Bukefalos 28 år!

Skada efter spark

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Vår ena häst har fått en park på skenbenet strax under hasen på utsidan. Han är inte särskilt varm eller svullen, dock har han fått ett överben/bula där. Det är lite ljummet, men eftersom det sitter så långt upp så är jag osäker om det är värme från bulan eller från benet... Hästen är helt ohalt.

Krånglet är att han ska tävla om bara två veckor (mycket viktig tävling) & att han tidigare fick en spark på bogen för 2 veckor sen som han vart halt utav några få dagar & fick då vila 1,5 vecka. Vad tycker ni, vågar jag låta honom bli riden? Hur ska jag sköta denna skadan? Jag har kylt i 2 dagar.

:bow::bow:
 
Sv: Skada efter spark

Har absolut ingen veterinärutbildning så jag grundar detta på tidigare erfarenheter av hästar med överben/sparkskador.

I mina öron låter det mest som en aktiv överbensprocess när du säger att han är ohalt och ljummen vid själva området kring "bulan" (förutsatt att den känns benhård och inte vätskefylld såklart). Dock ska man väl fortfarande ta det lugnt när en sådan process pågår och som du redan gjort, kyla.

Avvakta ett par dagar med hårdare ridning och se hur det utvecklar sig. Är han i tillräckligt bra form så tappar han inte den på 1-2 veckor om tävlingen fortfarande är så viktig för er.
 

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: ll.96
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 066
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 549
Hästvård Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara...
Svar
3
· Visningar
747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp