Skada i carpus

Fiorano

Trådstartare
Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker det helt. Röntgen är ua. Han behandlades med kortison i leden men det är nära nog ingen förbättring. Markering i skritt, två grader rakt ut i trav...

Har naturligtvis googlat och Google är inte min vän i sammanhanget. Ledbands/ligamentskador i carpus verkar ha usel prognos. Så snälla, någon som har erfarenhet åt det positiva hållet?

Nu får han vara ute i liten hage ca 6 timmar/dag. Jag lyser med pharmalight och han står lindad med tjocka padar så knät hålls varmt. Återbesök om några veckor och då gissar jag att det blir ul. Vet inte om det går att lägga mer riktade bedövningar i strukturerna runt carpus för att hitta exakt vad som är påverkat?
 
Inte riktigt samma sak, men kan dela med mig om något positivt ändå. Min var halt ena frambenet (2 grader på böjprov, 1-1,5 grad vid longering) och bedövning i carpus släckte. Röntgen visade inget direkt fynd och vi tror att det var en sekundär hälta från diagonala bakbenet. Efter första behandlingen med kortison märktes knappt någon skillnad, andra gången var hon ohalt. Håller tummarna för att ni också har bättre resultat vid återbesöket!
 
Kunde de inte se ngt med ultraljud när de smalnat av vilket område det handlar om?
Det borde ju gå att bedöva olika delar och även styra väntetiden för att lokalisera mer specifikt, precis som på andra ställen.
Bedövade de i led eller var det en nervblockad som släckte?
 
Kunde de inte se ngt med ultraljud när de smalnat av vilket område det handlar om?
Det borde ju gå att bedöva olika delar och även styra väntetiden för att lokalisera mer specifikt, precis som på andra ställen.
Bedövade de i led eller var det en nervblockad som släckte?
UL är inte gjort än. Jag tror bedövningen lades i leden men nu blir jag osäker..
 
Det som sades till mig var att det var svårt att se mycket med UL på framknän jämfört med tex bakknän. Var det vet som sa att UL var nästa steg? ☺️
 
Det som sades till mig var att det var svårt att se mycket med UL på framknän jämfört med tex bakknän. Var det vet som sa att UL var nästa steg? ☺️
Nej det är bara jag som lite antagit det som nästa steg. Men är kanske svårt med carpus? Har haft alla möjliga skador på mina hästar men detta är första i carpus😅. Återbesök är 21/8.
 
Nej det är bara jag som lite antagit det som nästa steg. Men är kanske svårt med carpus? Har haft alla möjliga skador på mina hästar men detta är första i carpus😅. Återbesök är 21/8.
Kanske är olika vad veterinärer tycker med, möjligt att din tycker annorlunda om att UL:a carpus än min gjorde ☺️ Men håller tummarna för att hästen är bra till återbesöket!
 
Vi ska in redan på måndag igen för efter att han sprang lite i hagen i onsdags blev han mycket sämre😪. Nu står han på box och får korta promenader två ggr/dag. Ser faktiskt redan lite bättre ut av det. Känns skönt att komma in igen så vi kan försöka hitta orsaken till att det gör ont.
 
Min häst hade också problem med ett framknä. Två behandlingar och i princip ingen förbättring. Bedövning av leden släkte inte hältan. Då hästen var 18 år så fick jag höra att hon blir nog inte bättre än så här. Bytte då veterinär som behandlade inte den stora leden i knät utan en av de mindre (eller om det var båda de mindre, kommer inte ihåg, det är 15 år sedan). På återbesöket var hästen 100 % haltfri. Enligt den andra veterinären så om man behandlar fel led så är risken att den sjuka leden ”återinfekterar” den led som egentligen inte är orsaken till problemet. När man då ser ledvätskan i den friska leden så tror man att felet sitter där.
 
Det är en spricka som är problemet. Verkar vara bra prognos och han är mycket mycket bättre bara av dessa dagarna på box. Så tre veckor till av boxvila sen nytt återbesök.
20230807_150859.jpg
 
Det är en spricka som är problemet. Verkar vara bra prognos och han är mycket mycket bättre bara av dessa dagarna på box. Så tre veckor till av boxvila sen nytt återbesök.Visa bifogad fil 125290
Tur ni röntgade igen och tur att han hanterar boxvilan så bra!
Det är mardrömsscenarier för mig. Nelly reder bara ut boxvila om hon har jätteont, sen blir hon galen. Jag är typ fortfarande traumatiserad från en vecka för några år sedan när hon stod på box med misstänkt fraktur🫣
 
Tur ni röntgade igen och tur att han hanterar boxvilan så bra!
Det är mardrömsscenarier för mig. Nelly reder bara ut boxvila om hon har jätteont, sen blir hon galen. Jag är typ fortfarande traumatiserad från en vecka för några år sedan när hon stod på box med misstänkt fraktur🫣
Är väldigt väldigt tacksam över att jag har haft bra hästar att ha på box. Sen är det nog lättare i mitt stall eftersom jag bara har två hästar, så de har varandra. Är förstås jobbigt om de inte fixar att vara själv medan den andra hästen motionerar. Jag är ute och betar dom tillsammans ett par gånger om dagen och de är väldigt chill💖.
20230807_195010.jpg
 
Liten uppdatering efter gårdagens återbesök. Sprickan syns inte längre utan nu syns en tydlig läkningsprocess i benet. Han markerar fortfarande en liten aning men veterinären var mycket mycket nöjd med hur mycket bättre han är. Nu får han gå halvdagar I sin sjukhage (20x20) där det vuxit upp bra med gräs så han är chill. Vande in honom på hagen i slutet av förra veckan med att först stå med longerlina och sen har jag suttit och vaktat honom i bilen😅. Vi ska tillbaka till kliniken i början av oktober.

Det är tydligen en väldigt ovanligt skada då det är i övre leden i carpus och inte i nedre.
Screenshot_20230829_134952_Samsung Internet.jpg
 
Efter gårdagens återbesök så får han börja ridas🤩. Röntgen ser fortfarande inte helt läkt ut men han är ohalt och väldigt pigg😅. Så enligt igångsättningsschemat ska han få börja trav ganska snart och allt jobb på rakt spår förstås. Trava upp till fem minuter först i en tvåveckorsintervall, gärna varierat utan ryttare. Sen bara skritt en vecka. Nästa två veckor öka traven lite till och så en ny skrittvecka. Ny röntgen om två månader.

Kunde inte låta bli utan skrittade 20 minuter igår😍. Började väldigt chill och sen blev det lite hett en stund när han vill välja väg och så lät nåt bakom oss så det brann lite. Ändå sååå glad att det är enkelt att bara sitta upp och rida iväg i mörker på honom när han vilat i tre månader!
20231003_211412.jpg
 
Fyra månader senare är han nu friskförklarad och sprickan har helt läkt😍! Vi fortsätter igångsättningen och jag tar det väldigt lugnt. Han går lite på halvfart 3-5 dagar i veckan och som mest två dagar uppsuttet. Övrigt går han på töm eller som handhäst. Pigg, glad och fräsch är han iaf🩷.
20231202_204351.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: lett
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 801
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 765
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp