Skada efter skada....

westernhorsemanship

Trådstartare
Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara och så.

Min tjej har alltså haft en senskada sen oktber 2011, blev nästan friskförklarad i April ( inte helt dock men inga fler återbesök), enligt strömsholm fick jag börja rida henne ( enlig ett igångsättnings schema) Hon var väl ridbar i skritt och trav i slutet på juli, då ca 3-5 min trav.

Efter ett ridpass såg det ut som att det hade svullnat upp lite så ja lät henne vila, hon fick gå i sommarhagen som vanligt och där rör hon på sig ganska bra. Iallafall så¨har hon stått fram tills nu för en vecka sen, pga diverse småsår osv.
Skrittade henne i fredags ( första gången sen hon fick stå efter sommaren), 20 min. Dagen efter på morgonen såg benet bra ut men på kvällen var det redigt svullet. Hela senan, kotan och upp till hasen var tjockt. (Hon har fått stå i sjukhage sen nån vecka tillbaka då hon o en hagkompis bråkade lite, dock bara småskrubb men för säkerhetens skull separerade jag dom och den andra hästen fick stora ahgen då den är lite mer knölig än "sjukdelen") iallafall till saken. Har fått en tid på strömsholm på måndag 1/10 men det ser evrkligen inte bra ut nu. Hon är halt och riktigt tjock i kotan och karleden, ömmar om man petar på huden vid kotan och ner. Är jätteorolig att det ska vara något brutet i hoven eller kotan. trodde först att de va senskadan som gått upp men tror inte de längre. :confused:

Hon är alltså 4 år, år 2010 blev hon knivskuren i benet, fick opereras för ledinflammation i hasen, såg då på rönken att hon även hade spatt. 4 mån konvalisens. 2011 fick hon lymfangit på samma ben, dock ej kroniskt, 3 mån vila. sommaren 2011 små halt hela sommaren pga diverse sår och hovbölder, fick skor med specialsula då hon har urdåliga hovar. Blev kort därefter sparkad av häst i hagen och fick sin senskada.. Vad är det som händer??!!! Jag orkar inte mer, hon är fan mitt allt den här hästen, ingen kan ta hennes plats, hon är verkligen "once in a life time" Det är har gått massor med pengar på henne, jag är 20 år, jobbar deltid på ica, jag har inta alla pengar i världen men samtidigt är hon min bästa vän, jag gör allt för henne.. :(

Vad kan det vara? Någon därute som känner igen sig?
Är så ledsen, det gör verkligen ont i mig att se henne ha ont :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 416
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 414
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 457
Senast: Pannica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp