Bukefalos 28 år!

D

dyrre

Har någon erfarenhet av tinker skabb?? Är det något som dom har hela tiden och bara blommar upp å sommaren. Hur smittsamt är det till andra raser och vad tvättar man med för att bli kvitt det??
 
Sv: skabb

Hej!
Såvitt jag vet är det något de har året runt om man inte behandlar det. Det är väldigt smittsamt men jag tror inte att skabben sätter sig på korthåriga hästar, inte om de är friska iaf.
Det finns lite olika sätt att bli av med skabben, gå in på tinkerforumet på www.svenskatinker.se där kan du få massor med tips och hjälp och de har även ett jättebra informationsblad om skabb.
 
Sv: skabb

Min erfarehet är att skabben smittar även till friska hästar.
Långhåriga eller ej. Vet att det förekommer på varmblod, arab, halvblod, islänning mm.
Skillnaden är väl att skabben inte får lika bra fäste på korthåriga så deras symptom är inte lika tydliga. Har man en korhårig häst kan man ändå vara uppmärkram på fettiga mjällflagor i man och svans, det kan vara skabb.

/T
 
Sv: skabb

Det heter ju fotskabb och inte tinkerskabb och är alltså inte något rasspecifikt för just tinkerhästar. Däremot drabbar det lättare hästar med mycket hovskägg.

Alla tinkerhästar har det alltså inte och när man väl behandlat så försvinner odjuren. Hästen kan infekteras igen. Och ja, det är smittsamt mellan hästar.

Behandlas lätt med Frontline spray, ett prep mot fästingar att använda till hund. Ibland kan man behöva klippa "benhåren" för att få bästa effekt.
 
Sv: skabb

Ett litet inlägg här... Om jag inte minns fel så har jag läst att symptomen är mildast på sommaren, o problemen är värst i kallt o torrt väder, jan, feb typ.. Så kliar din häst på sommaren så skulle jag misstänka sommareksem..
 
Sv: skabb

i mitt stall hade två tinkrar skabb. De smittade ingen annan häst. Men tinkrarna gick ute hela tiden, som tur var.
Man är tvungen att klippa o raka rent(de såg ut som falukorvar:rofl: ) tvätta med hundlusnig o så switch poor on.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 331
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Skriver här i hopp om att någon har varit med om något liknande och kanske få till vad som är problemet! Har en häst som började stampa...
2
Svar
20
· Visningar
4 363
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
552
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp