Skadad hand/tumme. Oxikodon, hjälp?!

millan10

Trådstartare
Vad ska man säga? Lyckades få ett slag/tryck mot handen vilket resulterade i en trolig kraftig stukning av tummen. Hörde själv att den knäckte till när olyckan skedde och att det började göra ont. Är fortfarande svullen om den mer "köttiga" delen av handen, nedanför tummen. Tummen är även lite blå precis vid tumroten. Kan röra på övriga fingrar och tummen något, men klarar inte av alla rörelser. Kan det bero på svullnaden? Iaf, har svårt att sova och Alvedon har inte funkat något vidare. Har några Oxikodon hemma och funderar på att ta en sån. Är däremot rädd för biverkningarna eftersom jag blev väldigt illamående och kräktes sist jag fick morfin. Men då var det på sjukhus och en betydligt högre dos. Är det värt att ta en och se om det blir bättre? Hur stor är chansen för biverkningar?
 
Jag hade inte tagit så stark medicin för en stukning. Åk in och kolla upp tummen på vc istället och följ sedan deras råd.

Risken för biverkningar finns alltid när man tar medicin. Hur man reagerar är individuellt men att man mår illa av sådan medicin får man kallt räkna med.
 
Jag förstår inte riktigt varför så många inte bara åker in till VC och kontrollerar, särskilt när man har hört att det knäcker till och dessutom inte kan sova pga smärta. Eller åtminstone ringer sjukvårdsupplysningen och får svar från utbildad personal.

Att åka in och få "titten" dokumenterad är också viktigt utifrån de fall man får senare problem med skadan, för att eventuella försäkringar skall falla ut etc.

Så, vill/kan du inte åka in till VC så ring åtminstone sjukvårdsupplysningen innan du börjar laborera med starkare mediciner på egen hand.
 
Har du kollat upp handen?

För några veckor sedan lyckades jag få en fraktur på benet ovanför lillfingret (i mellanhanden) när hästen hoppade till lite och jag slog den mot halsen eller sadeln. Kunde röra på alla fingrar, red en till häst och cyklade hem utan problem. Sen svällde det upp lite mer än vad jag tyckte var normalt så jag ringde och fick tid på närakuten.

Just tummen är ju ganska viktig för handens funktion, så jag skulle absolut vilja kolla upp det och få det behandlat rätt direkt.
 
Vad ska man säga? Lyckades få ett slag/tryck mot handen vilket resulterade i en trolig kraftig stukning av tummen. Hörde själv att den knäckte till när olyckan skedde och att det började göra ont. Är fortfarande svullen om den mer "köttiga" delen av handen, nedanför tummen. Tummen är även lite blå precis vid tumroten. Kan röra på övriga fingrar och tummen något, men klarar inte av alla rörelser. Kan det bero på svullnaden? Iaf, har svårt att sova och Alvedon har inte funkat något vidare. Har några Oxikodon hemma och funderar på att ta en sån. Är däremot rädd för biverkningarna eftersom jag blev väldigt illamående och kräktes sist jag fick morfin. Men då var det på sjukhus och en betydligt högre dos. Är det värt att ta en och se om det blir bättre? Hur stor är chansen för biverkningar?

Har du så ont att man behöver morfinpreparat ska du uppsöka sjukvård.
 
Generellt sett tycker jag man ska uppsöka läkarvård för smärta som man inte kan lindra med vanliga värktabletter. Att börja experimentera själv med starka receptbelagda mediciner är -inte- en bra idé.
 
Åkte till akuten och kollade upp handen. Ingen fraktur på röntgen, men kan vara svårt att se i ett tidigt skede. Blir det inte bättre om några dagar blir det en till undersökning.
 
Vad ska man säga? Lyckades få ett slag/tryck mot handen vilket resulterade i en trolig kraftig stukning av tummen. Hörde själv att den knäckte till när olyckan skedde och att det började göra ont. Är fortfarande svullen om den mer "köttiga" delen av handen, nedanför tummen. Tummen är även lite blå precis vid tumroten. Kan röra på övriga fingrar och tummen något, men klarar inte av alla rörelser. Kan det bero på svullnaden? Iaf, har svårt att sova och Alvedon har inte funkat något vidare. Har några Oxikodon hemma och funderar på att ta en sån. Är däremot rädd för biverkningarna eftersom jag blev väldigt illamående och kräktes sist jag fick morfin. Men då var det på sjukhus och en betydligt högre dos. Är det värt att ta en och se om det blir bättre? Hur stor är chansen för biverkningar?

Är tabletterna utskrivna på dig?
Om inte bör du vara medveten om att oxikodon är ett narkotikaklassat morfinderivat. Man kan således, även om risken är liten, åka dit för ringa narkotikabrott. Om det inte stör dig och du ätit medicinen förut, hade jag petat i mig en tablett. Har du aldrig ätit dem och är ensam, låt bli.
 
Är tabletterna utskrivna på dig?
Om inte bör du vara medveten om att oxikodon är ett narkotikaklassat morfinderivat. Man kan således, även om risken är liten, åka dit för ringa narkotikabrott. Om det inte stör dig och du ätit medicinen förut, hade jag petat i mig en tablett. Har du aldrig ätit dem och är ensam, låt bli.
Jag har fått de utskrivna för en tidigare skada, men använde aldrig alla.
 
Är tabletterna utskrivna på dig?
Om inte bör du vara medveten om att oxikodon är ett narkotikaklassat morfinderivat. Man kan således, även om risken är liten, åka dit för ringa narkotikabrott. Om det inte stör dig och du ätit medicinen förut, hade jag petat i mig en tablett. Har du aldrig ätit dem och är ensam, låt bli.

Fast oxikodon är ett sjukt starkt preparat, som du själv säger. Man brukar få det t ex efter operation och smärtsamma frakturer. Hade vi snackat citodon eller alvedon forte skulle jag kunna tycka att en tablett utan ordination vore okej. Men inte oxikodon...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp