Skabb?! Behöver hjälp, FORT!

HorseCrazy

Trådstartare
Hej! Jag har fått erbjudandet av min f.d bästis att få deras 2 kaniner de är ett år, hona och hane, hanen sägs vara kastrerad. Men nu när jag var och kollade på dem så honan verkade sjuk, hon är liksom "skallig" på vissa ställen och det gör mig lite orolig, har hon skabb? Vill ta hem båda då jag verkligen inte vill lämna dem dit, de plågar djuren aldeles hemskt, tar kaninen i öronen och kastar buren och skriker, håller dem med våld och de får allt för mycket pellets och blir överviktiga och vattnet byts inte heller särskilt ofta... Då kanske ni förstår att jag vill "rädda" dem. Hur botar man skabb, smittar det på den andra? Ska jag ta en sväng till veterinären med bägge två? Behöver verkligen hjälp! Hon är skallig vid nosen o ch på lite andra ställen oxå :c

Tack på förhand!:cry:
 
Sv: Skabb?! Behöver hjälp, FORT!

Man kontaktar veterinär, som får titta på djuret och ev hitta skabb och sen skriver ut recept på medel för behandling.
 
Sv: Skabb?! Behöver hjälp, FORT!

Lika bra att ta med båda men det brukar vara så om man misstänker skabb så behandlas båda ändå.
 
Sv: Skabb?! Behöver hjälp, FORT!

Jag tycker att det låter mer som ringorm. Då får dom kala fläckar. Vid skabb så beror ju hårlösheten på att man kliar.

Ringorm är ju dock rätt smittsamt, även till folk, så du bör nog få behandling på dem innan du tar dem till andra djur...
 
Sv: Skabb?! Behöver hjälp, FORT!

Ja, gå till veterinären, så får du svar på vad.

Det kan även vara mjällkvalster, då kan dom bli lite kala, oftast vid nacken/ryggen.
 
Sv: Skabb?! Behöver hjälp, FORT!

När du ändå är hos veterinären - om du inte redan hunnit dit - kolla också att hanen verkligen är kastrerad så du inte står med en kull ungar dessutom. Fast om de redan är ett år borde väl honan vid det här laget redan varit dräktig ett par omgångar.

Tycker att det är bra att du kan tänka dig att ta hand om dem, deras nuvarande hem låter inte särskilt lämpligt. :mad:
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: Dopy
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: hundvalpen
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 012
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp