Skadat nackband!

super

Trådstartare
Varning gnällinlägg...

Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!!

Kommer ut till stallet idag, hämtar in hästen från betet. Han beter sig lite märkligt med grimman men annars inget konstigt. Ställer in i stallet och börjar borsta. Brukar alltid börja med manen först och när jag ska försöka borsta den så slänger han upp huvudet och beter sig jätte skumt. Ser då oxå att han har som en stasad blodådra som löper från nacken ner mot bogen. Försöker lyfta manen men jag får inte komma nära alls utan hästen visar med hela kroppsspråket att detta är jätte obehagligt!
Hämtar en pall för att försöka se bättre utan att behöva hålla i honom. Ser att han är jätte svullen uppe vid nacken.

Ringer distriktarn då detta verkligen inte är ett normalt beteende för hästen. Jag brukar normalt få klippa till och med huvudet med min skräniga stora klippmaskin så att jag inte ens får komma nära övre delen av halsen känns obehagligt.

Jag funderar om han kan ha slagit över och krossat något i nacken eller rullat sig på en huggorm, geting etc.. Distriktarn kommer och som tur är så är det en vet som vi känner väl så hon vet att Mysen har haft märkliga skador.

Hur som så får vi droga honom så kraftigt så han nästan ramlar omkull för att i överhuvudtaget få komma nära så vi kan undersöka. Det visar sig till slut att han i princip har fått en senskada på stora nackbandet.. Vet hade aldrig hört talas om eller sett något liknande förut men skulle kolla runt med kollegor.
Vet är ju då oxå väldigt osäker på prognos då hon som sagt aldrig hört eller sett något dyligt förut.

Har någon annan råkat ut för något liknande och hur gick det då?

Tack på förhand!!

20190627_223012.jpg
 
Vad läskigt, har veterinären hört av sig igen?
Ja hon ringde för status i morse. Dock har hon inte hunnit kolla om någon annan vet något om diagnosen. Hästen hade dock svarat väldigt bra på behandlingen med kortison (han tål inga NSAID) och var mycket mindre smärtpåverkad idag. Var ute i morse och kylde med kylpåsar enl vets inrådan. Återkoll om två veckor så får vi se hur det läkt. Så skönt att vi hade tur och att en vet vi känner väl har hoppat in och jobbar som distriktare i sommar. Alla sliter i henne så det känns strålande att hon valt att vara i vårt område. Tyvärr försvinner hon söderöver i höst.
 
Varning gnällinlägg...

Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!!

Kommer ut till stallet idag, hämtar in hästen från betet. Han beter sig lite märkligt med grimman men annars inget konstigt. Ställer in i stallet och börjar borsta. Brukar alltid börja med manen först och när jag ska försöka borsta den så slänger han upp huvudet och beter sig jätte skumt. Ser då oxå att han har som en stasad blodådra som löper från nacken ner mot bogen. Försöker lyfta manen men jag får inte komma nära alls utan hästen visar med hela kroppsspråket att detta är jätte obehagligt!
Hämtar en pall för att försöka se bättre utan att behöva hålla i honom. Ser att han är jätte svullen uppe vid nacken.

Ringer distriktarn då detta verkligen inte är ett normalt beteende för hästen. Jag brukar normalt få klippa till och med huvudet med min skräniga stora klippmaskin så att jag inte ens får komma nära övre delen av halsen känns obehagligt.

Jag funderar om han kan ha slagit över och krossat något i nacken eller rullat sig på en huggorm, geting etc.. Distriktarn kommer och som tur är så är det en vet som vi känner väl så hon vet att Mysen har haft märkliga skador.

Hur som så får vi droga honom så kraftigt så han nästan ramlar omkull för att i överhuvudtaget få komma nära så vi kan undersöka. Det visar sig till slut att han i princip har fått en senskada på stora nackbandet.. Vet hade aldrig hört talas om eller sett något liknande förut men skulle kolla runt med kollegor.
Vet är ju då oxå väldigt osäker på prognos då hon som sagt aldrig hört eller sett något dyligt förut.

Har någon annan råkat ut för något liknande och hur gick det då?

Tack på förhand!!

Visa bifogad fil 32165
Det här pratade vi om på min utbildning, nackbandsavlossning... Inte helt vanligt men min lärare hade varit med om två fall. I båda hade hästarna kommit tillbaka som ridhästar men krävde en del sjukgymnastik.
 
Det här pratade vi om på min utbildning, nackbandsavlossning... Inte helt vanligt men min lärare hade varit med om två fall. I båda hade hästarna kommit tillbaka som ridhästar men krävde en del sjukgymnastik.

Hur får de det? Låter ju fruktansvärt!

Nackbandsinflammation i samband med fång och/eller övervikt har jag hört talas om dock.
 
Det här pratade vi om på min utbildning, nackbandsavlossning... Inte helt vanligt men min lärare hade varit med om två fall. I båda hade hästarna kommit tillbaka som ridhästar men krävde en del sjukgymnastik.

Tack så jätte mycket för svar!! Jag vet inte om det är avlossning. Vet sa att det var som en senskada på nackbandet med massa avslitna fibrer. Hon trodde det kommit av någon form av trauma att det både har blivit någon form av slag och uttänjning eller hur man ska säga. Hur hästen lyckats med detta är dock en gåta!!
På den skadade sidan var nackbandet mer än tre gånger så tjockt mot andra sidan så extremt svullet. Svullnaden hade nu på morgonen gått ner jätte mycket.
Vet tyckte att skadan måste få vila i två veckor innan vi sätter in eventuell behandling såsom shockwave eller laser.
 
Hur får de det? Låter ju fruktansvärt!

Nackbandsinflammation i samband med fång och/eller övervikt har jag hört talas om dock.
Den ena var en transportolycka där hästen voltat runt bommen eller ut ur transporten (minns inte riktigt)och den andra hittades i hagen där den inte kunde lyfta huvudet. Jag tror det tog många veckor innan den kunde ta upp huvudet...
Så kraftig flexion med trauma/våld samtidigt kan skada nackbandet.
 
Jag har sett ett fall där nackbandet helt hade ”slitits av”.... Den hästen hade värre symptom än du beskriver men jag vet att dom iaf försökte behandla och göra häst av den igen. Vet dock inte hur det gick i slutänden. Den behandlades iaf på Helsingborg så om inte annat kan din vet kanske höra med dom för råd om behandling
 
Kan rapportera att pålle mår mycket bättre och har svarat mycket bra på behandlingen. Åker ut och kyler med kylpåsar två gånger om dager a 30 min. Nu ikväll var svullnaden nästan borta och jag hålla på med kylpåsarna runt nacken utan problem. Han hade tydligen dragit en repa i hagen någon timme innan jag kom ut..:nailbiting: Men verkar ha klarat det bra. PUST!!
 
Kom på att jag kanske varit med om liknande på ett ridläger när jag var liten. En häst snubblade på typ ingenting på ridbanan, gick halvt omkull och kunde sen inte lyfta huvudet... minns dock inte hur det blev sen.

(Mycket givande info :angel: )
 
En ponny i stallet betedde sig konstig o mycket flyktsamt ställde sig i ridningen, efter många utredningar hittades slutligen att nackbandet gått av, antagligen gammalt trauma. För denna var dock prognosen mycket dålig, och det slutade med att den fick tas bort.
Där rörde det sig dock om en gammal oupptäckt skada samt att bandet var helt av, så lite annorlunda mot din. Har den redan bättrat på sig såpass bra tror jag säkert det kommer gå fint med din häst! 🤩
 
Det här pratade vi om på min utbildning, nackbandsavlossning... Inte helt vanligt men min lärare hade varit med om två fall. I båda hade hästarna kommit tillbaka som ridhästar men krävde en del sjukgymnastik.
Jag måste korrigera mitt svar.
Nackbandsavsprängning är det rätta ordet.
Pratade med min lärare en kortis igår.
Var noga med att låta hästen ha huvud/hals i valfri position (ingen forcering förrän hästen själv visar att det är ok)och håll efter m. Longissimus dorsi (längsgående ryggmuskel), gärna med akupressur i nuläge. Massage framöver.
 
Jag måste korrigera mitt svar.
Nackbandsavsprängning är det rätta ordet.
Pratade med min lärare en kortis igår.
Var noga med att låta hästen ha huvud/hals i valfri position (ingen forcering förrän hästen själv visar att det är ok)och håll efter m. Longissimus dorsi (längsgående ryggmuskel), gärna med akupressur i nuläge. Massage framöver.
Tack snälla för att du engagerar dig!:bow:

Hästen verkar, som tur är, ha full rörlighet i halsen och verkar inte ha några problem att varken höja eller sänka huvudet. Han har dock fortfarande som en liten hård svullnad ca 1 en dm bakom öronen precis vid mankammen sas. Det är även som en stasad ven som löper därifrån ner mot bogen. Vet sa att det är en senspänning. Den är ibland mer eller mindre framträdande och den oroar mig lite. Han verkar dock inte ha så ont längre utan jag får utan problem känna och ta på honom. Jag är dock väldigt försiktig när jag gör det!
 
Uppdatering.

Idag när jag kollade hästen så upptäcker jag en ganska stor äcklig varskorpa i mankammen precis ovanför där han var som mest svullen. Han vill inte att jag tar där alls utan protesterar precis på samma sätt som han gjorde i torsdags. Ringer vet som tycker att jag ska prova att bremsa för att se om jag kan komma åt att göra rent. Lyckas med hjälp av bremset göra rent och klippa bort all man runt såret. Såret är inte jätte stort, ca 3 cm i diameter ungefär men ser riktigt skumt ut, nästan som ett brännsår.:confused:
Efter att jag fått bort allt snusk och sprayat med väteperoxidlösning samt smörjt med Inotyol så var han märkbart lättad och det var inga problem att röra nära såret längre även utan brems.

Så nu börjar jag ju fundera på om det inte var såret från början eller om det verkligen kan vara tillfälligheter? För som flera beskrivit med skador på nackbandet så dom hästarna haft svårt att lyfta huvudet vilket han aldrig haft problem med.

Vet var oxå inne på att det kanske trots allt inte var nackbandet utan en rejäl muskelspänning. Det var ju svårt att se på ultraljudet då det var så extremt svullet. Han har hela tiden haft full rörlighet i halsen.

Då är frågan vågar jag köra igång lite försiktigt eller ska jag vänta och ta ett åb om drygt en vecka som var den ursprungliga planen? Hur skulle ni tänka?

Till saken hör att det i så fall blir en ny självriskperiod så skulle behöva betala alla självrisker igen vilket naturligtvis vore skönt att slippa då jag egentligen skulle behöva pengarna till en sadel..:o
20190702_181213.jpg
 
Uppdatering.

Idag när jag kollade hästen så upptäcker jag en ganska stor äcklig varskorpa i mankammen precis ovanför där han var som mest svullen. Han vill inte att jag tar där alls utan protesterar precis på samma sätt som han gjorde i torsdags. Ringer vet som tycker att jag ska prova att bremsa för att se om jag kan komma åt att göra rent. Lyckas med hjälp av bremset göra rent och klippa bort all man runt såret. Såret är inte jätte stort, ca 3 cm i diameter ungefär men ser riktigt skumt ut, nästan som ett brännsår.:confused:
Efter att jag fått bort allt snusk och sprayat med väteperoxidlösning samt smörjt med Inotyol så var han märkbart lättad och det var inga problem att röra nära såret längre även utan brems.

Så nu börjar jag ju fundera på om det inte var såret från början eller om det verkligen kan vara tillfälligheter? För som flera beskrivit med skador på nackbandet så dom hästarna haft svårt att lyfta huvudet vilket han aldrig haft problem med.

Vet var oxå inne på att det kanske trots allt inte var nackbandet utan en rejäl muskelspänning. Det var ju svårt att se på ultraljudet då det var så extremt svullet. Han har hela tiden haft full rörlighet i halsen.

Då är frågan vågar jag köra igång lite försiktigt eller ska jag vänta och ta ett åb om drygt en vecka som var den ursprungliga planen? Hur skulle ni tänka?

Till saken hör att det i så fall blir en ny självriskperiod så skulle behöva betala alla självrisker igen vilket naturligtvis vore skönt att slippa då jag egentligen skulle behöva pengarna till en sadel..:o
Visa bifogad fil 32448
Vad skönt att han är så pass bra. Men jag skulle ge honom ett par veckor till. Kanske promenera för hand om han verkligen verkar helt ok.
För har han fastnat i något och fått såret därav så kvarstår ändå de kraftiga symptomen han hade. Bara för att han har kunnat lyfta huvudet behöver inte nackbandet vara intakt utan kan ha skadats men väldigt lite.
Och hade du tur så att det bara är muskelskada så kvarstår ändå läkning av det samt faktumet att han ändå skadat sig vid kroppens känsligaste halskota där mycket nerver löper.
Om din veterinär är riktigt muskelkunnig och duktig på palpation och biomekanik så hade i alla fall jag åkt på åb för ordentlig palpation alternativt tagit ut riktigt duktig fysioterapeut för första bedömning.
 
Uppdatering: Idag var vet ute och ultraljudade nacken igen för att se hur stor skada det egentligen är. Som tur då så är det väldigt lindrigt och har läkt jätte bra! Några fibrer är av sas men han har i stort sett full rörlighet så får börja rida igen. Dock ska jag inte pressa in honom i någon form i nuläget. Men känns ändå hoppfullt!:bump:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
L
  • Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 211
Senast: zuli
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
793
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp