28 år!

Ska man ta detta mail på allvar?

dressyrtjejen

Trådstartare
Fick detta mail idag:

"This is email from Windows Live Hotmail® and we are sending to all account user for safety. Due to the anonymous registration of our account which is causing congestion to our service, so we are shutting down some account and your account was among those to be deleted,so the purpose of this email is for you to verify that you are the owner of this account and you are still using it by filling the information below after clicking on the reply button:


User Name:

Password:

Date Of Birth:

Country Or Territory:

After following the instructions in the sheet, your account will not be interrupted and will continue as normal. Thanks for your attention to this request. We apologize for any inconveniences.

Account owner that refuse to update his/her account after 48 hours of receiving this warning will lose his or her account permanently.

Sincerely,
The Windows Live Hotmail Team"

Är det något lurt med detta tro och ett sätt att få fram ens löseord för att använda till gud vet vad?

Man börjar ju bli väl misstänksam efter alla konstigheter som sker på nätet!
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Bara att radera. Ingen seriöst företag ber dej lämna ut ditt lösenord utan de som har skickat det vill få ditt lösenord så att de kan beställa eller på annat sätt lura folk på pengar. En variant av nigeriabrev.
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Herregud! Tror dom att man går på vad för något som helst?
Lämna ut password t.e.x.??:eek:

Nä, det är bara att strunta i.
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Uppenbarligen gör ju folk det, annars hade ju inte TS ens kommit på tanken att fråga.

TinyWiny:
Inte Nigeriabrev, det är Phishing.
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Vad säger ni om detta mail då? Facebooks grundare måste ju för tusan kunna se hur aktiv en person är utan att man måste skicka runt massa kedjebrev... Nej jag är inte helt dum i huvudet som går runt och tror på det här, men jag slänger ut den för säkerhets skull i alla fall :p

Hej
Facebook har Nyligen Blivit Mycket överfullt, det har många medlemmar klagat över Att Facebook Håller på Att bli Mycket långsa. Uppgifter Visar Att orsaken är att det finns för manga icke-aktiva Facebook medlemmar och å Andra Sidan Också Många nya Facebook-medlemmar.

Vi kommer Att Skicka det här Meddelandet runt för Att se om medlemmarna är aktiva eller inte. Om Du är aktiv Skicka detta till Minst 15 Andra användare. Använda kopiera + klistra in för Att skicka vidare och visa att du Fortfarande är aktiv. * De som inte Skickar meddelandet Inom 2 veckor kommer Att tas bort utan tvekan för Att skapa mer Utrymme*

Skicka detta meddelande till alla dina vänner och visa mig Att du Fortfarande är aktiv annars kommer du att raderas.

Grundare av Facebook,
Mark Zuckerb
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Fake fake fake.

FAAAAAKE!


Nu rent allmänt och inte riktat till någon speciell person:
Vad är det med folk?
Det har tjatats i flera, flera år om mail liknande dessa och varje gång har det varit FAKE. Varför skulle det vara mindre fake bara för att man skrivit om det och skickat det två år senare igen?
Hotmailadresserna kan inte ta slut. Hotmail använder sig av ett program som deletar ett hotmailkonto som inte blivit använt på t. ex 6 månader och därefter är det namnet fritt att välja för någon annan. Det ska till en jävligt stor insats för att få alla hotmailadresser att ta slut skulle jag vilja påstå.

Jag kan nästan lova att det finns ett liknande system på facebook också, och om det nu skulle bli problem så tror jag inte att Mark skulle: 1. Skriva sitt mail på svenska. 2. Låta FB's medlemmar skicka ut det till varandra. Det lär ju hamna ett systemmeddelande på starsidan eller liknande, IFALL det nu behövs.
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Mjo, det är precis så jag tänker också. Det med hotmailen visste jag ju redan. :) Men när man kanske inte är så kunnig i sånt här och inte heller läst alla dessa trådar som talar om att det är fake så tror jag de flesta blir ställda och undrande - till och med jag behövde ju tänka till en bra stund och då anser jag ändå att jag har grundläggande kunskaper i ämnet
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Ja, men många av dessa ärenden har ju tagits upp i åtminstone Aftonbladet också. I vissa fall i lokala dagstidningar också.
Jag har svårt att tro att man missar nånting som har pågått i så många år, i olika former. Varje ärende har dessutom alltid följts av: Lämna ALDRIG ut ditt användar namn och lösenord.

Vill ägaren av sidan eller administratören gå in i ditt konto så tror jag faktiskt han klarar av det utan att skicka ett mail först. Sen kan det ju diskuteras om admin faktiskt får göra det utan medgivande, men det är en annan sak.
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Jo men uppenbarligen finns det ett gäng förvirrade stackare som har missat detta.
 
Sv: Ska man ta detta mail på allvar?

Halvt KL.

Jag blir mest fascinerad av HUR man har kunnat missa detta? Tycker det står om det var och varannan vecka.

Som studerande inom "datorer" så känns frågor om sådana här email i nivå med "vadå, så om en främmande man erbjuder min 8-åriga dotter 10 000 kr för att gå med honom och köpa en glass, så ska jag inte låta henne göra det? För det kan vara farligt?" :p men jag inser ju att det uppenbarligen inte är så lätt om man inte besitter vissa baskunskaper.

Mailet om Facebook fallerar på så många olika sätt att det är komiskt, för 1. det handlar om en enkel sökning i databasen för att hitta folk som varit inaktiva under en viss tidsperiod och 2. det finns inte en suck i helvetet att FBs grundare på något sätt skulle kunna spåra alla dessa email. Det oreras om FRA-lagen och vad hemsk den är, att myndigheter ska kunna "spionera" på oss, men så tror folk på sådant här...

Jag kan väl iofs förstå att om allt med internet känns konstigt och läskigt så kanske man kan tro något sådant, för det verkar nästan som något "magiskt" med all den data som cirkulerar på nätet, men har man lite koll så blir det så absurt.

F.ö. så har den som har tillgång till Facebooks databas inget behov av att logga in på någons konto, för har man full tillgång till databasen så kan man se allt. Allt allt allt allt. Utan att behöva logga in någonstans (förutom till själva databasen, då).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
396
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 275
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp